Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Idag.....

Inlägg av Andyah » 03 feb 2015 09:44

Manor skrev:Det var nara en undran.
Jag har t.ex haft Husqvarna som vitvaror i köket, samt därefter en kyl och frys från Electrolux...men aldrig mer säger jag. Vilket absoluta skitgrejer det är...långt ifrån den kvalitet som dessa märken stod för tidigare (när det gäller vitvaror är dessa samma-lika). Numera kör vi sedan kanske 10 år Miele som diskmaskin då den första Miele tvättmaskinen höll dryga 20 år och kondenstumlaren några ytterligare år...och allt bara fungerar. Dock var de nya grejerna i tvättstugan betydligt lättare än de gamla grejerna...så kanske även Miele börjar snika?

Nä, när det blir ny kyl och frys (lagade en gång redan innan 5 år gamla) så får det bli något kvalitetsmärke som håller i 10-15 år åtminstone. Det var väl länge sedan några vitvaror tillverkades i Sverige kanske...allt är väl numera ihopskruvade i låglöneländer med standardprylar som alla snikmärken använder.

Ärligt talat...hur svårt kan det vara att bygga en kyl eller frys som håller hur länge som helst? De höll ju betydligt bättre förr, men drog iofs mer energi. Detta är prylar som står stilla i uppvärmda kök och ska enbart bli kalla och hålla kylan.,.hur svårt kan det vara. Enligt montören av min luftvärmepump som jobbade i kylaggregatbranschen så var det plättlätt att bygga något som höll i evinnerliga tider...bara man vill. Varför är det då ingen som fixar detta?
ja tyvärr är dom snikna och vill tjäna pengar idag så saker byggs för att gå sönder snabbare så folk handlar mera. dom tjänar ju inget om folk inte köper nått på 20år :P men också blir det en dubbelsida av det hela..saker som håller får riktiga kunder.. saker som går sönder vill man undvika men svårt idag då allt pajjar efter kort tid. förvånad att min platt tv jag köpte 2008 är hel än :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 03 feb 2015 11:27

Med sämre produkter ökar bara sopbergen. Fast å andra sidan går säkert mer att återvinna idag med snällare material.

Min första "platt TV" från 2006 visar inga ålderstecken förutom att den inte stödjer 1080p. Panasonic plasma för 25 lax. Det var det året som priset på platt TV halverades på ett halvår...
Analoga nätet stängdes av då i april och jag uppgraderade rejält. Från 26" Grundig tjocktv (mormors gamla) till 42" plasma. Bodde fortfarande i min första lägenhet. På sommaren det året köpte ja min första egna laptop. Ibland gick det att sniksurfa på någons öppna nätverk i lägenheten. Oftast åkte jag 500m till Granngårdens parkering för att sniksurfa på det intilliggande bussåkeriets nätverk. Kul att sitta i en kall bil på en parkeringsplats och betala räkningar.

2010 kom nästa genombrott. Första smartphonen inhandlades. SonyEricsson Xperia X10 mini. Jag var otroligt nöjd med typ 3" skärm. Större ville ja verkligen inte ha! X10 fanns men hade väldigt stor skärm. 2011 köpte ja Xperia Ray som hade 3,3" skärm. Sitter nu med Samsung S5 och kan inte tänka mig en mobil med mindre skärm :shock:

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Idag.....

Inlägg av ostkroken » 04 feb 2015 11:05

Perra83 skrev:Då var ja kanske dum som kastade ut tvättmaskinen från Miele. Den va från 2008 och vi köpte huset 2012. Vi köpte sen allt nytt från Cylinda. Nu tror ja att nya Cylinda monteras i just låglöneländer. Svenska flaggor på våra maskiner.
Mielen minns jag att den var svintung!

Kylskåp med nya och bättre material tycker man borde hålla bättre mot förr. Alla kända svaga punkter borde definitivt ha blivit bättre.
Ja den tvättmaskinen hade du kunnat få ge mig. När den 25 år gamla Miele tvättmaskinen här hemma gick sönder så bytte vi till en plastig Whirlpool som nu efter snart 3 år håller på att krokna.


Vroom vroom

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 04 feb 2015 15:00

Hade Mielen ett tag i garaget till föräldrarnas tvättmaskin gick sönder. Sen hade dom den ett tag tills den började läcka vatten på något vis så den blev utbytt...
Minns att den var i den lite högre serien och den funkade prima när vi använde den.

Köpte sedan Cylindas värsta. Astma o Allergi, Svanenmärkt 1600varv mm. Torktumlare i samma serie. Diskmaskinen den värsta. DM833 heter den och den säljs fortfarande även tvättmaskinen. Så nöjd med en diskmaskin som nästan är ljudlös och disken blir torr!
Morsan och farsan har köpt likadan tvättmaskin och diskmaskin nu när dom bytte kök.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 04 feb 2015 18:49

...halkade jag omkull på ICA parkeringen och landade på den smockfulla ICA plastpåsen, förpackningen med Lambi som ja hade i andra handen landade flera meter ifrån själva haveriplatsen :lol: tänkte först ställa grejerna på passagerarsätet fram men gick runt för att ställa det i baksätet på förarsidan och vid vänster bakflygel for skånkerna undan.

3 liter mjölk rann ut på parkeringen, 2 paket Wasa knäckebröd Sesam & havssalt blev till ströbröd. Resten blev bara dränkt i mjölk. Blev arg och och la in allt blött på bagagerumsmattan. Plastpåsen med de tomma mjölklitrarna kastade jag lite surt i en soptunna.
Ont i ryggen och i armbågen. :evil:

Bagagerumsmattan står nu i badkaret och torkar ;)

cab19
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 okt 2014 16:14

Re: Idag.....

Inlägg av cab19 » 07 feb 2015 12:47

tobbegubben skrev:..är det dagen efter jag fått reda på att mitt främre korsband är helt av. :-(
Gick inget vidare på en innebandy träning i torsdag och vred vänster knä riktigt rejält.
Nu blir det till att ta beslut om man skall operera det eller leva utan korsband livet ut.
Här är en som opererat båda främre korsbanden. Provade också och leva utan korsband när mitt första gick sönder men minsta lilla "felsteg" trots rehab så vek det sig.
Jag förespråkar operation. Gjorde mina för dryga tjugo år sedan och har inga problem förutom att jag är lite känslig på "utsidan" av knäna så kan ha lite svårt för att stå på bara knän.
6 månaders rehab efter op. sedan kan du leva normalt igen. I dag lär ju det vara ett rutiningrepp med tanke på hur mycket dom måste lärt sig med åren.

Sköt rehaben oavsett vilken väg du väljer blir mitt sista råd. :)

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 07 feb 2015 19:12

Beställde jag en MacBook Air längtar sjukt mycket tills den kommer hem till mig :)
Min gamla Acer har gjort sitt nu den vart 6 år gammal :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 07 feb 2015 19:34

miken skrev:Beställde jag en MacBook Air längtar sjukt mycket tills den kommer hem till mig :)
Min gamla Acer har gjort sitt nu den vart 6 år gammal :)
Kul med nytt!! Men varför en Mac??

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 07 feb 2015 19:40

Perra83 skrev:
miken skrev:Beställde jag en MacBook Air längtar sjukt mycket tills den kommer hem till mig :)
Min gamla Acer har gjort sitt nu den vart 6 år gammal :)
Kul med nytt!! Men varför en Mac??

varför inte? har en iphone 5s och min sambo har en ipad air 2 och även en Apple tv hemma så valet var ganska lätt sen gilla jag Apples produkter och just MacBook Air valde jag just för att dom är väldigt driftsäkra och håller oftast riktigt länge sen är den ju otroligt lätt också och jag använder den mycket då jag ligger i sängen och det klarar den galant utan att ens bli lite varm:)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Idag.....

Inlägg av deciso » 07 feb 2015 21:15

"tjänade" jag ca 2300:- Köpte en Peak Performance jacka med rea på reapriset :-)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 07 feb 2015 21:48

miken skrev:
Perra83 skrev:
miken skrev:Beställde jag en MacBook Air längtar sjukt mycket tills den kommer hem till mig :)
Min gamla Acer har gjort sitt nu den vart 6 år gammal :)
Kul med nytt!! Men varför en Mac??

varför inte? har en iphone 5s och min sambo har en ipad air 2 och även en Apple tv hemma så valet var ganska lätt sen gilla jag Apples produkter och just MacBook Air valde jag just för att dom är väldigt driftsäkra och håller oftast riktigt länge sen är den ju otroligt lätt också och jag använder den mycket då jag ligger i sängen och det klarar den galant utan att ens bli lite varm:)
Ja då bör du ha Mac.
Körde lite Mac på högstadiet för 20 år sedan. Jag fastnade aldrig. Inga fel på funktion.

Einarsson
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 jan 2015 16:26
Ort: Uddevalla

Re: Idag.....

Inlägg av Einarsson » 09 feb 2015 13:07

Idag är min nya kära V40 byggd. Bara invänta 3-4 veckor till så bilen kan komma till sverige och hem till mig. :-)

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Idag.....

Inlägg av netmatte » 09 feb 2015 14:39

Idag blev det lite ur städning av bilen. Skönt att gå det rent och fint äfter vinter. Så nu är det rent och fint plus det luktar gott med =)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 09 feb 2015 14:55

Einarsson skrev:Idag är min nya kära V40 byggd. Bara invänta 3-4 veckor till så bilen kan komma till sverige och hem till mig. :-)
Kul!! Det går snabbare än så, max ett par veckor ;)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 09 feb 2015 16:44

Perra83 skrev:
miken skrev:
Perra83 skrev:
miken skrev:Beställde jag en MacBook Air längtar sjukt mycket tills den kommer hem till mig :)
Min gamla Acer har gjort sitt nu den vart 6 år gammal :)
Kul med nytt!! Men varför en Mac??

varför inte? har en iphone 5s och min sambo har en ipad air 2 och även en Apple tv hemma så valet var ganska lätt sen gilla jag Apples produkter och just MacBook Air valde jag just för att dom är väldigt driftsäkra och håller oftast riktigt länge sen är den ju otroligt lätt också och jag använder den mycket då jag ligger i sängen och det klarar den galant utan att ens bli lite varm:)
Ja då bör du ha Mac.
Körde lite Mac på högstadiet för 20 år sedan. Jag fastnade aldrig. Inga fel på funktion.
För 20 år sedan var Mac efterblivet, men sedan OSX kom så har jag aldrig ens övervägt en annan dator. Jag värdesätter lättbegripliga logiska grejer som bara tickar och går, framför värsta prestandan.



Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 12 feb 2015 20:18

...tog jag C30n ner på stan. Tankade fullt och körde hem. Bilen blev endast lite blöt längs sidorna. Skummade på Cotton candy och tvättade med CarPro wool wash mitt och Reset schampo.
När jag hade torkat av det sista under motorhuven kom en silverfärgad Volvo V50 Classic rullandes på vägen.
Far och dotter tittade på bilen utvändigt och invändigt, båda provkörde och var väldigt nöjda. Gick in och väntade på att min sambo Erica skulle komma hem. Gick under tiden igenom serviceboken och sånt vid köksbordet. Erica kom hem och ett köpekontrakt och ägarbytes papper fylldes i.

Just nu rullar C30n på väg hem till sin nya adress i Söderhamn. Otroligt fin C30, fortfarande som ny efter ca 4400mil på tre år.

Tanken är att vi ska klara oss med bara en bil. C30n rullade väldigt lite 2014 endast 600mil de senaste 11 månaderna. Rätt skönt med bara en bil att ta hand om. Fick lite mer plats i garaget.

I mars börjar vi betala av på huset. Så om 20 år ska det vara betalt. Kanske är lagom att byta tak då och gå i pension vid 52 år :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Andypandy
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 mar 2013 12:35
Ort: Stockholm/Södermalm

Re: Idag.....

Inlägg av Andypandy » 13 feb 2015 00:11

Idag tillbaka till jobbet efter 2 månaders sjukskrivning för krossad ryggkota :(
Börjar nu med att jobba 50% i en månad, skall gå på rehab också för att försöka få tillbaka allt man tappat på 2 månaders säng och soff-liggande.
Det skall bli så himla bra att få komma igång igen, man har inte orkat tvätta bilar heller under tiden :(
Helt sjukt vad man längtar tillbaka å få jobba ordentligt :D

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Idag.....

Inlägg av Logan » 14 feb 2015 12:09

Idag är en sådan dag när man hackar och stör sig på allt så hitta denna bilden från ett rekond företag

Dom gjorde en kemtvätt av sätet och folk som såg bilden prisa dom väldigt
Tänk vad rätt ljus och blixt gör skillnad ;)


Bild
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Idag.....

Inlägg av netmatte » 14 feb 2015 13:22

Idag blir det att åka till tvätthallen och ge bilen en ordentlig tvätt. Måste ge min nya fälgar en redig tvätt. Vara en del asfalt fläckar på dom.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Idag.....

Inlägg av tobbegubben » 14 feb 2015 23:46

cab19 skrev:
tobbegubben skrev:..är det dagen efter jag fått reda på att mitt främre korsband är helt av. :-(
Gick inget vidare på en innebandy träning i torsdag och vred vänster knä riktigt rejält.
Nu blir det till att ta beslut om man skall operera det eller leva utan korsband livet ut.
Här är en som opererat båda främre korsbanden. Provade också och leva utan korsband när mitt första gick sönder men minsta lilla "felsteg" trots rehab så vek det sig.
Jag förespråkar operation. Gjorde mina för dryga tjugo år sedan och har inga problem förutom att jag är lite känslig på "utsidan" av knäna så kan ha lite svårt för att stå på bara knän.
6 månaders rehab efter op. sedan kan du leva normalt igen. I dag lär ju det vara ett rutiningrepp med tanke på hur mycket dom måste lärt sig med åren.

Sköt rehaben oavsett vilken väg du väljer blir mitt sista råd. :)
Tack för tipset.

Har precis börjat med rehab träningen. Blir att träna upp musklerna kring knäet nu i 4 månader och se hur det blir.
Har det inte blivit bra då så lär det bli operation. Så man hoppas på det bästa och att det inte låser sig för ofta vilket det kan göra idag då jag glömmer bort att inte göra för hastiga moves.

Skriv svar