Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

att man alldrig lär sej.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
MAX

att man alldrig lär sej.

Inlägg av MAX » 16 jan 2009 22:00

Hej där ute hur många gånger har man inte utfört ett arbete till sitt yttersta för att det sedan visade sej vara helt omöjligt :evil:

tänkte berätta om den gången jag skulle ge mej på att reparera en styr-servoslang tiil cheva caprice hgv som jag haft i min ägo en gång i tiden för övrigt en very nice car. 8-)

sagt o gjort brukar inte ha så mycket koll på vad som händer under huven på mina bilar visserligen har jag alltid tyckt om att mecka med bilar både vad det gäller drivlinor,plåt o lack men blivit lite bekvämare på äldre dar :ugeek:

i alla fall hade jag konstaterat att det blev en liten olje fläck på parkerings-rutan där bilen brukade stå men tänkte att det där är väl bara :P lite automat olja från röret som gick till oljekylaren ett så kallat att det brukar läcka från amerikanska blind arbeten :shock: dom är ju kända för lite grovhuggna konstruktioner men ack så bekväma att åka i 8-)

tänkte inte så mycket mer på det ,skulle sedan sälja bilen och spekulanten kom för att inspektera bilen en riktig eantiuast(raggare) som det heter han gick runt bilen och kickade lite såg oljefläcken öppnade huven och konstaterade att servo slangen hade en skada som det fuktade olja ur men det var inga större konstigheter tyckte han gick ju att fixa utan problem :)

in i bilen ut på en provrepa kan säga att han var mycket nöjd när vi kom tillbaka till parkerings platsen då frågade han hur mycket drar den här då, sånt brukar ju vara en avgörande faktor när man ska köpa en bil, så jag talade om för killen att ca1,5litermilen lugn blandat körning då tittade han på mej och sa jasså inte mer 8-)

Som vanligt skulle han alla fall ta sej en funderare men han var mycket nöjd med vad han sett :P
så han åkte iväg med sin bil som han kommit i och jag tänkte för mej själv att han ser man väl inte röken av något mera :evil:

dagen efter åkte jag i väg till ett garage jag hade ca 2mil från bostaden tidigt på morgonen en lör eller söndag kom inte riktigt ihåg tror kl var 7 ungefär tvättade bilen och pysslade lite så där lagomt . kom sedan på att den där servoslangen kanske man skulle ta och kolla upp lite så man inte blev styrlös när man var ute och crusade på byn 8-)

Öppnade huven och inspekterade slangen bände och bröt lite på den ojojoj vad det började komma olja ur slangen hur göra nu då tänkte jag :evil: måste ju komma hem på något vis men kl var inte så mycket
så jag tänkte att jag ringer gumman lite senare kan ju gå att fixa men hur då :?: inga problem tänkte jag man har ju varit med förr ;) så det här blir inga problem ;)

skruvade loss slangen kapade av rören som anslöt till pumpen och servon rotade fram en blå trycklufts slang so skulle stoppa för 20kg finns säkert marginaler tänkte jag trädde på slangen på anslutnings rören dubbla slangklämmor i båda ändor fyllde på olja startade bilen gick ur och tittade klockrent inte en droppe perfekt satte mej i bilen för att att provsvänga han inte mer än nudda ratten så stod det som en fontän ur motor rummet med olja Sillmjölkar åckså vilken tur att jag inte kom i väg med bilen då hade det kunnat hänt en riktig olycka :oops: tur i oturen om man säger så.

kollade igen och konstaterade att slangen lossnat från röret till pumpen på slangen igen nu tre slangklämmor på varje anslutning fyllde på olja startade bilen tätt igen sneglade ner i motor rummet samtidigt som jag vred på ratten slangen satt kvar hurra tänkte jag samtidigt som det gick hål på slangen och kom en fin stråle mot mej så jag fick lov att hyka mej för att inte få oljan i ögonen :geek:

I det här läget skulle man nog gett upp men men ny slang stump armerad med en armerad trädgårds-slang utanpå tajt som Sillmjölkar men nu ska det väl hålla tänkte jag det gjorde det åckså tills jag satte mej i bilen och skulle åka hem backade bilen med fullt rattutslag när jag sedan skulle räta upp hjulen igen så var det stopp Skabbhalsar vad jag blev uppröd :evil: tur man var lite ute i skogen annars hade det nog kommit farbröder i vita rockar och hämtat mej och gett mej något lugnande :lol:

Nu skulle man väl ändå ha gett upp nänänä på den igen starkare slang tänkte jag så nu blev det luft slang armerad med trädgårds-slang armerad med orange räfflad slang något okänt märke kämpade säkert en timme bara med att få i slangarna i varandra när det var klart trädde på den igen på anslutningarna letade som en galning efter passande klämor men fick ihop det till slut i med mera olja startade bilen vred på ratten vad hände jo nu när jag äntligen fick slang-uslingen att hålla då fick jag den inte att sitta kvar den hoppade av ansluttningen till pumpen med resultat att det forssade olja ut på backen :o då var det inte roligt att vara människa ska jag tala om :cry: Tror inte att jag hämtat mej riktigt än :lol:

Då gav jag upp ringde gumman som fick komma och hämta mej hade ju bara hållt på 6tim med den lilla slangbiten som jag skulle fixa så enkelt :mrgreen:

Ett par dagar senare var jag in till en firma som tillverkar hydralslangar med mina kopplingar och den gammla slangen förklarade att jag ville ha en slang tillverkad sen kan man ju som vanligt inte låta bli att tala om vad man gjort :roll: då tittade killen på mej och frågade vet du hur mycket tryck du har i den där servon jag tyckte att jag hade lite koll på läget så jag klämde väl fram att ca 25kg kanske :mrgreen: jaha du sa han men bara så du vet 200kg tryck har du i den där pumpen. :shock:

fick min slang tror det kostade ca 150-200kr åkte och monterade den fyllde på olja klockrent bara att tuta och köra igen 8-) helgen kom då ringde killen igen som tidigare tittat på bilen och frågade om jag hade kvar bilen javist svarade jag då frågade han om jag kunde göra något på priset utan att nämna några summor,så sa jag att det är väl inte omöjligt hade ju redan satt priset så jag kunde pruta ett par tusingar men tänkte för mej själv att jag skulle släppa den för 5000 mindre än det utsatta priset men innan jag hann säga något så frågade han prutar du en tusing ok sa jag ,bra kommer och hämtar bilen om en timme går bra det svarade jag. :P

killen kom och tittade under huven igen och såg att det satt en ny slang monterad va bra sa han var den svår att få tag på nä svarade jag det var bara att åka till firman som gör hydralslangar bra, billigt och snabbt tog säkert bara en kvart av mitt liv att få den där slangen tillverkad inga som helst problem tillade jag ;)


Vad lär man sej av det här då jo att jag hade en väldig tur som alldrig kom av gården med min sinnrika slang tillverkning för skulle det hänt någon olycka pga min okunskap av hur mycket tryck det var i servo systemet så lovar jag att jag fortfarande skulle ha suttir inlåst och alldrig kunnat förlåta mej själv om någon annan människa kommit till skada,så inga chansningar vad det gäller säkerhet och trafik.

Samt att det finns människor som inte bara tittar på bilar utan köper dom åckså bra va 8-)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: att man alldrig lär sej.

Inlägg av mortil » 17 jan 2009 01:18

hehe. kul historia :P

har en bekant som köpte slangar och hydroslangfirman hade klämt fast nipplarna fel på 2 slangar så dessa gick av , detta var till en vältrimmad bil och slangarna gick till oljepumpen. slutade med ett motorras som kostade hydroslangfirman 120 000 . men det tog sin lilla tid innan det vart klart :P


men din historia va förjäkla kul :P nu fick man gå o lägga sig med ett leende på läpparna :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Re: att man alldrig lär sej.

Inlägg av Göran » 17 jan 2009 06:11

Spännande läsning, 200kg? Det visste inte jag heller. Vilket tryck!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: att man alldrig lär sej.

Inlägg av MAX » 17 jan 2009 15:57

Kul att ni gillade vad jag skrivit tror nog att alla bilägare har något speciellt tillfälle som dom kommer i håg
i samband med olika bilar dom ägt .
Tror nog att jag skulle kunna berätta hur många historier som helst om mina öden och äventyr med mitt bilägande genom åren,men det kan vi ta någon annan gång kanske i samband med att jag tar lite medicin(pilsner)så man kan spä på berättelserna lite Max.

Skriv svar