Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Opel Insignia Sport Tourer

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Manor » 21 sep 2017 20:09

Sommaren 2018 går kontraktet på min Outlander ut och jag funderar på att köpa nästa bil privat. Då arbetsgivaren flyttar så saknas det parkeringsplats, så bilresorna kommer att bli färre än vad de är idag.

Jag fick låna en ny Opel i samband med årets service, och jag blev helt förundrad...det kändes premium och framförallt inredning och finesser var riktigt snygga och rikliga. Till saken hör att en fullmatad "värsting" med 260hk och 8-växlad automat...samt allt man kan kryssa i landar på beskedliga 380.000:- vilket är 50.000:- mindre än jag gav för min Subaru Outback 2011.

Jag vet dock ingenting om Opel. Jag känner inte en kotte som äger en Opel, och det enda jag vet går tillbaka till Ascona, Kadett och Manta tiden...och det är läääänge sedan.

Hur är kvaliten på deras motorer och elektronik? VW eller Audi är ju kvalitetsmässigt rejält tveksamma med rasade motorer pga kamkedjor samt att vissa drar kopiösa mänder olja. Prislappen i jämförelse med Opeln är också +150.000:-...och det är det inte värt. BMW och Mercedes är än dyrare, och en Volvo V90 är även den rejält mycket dyrare...och kanske inte så spännande ;-).

Jag har kört japanskt sedan 1999 och aldrig haft ett fel som tvingat mig till verkstad...annat än en luftmassemätare på turbo Subarun efter 12000 mil. Jag tog mig dock till verkstaden för egen maskin.

Jag vill inte nu hamna i ett köp som ger mig magsår med strulande mekanik och elektronik och iom att Opel nu är "franskt" så blir man än oroligare. Nu känner väl de flesta på samma sätt, och Opel har aldrig ens varit i närheten som alternativ tidigare...men det gör ju att prislappen känns riktigt smakfull.

Så, vad vet ni on Opel. Bra och dåligt. Hur är lackkvaliten (som ju är ganska usel på japanare för att generalisera)?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Stefan N » 22 sep 2017 10:57

Vet inget om Opel men vad för V90 kollade du på? Du får ju en T5a för 380k, visserligen inte med speciellt mycket utrustning.
:brumm Polestar2

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av swedecat » 22 sep 2017 19:26

Äger en Opel och erfarenheten är att lacken är ganska känslig för stenskott. Blir många och ganska stora märken om man jämför med t.ex. Volvobilar.

Trevlig att polera för en lekman som mig och Scholl S30 med oscillerande maskin räcker till både tvättrepor och märken efter lättare dörruppslag.

Inga tekniska problem alls men då har den än så länge inte gått mer än drygt 8000 mil.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Manor » 22 sep 2017 21:30

Stefan N skrev:Vet inget om Opel men vad för V90 kollade du på? Du får ju en T5a för 380k, visserligen inte med speciellt mycket utrustning.
Just en T5:a med mycket utrustning...då blir det snabbt ganska dyrt. Opeln kryssade jag t.o.m i värstingläder med massagestolar justerbara på 18 sätt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Manor » 22 sep 2017 21:45

swedecat skrev:Äger en Opel och erfarenheten är att lacken är ganska känslig för stenskott. Blir många och ganska stora märken om man jämför med t.ex. Volvobilar.

Trevlig att polera för en lekman som mig och Scholl S30 med oscillerande maskin räcker till både tvättrepor och märken efter lättare dörruppslag.

Inga tekniska problem alls men då har den än så länge inte gått mer än drygt 8000 mil.
Tusan också, jag hade hoppats på en hållbarare lack än vad jag haft på mina japanska bilar...men då verkar det nästan lika illa då :-(. 8000 mil är ju hyfsat mycket och då hinner en VW/Audi rasa om man har otur.

Varför valde du en Opel? Var det främst priset, eller något annat som avgjorde? Jag har alltså ingenting emot Opel...bara att det är ett så anonymt märke att man inte ens haft det i åtanke tidigare.

Ford har jag t.ex negativ uppfattning om sedan tidigare (ägt två nya Fordar)...både dålig kvalitet men också en bedrövlig verkstad :-(. Detsamma gäller Saab, men de finns ju inte längre...och en fransk bil finns inte på kartan också pga tidigare negativa erfarenheter (Opel känns inte som fransk...än ;-)).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av swedecat » 22 sep 2017 22:16

Manor skrev:
Varför valde du en Opel? Var det främst priset, eller något annat som avgjorde? Jag har alltså ingenting emot Opel...bara att det är ett så anonymt märke att man inte ens haft det i åtanke tidigare.
Ford har jag t.ex negativ uppfattning om sedan tidigare (ägt två nya Fordar)...både dålig kvalitet men också en bedrövlig verkstad :-(. Detsamma gäller Saab, men de finns ju inte längre...och en fransk bil finns inte på kartan också pga tidigare negativa erfarenheter (Opel känns inte som fransk...än ;-)).[/

Att det blev en Opel är egentligen förklarat av att vi hade behov av en andrabil och förhoppningen om en hyfsad kvalitet och låg totalkostnad avgjorde frågan. Även jag väljer bort Ford och franska bilar. Så jag försökte köpa en förnuftig bil men har lärt mig att bilar inte ska köpas enbart baserat på förnuft. Inte missnöjd med köpet men den sköna känslan saknas.

Nya Insignian tänker jag ändå ge mig iväg att provköra inom kort så märket är jag inte avskräckt från.

Apropå lacken så är tipset att kika på begagnade oplar i bilhallarna så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Manor » 23 sep 2017 11:14

swedecat skrev:
Manor skrev:
Varför valde du en Opel? Var det främst priset, eller något annat som avgjorde? Jag har alltså ingenting emot Opel...bara att det är ett så anonymt märke att man inte ens haft det i åtanke tidigare.
Att det blev en Opel är egentligen förklarat av att vi hade behov av en andrabil och förhoppningen om en hyfsad kvalitet och låg totalkostnad avgjorde frågan. Även jag väljer bort Ford och franska bilar. Så jag försökte köpa en förnuftig bil men har lärt mig att bilar inte ska köpas enbart baserat på förnuft. Inte missnöjd med köpet men den sköna känslan saknas.

Nya Insignian tänker jag ändå ge mig iväg att provköra inom kort så märket är jag inte avskräckt från.

Apropå lacken så är tipset att kika på begagnade oplar i bilhallarna så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Ja, förnuft och bil hör inte riktigt ihop ;).
Bra tips, jag tar mig en titt på lite begagnade Oplar.
Vad är det för en Opel du har?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av swedecat » 23 sep 2017 15:20

Manor skrev: Bra tips, jag tar mig en titt på lite begagnade Oplar.
Vad är det för en Opel du har?
Det är en Corsa diesel från 2013. Enkel och stabil konstruktion ingenting är dåligt men inget är heller jättebra.
Ryktena om att Opel rostar verkar inte stämma för modeller som tagits i produktion sedan millenieskiftet vad jag har noterat på parkeringar.

Om insignia känns tilltalande tycker jag du ska slå till men avsätta några kronor för en omlackering av huv och front efter några vintrar. Eller se det som ett övningsobjekt för att bli svensk mästare i bättringslack. Stänkskydd är som vanligt bra att få med i köpet.

Användarvisningsbild
SonOfThunder
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 sep 2011 15:27
Ort: Stenstorp

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av SonOfThunder » 26 sep 2017 11:59

Jag har en Insignia sports tourer 2,0cdti OPC-Line -11 8400mil.
Är supernöjd med bilen och kommer nog köpa en av den nya modellen om ett par år när dom finns till ett hyggligt pris begagnad.
Man sitter skönt och bilen beter sig som jag vill på vägen. Dock så kanske jag hade önskat lite mer drag på låga varv men så är det ju med en enkelturbo tyvärr. Stenskott finns det ju men inte mer än vanligt och då kör jag grusväg ganska ofta.
Har glastak vilket jag inte kommer att prioritera vid nästa köp. Det är en snygg detalj men ger mig egentligen inget extra mer än att dom som sitter i bak kan ha problem med solljus i ansiktet när solen ligger fel.
Dock så är baksätet djupare i sittdynan än på många andra bilar vilket skapade problem för min 6-åring som satt på bilkudde. Hans ben tog i dynan så benen stog rätt ut och sparkade på förarsätet. Detta fixades med ett sparkskydd på ryggen av förarsätet. OPC-Line som tillägg är snyggt men har en nackdel då det inte finns några stänkskydd att köpa som passar bra.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Opel Insignia Sport Tourer

Inlägg av Manor » 27 sep 2017 18:16

SonOfThunder skrev:Jag har en Insignia sports tourer 2,0cdti OPC-Line -11 8400mil.
Är supernöjd med bilen och kommer nog köpa en av den nya modellen om ett par år när dom finns till ett hyggligt pris begagnad.
Man sitter skönt och bilen beter sig som jag vill på vägen. Dock så kanske jag hade önskat lite mer drag på låga varv men så är det ju med en enkelturbo tyvärr. Stenskott finns det ju men inte mer än vanligt och då kör jag grusväg ganska ofta.
Har glastak vilket jag inte kommer att prioritera vid nästa köp. Det är en snygg detalj men ger mig egentligen inget extra mer än att dom som sitter i bak kan ha problem med solljus i ansiktet när solen ligger fel.
Dock så är baksätet djupare i sittdynan än på många andra bilar vilket skapade problem för min 6-åring som satt på bilkudde. Hans ben tog i dynan så benen stog rätt ut och sparkade på förarsätet. Detta fixades med ett sparkskydd på ryggen av förarsätet. OPC-Line som tillägg är snyggt men har en nackdel då det inte finns några stänkskydd att köpa som passar bra.
Det låter ju väldigt positivt.
Ja, vi får se hur jag gör nästa år när kontraktet på Mitsubishi PHEV:en går ut.
Det ryktas ju om rejäla skattehöjningar också (dryga 7000:-/år för den jag tittar på) och då jag inte kommer köra så mycket så blev man än mer tveksam till annat än en ny laddhybrid/elbil nästa gång också.

Opel Ampera-e kanske kan vara något...dock för liten för mitt nuvarande behov :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar