Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Perra83 skrev:Degreaser wet fixar alla tjärfläckar. Vissa tjärkluttar får man skrapa lite på med naglarna och sedan spraya på med avfettning och gå på med en pensel.
Inte mina extrema fläckar, körde 3 rundor och det var massa kvar. Det rinner av fint och man ser att det verkar, men fläckarna var en halv cm i diameter och var flera mm höga. Fick köra avfettning och skrapa med diskborste för att bli av med det värsta.
Lite kvar som jag får tackla vid senare tillfälle.
Trevligt att det löste sig med bulten. Kan ju varit så med att det är gänglåsning som måste värmas för att släppa.
Hur som helst, skönt det löste sig. Kan skapa många grå hår sånt där......
Manor skrev:J-klar vad blank pickupen ser ut att vara .
Jag fick många kompisar när jag köpte släpkärra. Det slutade med att den "lånades ut" till svärfarsan för ett antal år sedan . Nu när jag själv behöver den så hämtar jag den...och ställer tillbaka den efteråt.
Jag köpte en kåpsläp när vi flyttade in i vårt hus och varenda granne har varit på mig om att få låna den
Brukar säga att då vill jag ha 200kr och om det går sönder får ni laga den men då brukar dom flesta gå hem igen
Är det något galet med det?
Förstår inte varför grannar tror att man ska låna ut den gratis den kostade ju mig en slant trots allt inte billig direkt
Manor skrev:J-klar vad blank pickupen ser ut att vara .
Jag fick många kompisar när jag köpte släpkärra. Det slutade med att den "lånades ut" till svärfarsan för ett antal år sedan . Nu när jag själv behöver den så hämtar jag den...och ställer tillbaka den efteråt.
Jag köpte en kåpsläp när vi flyttade in i vårt hus och varenda granne har varit på mig om att få låna den
Brukar säga att då vill jag ha 200kr och om det går sönder får ni laga den men då brukar dom flesta gå hem igen
Är det något galet med det?
Förstår inte varför grannar tror att man ska låna ut den gratis den kostade ju mig en slant trots allt inte billig direkt
Under den tid som min släpkärra stod hemma så brukade jag fylla den med skräp som skulle till återvinningen. Den som lånade släpkärran fick då slänga mitt skräp först...då fick man åtminstone igen något .
Svärfarsan använder den så ofta så det var lika bra att han fick ha den permanent. Det är jag som äger den och betalar försäkringen, men han ombesörjer besiktning och eventuellt fix om så skulle behövas.
mvh Manor
Är helt slut då det blev 2 bilar tvättade igår också varav en var rejält skitig med gott om flygrost.
Nu lockar sängen... [emoji3]
Idag har jag försökt få sommarfälgarna rena och förfasat mig förra ägarens misshandel. En fälg har inte bara vandrat upp på trottoaren utan förmodligen ramlat ut för ett berg. Massor med svarta prickar inne i fälgen som vägrade gå bort. Järnborttagaren reagerade ej så det var ingen metall. Lät degreaser wet stå och verka i tio min intervaller men det hjälte dåligt, borde haft lera såg jag efter en snabb forumssökning på mobilen. Framsidan är i alla fall fin och fälgarna är behandlade med två lager orchard Speed Seal och ett lager Speed Wax. Gick nästan inte att bära fälgarna sen för de blev så glatta! Drog även över däcken med BBV vita. Ingen bild blev för mörkt och kyligt.
Manor skrev:Idag handlade jag en lite bättre domkraft inför bytet till sommarhjul på 3 bilar .
Det blev en från Jula som var nersatt från 1599:- till 799:-, och som såg riktigt hyfsat ut. Min tidigare har fungerat i många år och var av det sniknaste slaget.
Från Ebay beställde jag en "jack pad" med skåra så man kan lyfta i orig.............
Köpte samma, verkar helt ok och väger "lagom mycket".
Köpte Julas lyftskydd och gjorde en "skåra" i den. Det blev perfekt och fungerade bra.
Jag kör me den domkraften jag me. Funkar helt ok. Gillar inte kugghjulen när man ska sänka ner bilen. Funkar dock om man enbart ska byta däck. Men ska man in längre under bilen så blir de svårt o sänka den. 2delade skaftet svetsade jag ihop. Glappa Sillmjölkar me bulten i. gjorde även ett T handtag längst upp
Inget fel med den domkraften och ett "lyft" gentemot min gamla snikvariant.
Jag hade dock hoppats på att den skulle vara lättare i själva lyftet då den har dubbel hydraulik...men det kändes lika tungt som med den gamla. Det kanske inte är därför det är dubbel hydraulik utan för någon annan anledning?
mvh Manor
Jag blandar betydligt svagare och det blir rent. 1+39 med HD grön/ARTI Green. Med ARTI+ blir det kanske lite skarpare.