Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Idag.....
- Commander
- Trogen Medlem

Re: Idag.....
...tvättade jag med Polish Angel Glissante, videon visar hur "mycket" vatten som är kvar direkt efter tvätt, trevligt schampo. Kolla min projekttråd för avrinningen med Polish Angel Carnauba Arts Black Wulfenite.
Spela upp i HD
Spela upp i HD
- eye69
- Medlem
Kvällen upptogs av en upprensning i garaget. Fokus låg på att organisera verktygstavlan.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- BTG
- Trogen Medlem

Snyggt.......det är för jäkla gött med ordning å reda.
- jojje
- Entusiast

Idag skulle jag bistå sonen då han skulle byta kamrem på hans Audi S4-94, allt gick bra tills vi skulle bort med bulten som håller vevaxelremskivan, den gick vi bet på att få loss. Hade dragskaft och typ 2m förlängningsrör men nejdå den sitter fast, nu skruvar han ihop bilen så den blir körbar och tar den till sitt jobb (bussmekaniker) där har dom hejåhå muttermaskiner som lossar allt och lite till.
- Manor
- Moderator

Det kan inte vara så att den är "vänstergängad" (lossas åt andra hållet)?jojje skrev:Idag skulle jag bistå sonen då han skulle byta kamrem på hans Audi S4-94, allt gick bra tills vi skulle bort med bulten som håller vevaxelremskivan, den gick vi bet på att få loss. Hade dragskaft och typ 2m förlängningsrör men nejdå den sitter fast, nu skruvar han ihop bilen så den blir körbar och tar den till sitt jobb (bussmekaniker) där har dom hejåhå muttermaskiner som lossar allt och lite till.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- jojje
- Entusiast

Nej vi har dubbelkollat med div forum att den verkligen är högergängad.Manor skrev:Det kan inte vara så att den är "vänstergängad" (lossas åt andra hållet)?jojje skrev:Idag skulle jag bistå sonen då han skulle byta kamrem på hans Audi S4-94, allt gick bra tills vi skulle bort med bulten som håller vevaxelremskivan, den gick vi bet på att få loss. Hade dragskaft och typ 2m förlängningsrör men nejdå den sitter fast, nu skruvar han ihop bilen så den blir körbar och tar den till sitt jobb (bussmekaniker) där har dom hejåhå muttermaskiner som lossar allt och lite till.
-
vaxfrasse
- Medlem
Hoppas det löser sig och att det går att komma åt med maskin. De är dragna med mycket höga moment på en del bilar.
- jojje
- Entusiast

Ja det verkar vara draget som tusan, vi rev ner i stort sett hela fronten för att komma åt ordentligt. Hur galet som helst att remskivan ska behöva demonteras för att kunna byta rem.vaxfrasse skrev:Hoppas det löser sig och att det går att komma åt med maskin. De är dragna med mycket höga moment på en del bilar.
- korvis
- Trogen Medlem

Underbart med ordning å reda.eye69 skrev:Kvällen upptogs av en upprensning i garaget. Fokus låg på att organisera verktygstavlan.
Gillar särskilt den imponerande "line-up:en" med sprayflaskor på stången till vänster i bild
- eye69
- Medlem
Bara en billig köksstång från Ikea. Enkelt är bäst.korvis skrev:Underbart med ordning å reda.eye69 skrev:Kvällen upptogs av en upprensning i garaget. Fokus låg på att organisera verktygstavlan.
Gillar särskilt den imponerande "line-up:en" med sprayflaskor på stången till vänster i bild
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- jojje
- Entusiast

- Norrhyttan
- Trogen Medlem

...har jag lånat ut byggställningen till morsans gubbe. I gratislånet ingick transporten dit och monteringen. Det frestar på att ha egen byggställning, man får många kompisar!

(Ett par lager Orchard Autocare Speed Wax på pickuppen innan lastning, så det finns lite bilvårdskoppling i inlägget.)
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

(Ett par lager Orchard Autocare Speed Wax på pickuppen innan lastning, så det finns lite bilvårdskoppling i inlägget.)
Vad var det jag sa!
- Manor
- Moderator

J-klar vad blank pickupen ser ut att vara
.
Jag fick många kompisar när jag köpte släpkärra. Det slutade med att den "lånades ut" till svärfarsan för ett antal år sedan
. Nu när jag själv behöver den så hämtar jag den...och ställer tillbaka den efteråt.
Jag fick många kompisar när jag köpte släpkärra. Det slutade med att den "lånades ut" till svärfarsan för ett antal år sedan
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Idag har jag lagt ner många timmar på att pilla bort stenar/grus från 8 vinterhjul (ett helt värdelöst terapiarbete som tillför nada...). En snabbpolering av Subarufälgarna och därefter behandlades samtliga 8 fälgar med FinishKote 1000 köpt av Lemerok.
Denna gång lät jag ett tunnt vaxlager ligga kvar på insidan av fälgarna...kanske kan det vara ett knep att lättare få bort skiten som brukar fästa lite väl hårt på just insidan. Det kan ju vara värt att testa åtminstone.
Imorgon blir det byte till sommarhjulen på mammas Mazda 3, samt fixningarna av dess vinterhjul och en vårtvätt av bilen
.
Denna gång lät jag ett tunnt vaxlager ligga kvar på insidan av fälgarna...kanske kan det vara ett knep att lättare få bort skiten som brukar fästa lite väl hårt på just insidan. Det kan ju vara värt att testa åtminstone.
Imorgon blir det byte till sommarhjulen på mammas Mazda 3, samt fixningarna av dess vinterhjul och en vårtvätt av bilen
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
miken
- Entusiast

Polerar också mina vintefälgar idag använder scholl s20 black och skydd blir carpro Dlux
Följ mig på instagram om ni vill se bilder eller kolla in bilvårdsforum på Facebook
Följ mig på instagram om ni vill se bilder eller kolla in bilvårdsforum på Facebook
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 11 gånger.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Idag.....
Jag bor på landet. Där har alla egen släpkärra (vi har två), så lånebehovet är mikroskopiskt. Tack och lov.Manor skrev:J-klar vad blank pickupen ser ut att vara.
Jag fick många kompisar när jag köpte släpkärra. Det slutade med att den "lånades ut" till svärfarsan för ett antal år sedan. Nu när jag själv behöver den så hämtar jag den...och ställer tillbaka den efteråt.
Pickisen är opolerad, men flitigt bruk av Holy Trinity senaste året har gjort underverk.
Vad var det jag sa!
- Lemerok
- Entusiast

Jag gav upp med att få mina vinterfälgar helt redan på insidan förra veckan, utsidan var inga problem alls.
Tokmycket tjära och även bromsdamm under vintern, fick kanske bort 95% men det sista satt som bara den.
Detta fast fälgarna behandlades med CarPro Dlux när de köptes i somras, men det fungerade fint på utsidan som sagt, Avrinning kvar till och med.
Insidan är inte helt jämn yta, utan lite räfflad runtom, tror det är det som orsakar att det sitter så bra, eller att skyddet inte fungerar bra då.
Tokmycket tjära och även bromsdamm under vintern, fick kanske bort 95% men det sista satt som bara den.
Detta fast fälgarna behandlades med CarPro Dlux när de köptes i somras, men det fungerade fint på utsidan som sagt, Avrinning kvar till och med.
Insidan är inte helt jämn yta, utan lite räfflad runtom, tror det är det som orsakar att det sitter så bra, eller att skyddet inte fungerar bra då.
- Manor
- Moderator

Det värsta på mina fälgar sitter på insidan av "ekrarna". Det slutade med att jag körde med en halvmjuk kopparborste av modell tandborste...och det fick bort det värsta. Denna vinter har jag använt fälgrengöring då och då...och min misstanke är att det smiter bakom och kanske ligger kvar lite för länge och förstör ytan något som i sig innebär att skit/tjära/bromsdamm bränner fast än värre.Lemerok skrev:Jag gav upp med att få mina vinterfälgar helt redan på insidan förra veckan, utsidan var inga problem alls.
Ja, det behöver ju inte vara tipptopp på baksidan, men visst är det trist då man verkligen försöker att hålla skiten borta. Sommarhjulen (fälgarna) håller sig i bättre skick...tack och lov.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Perra83
- Entusiast

Degreaser wet fixar alla tjärfläckar. Vissa tjärkluttar får man skrapa lite på med naglarna och sedan spraya på med avfettning och gå på med en pensel.
-
henkek
- Trogen Medlem

Jag skrapade mina kluttar med plastrakblad. Perfekt även till mindre dekaler