Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt och min bedömning

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Högtryckstvätt och min bedömning

Inlägg av Logan » 06 dec 2016 17:15

Tänkte bara berätta lite av min syn på högtryckstvättar och vad man bör se efter
Som många vet stirrar sig allt för många sig blinda på det rena trycket (bar)
men inte alltid på hur mycket vatten den pumpar ut.

Så skaffa jag mig ett nytt monster nyligen som ger 230bar 16liter min
men rent ärligt blev jag nästan lite besviken äger även en kärcher k7 som ger 160bar 9liter min
och det känns som den gör ett bättre jobb eller bättre kontroll.

Med den stora känns det som man går på med en brandslang
att man spolar bort allt medel innan den effektiva strålen når det
enligt lappen ska det vara 25graders spridning på munstycket men jag har testa och bytt till 15 nu så får vi se
Om någon vet vad det är för spridning på ett standard högtryckstvätt så skriv gärna.

Skriv gärna om ni har någon starkare modell och hur ni upplever den i rengöringseffekt
The passions is what drives the art. Detailing for life

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Högtryckstvätt och min bedömning

Inlägg av Theman » 06 dec 2016 19:49

Hej! Har själen Nilfisk P160.2-15 som ger 9,5 liter /minut och 160 bar som jag är mycket nöjd med! Det ända som man måste göra är att ansluta den till 16 amp alltså lägga fram ett separat stickuttag. Men som sagt den funkar kanon. Risken med för högt tryck är ju att man helt enkelt blåser bort lacken på bilen om man är oförsiktig.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt och min bedömning

Inlägg av Logan » 07 dec 2016 10:54

Sant
jag gör många jobb som inte alltid är bilrelaterade och då behöver jag en stark tvätt
så som sten, asfalt

Skulle nog aldrig gå över 180bar på en bil

Kör även bensindriven nu för att många ställen jag jobbar på har 220 / 10-13 amp
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt och min bedömning

Inlägg av yerfen » 07 dec 2016 18:28

Logan skrev:Med den stora känns det som man går på med en brandslang
att man spolar bort allt medel innan den effektiva strålen når det
enligt lappen ska det vara 25graders spridning på munstycket men jag har testa och bytt till 15 nu så får vi se
Om någon vet vad det är för spridning på ett standard högtryckstvätt så skriv gärna.
40 grader tycker jag är lämpligt, 15 och 25 är ju ganska smal.
Själva spridningen påverkar inte trycket nämnvärt, det är storleken på munstycket man ska gå efter :cheers
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt och min bedömning

Inlägg av Logan » 08 dec 2016 13:15

yerfen skrev:
Logan skrev:Med den stora känns det som man går på med en brandslang
att man spolar bort allt medel innan den effektiva strålen når det
enligt lappen ska det vara 25graders spridning på munstycket men jag har testa och bytt till 15 nu så får vi se
Om någon vet vad det är för spridning på ett standard högtryckstvätt så skriv gärna.
40 grader tycker jag är lämpligt, 15 och 25 är ju ganska smal.
Själva spridningen påverkar inte trycket nämnvärt, det är storleken på munstycket man ska gå efter :cheers

Det var mest att jag tyckte att man blöter ner hela sidan av bilen då man försöker tvätta nedre delen av dörren
40grader låter galet brett då man kollar på demo videos men kör med 0,5mm-0.55 öppning

Men det kanske blir att man lurar sig själv om vi säger att ett standard högtryckstvätt för hemma fixaren ligger på 130-160bar
så kanske man står runt 40cm från ytan man tvättar och om den då ger 40graders spridning blir det kanske bara 15 då man står så nära. Men om jag kör 180 och står 1meter ifrån blir det kanske 30graders spridning pga avståndet.

Men denna är så ny för mig så har inte hunnit använda den något större.
kör fortfarande min kärcher k7 mycket. Det är dom jobben då när jag inte har tillgång till ström eller slang jag kör min stora maskin.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Skriv svar