Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny bil; nu fråga om val

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av marcus » 26 jul 2015 17:24

Jag kommer att byta jobb där jag kommer att dagspendla 16 mil om dagen och är således i behov av en ny bil. Idagsläget kör jag en Audi A4 1,8T vilken jag är väldigt nöjd med; den har rullat 22 000 mil utan större bekymmer. Kravet jag har på en bil är att den skall vara fyrhjulsdriven, drivas på diesel och skall helst inte kosta allt för mycket (helst mindre än 300k). Jag kikade först på en Mitsubishi ASX 2,2 men har också sneglat på Seat X-perience. Såg även att det fanns en del kampanjer på en Audi A4, 2014, 0 mil, quattro och dieselspis på 150 hästar för 259k, som känns lockande. Jag har, som sagt, varit väldigt nöjd med min Audi och det känns "sådär" att köpa en Mitsubishi då jag tycker att känslan av kvalité är märkbart sämre mot Audi. Japanska bilar brukar dock, rent generellt, krångla mindre jämfört med tyskarna.

Att köpa en ny bil är, som alla vet, en bra kapitalförstöring men jag vill försöka minimera detta så har ni tips och funderingar rörande detta så tas det tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Hej » 26 jul 2015 19:43

Angenämt "problem" att hitta ny bil. :brumm :jeps
Angående kapitalförstöringen - behåll din bil. Säkert billigast även om du behöver reparera den för rätt mycket varje år. :lol:

Nä, men seriöst, så finns tex Golf Allroad, med fyrhjulsdrift, dieselmotor och DSG för strax under 300kkr ny. En kamrat skaffade nyss en Golf SC 140 hk TSI med DSG, R-line, panoramatak etc - och jag har aldrig haft speciellt höga förväntningar på en sån, men den var långt över min föväntan! Förbaskat skön att köra och åka, med mycket högre kvalitetskänsla än jag anat och ett spänstigt chassi.

Annars är det ju så himla personligt med bilval. För en del är märket viktigt, andra är priset den mest avgörande faktorn etc.

För mig var priset viktigt, så därför köpte jag begagnad bil. Kolla vad en 2 år gammal motsvarande bil du vill ha kostar. Ibland smart köp, ibland inte så nödvändigt med tanke på garantier, vagnskada etc som följer med ny. Hur som helst - lycka till med köpet!

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Bananen » 26 jul 2015 20:24

Köper du VAG-bil så undvik DSG! Rena lotteriet med dom "lådorna", har du tur får en låda som håller.
På syrrans DSG bytte dom mechatronic-enheten mm efter 2400 mil! :shock:
Hon har en Skoda Roomster Tsi 105 (2012 eller 2013, kommer inte ihåg nu) .
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Hej » 26 jul 2015 20:29

Bananen skrev:Köper du VAG-bil så undvik DSG! Rena lotteriet med dom "lådorna", har du tur får en låda som håller.
På syrrans DSG bytte dom mechatronic-enheten mm efter 2400 mil! :shock:
Hon har en Skoda Roomster Tsi 105 (2012 eller 2013, kommer inte ihåg nu) .
Är det så fortfarande på en fabriksny bil? Kör de med samma lådor som man hört krånglar? Galet om det stämmer! :x
I så fall är ju en VAG-bil ingen höjdare. Jag trodde i min enfald att de gått ifrån de DSG-lådor som krånglar - tex de i Passat (en annan kompis hade en Passat gasbil, som tur var en leasingbil och som nyligen byttes in) och hans låda var igen höjdare trots att det "inte var något fel" på den. :?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Lundberg » 26 jul 2015 21:01

Det är stor skillnad på en vag låda och vag låda, det fanns (finns?) En 7 stegad låda med en torrkoppling och dubbla lameller som jag har förstått. Den lådan ska ha varit den självmordsbenägna. Det finns en annan 6 stegad låda med enkel våtlamell som ska vara mycket bättre. Den ska sitta i den bil jag har iaf. Den 7 stegade sitter oftast i bensinmodeller om den ens finns kvar i produktion vilket vore helt befängt.
// Jack

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Lundberg » 26 jul 2015 21:04

Förövrigt så kan jag rekommendera en skoda superb, den jag har funkar kanon och är så sjukt rymlig. Riktigt välutrustad för en rimlig peng. Nya modellen som kommer ut vecka 40 är dessutom riktigt snygg och finns med nya dieslarna på 150 och 190 hk. Många tycker att skoda är skit men jag tycker den är gott och väl likvärdig en passat.
// Jack

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Bananen » 26 jul 2015 23:11

Dsg6 är nog stabilare, men jag är ändå skeptisk. [emoji3]
Här finns lite fakta om dsg.

Hälsningar Thomas via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Lill-Dan » 28 jul 2015 21:11

Jaa,fy För hundra gubbar för dsg.. Skönaste lådan att köra men jag vågar inte!! Farsan har kört volvo i snart 40 år,men köpte en golf plus för att komma upp sig..,(från golvet alltså), för ett par år sen,första dieseln och första automatlådan..efter mina påtryckningar..passlig bil för en kille född-38,men vid 700mil på mätaren slutade den växla..visst,fixades på garantin,men känns ju inte så kul på en ny bil..han bytte bort den i våras :x
:brumm

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av RobbeS » 28 jul 2015 23:12

Alla bilar du räknat upp är bra bilar. Själv hämtade jag ut en ny Mazda 6 Vision AWD för tre veckor sedan och är mycket nöjd. Priset blev strax under 300000 kr med motor/kupe värmare och vinterhjul på alufälg. Mycket utrustning ingår som standard som man ofta får betala extra för i tyska och svenska bilar. Bensinförbrukningen dom första 100 milen är 0,57 liter milen (mest stad) och då har jag inte snålkört på nåt sätt. Snarare tvärtom då Mazdan är riktigt kul att köra. Mazda är ju dessutom kända för att klara sig bra i verkstads och besiktningsstatistiken och 10 års garanti medföljer.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Manor » 28 jul 2015 23:23

Jag har personligen väldigt svårt för någon bil från VAG. Mina föräldrars Audi A4 1.8T tror jag varenda del var bytt på till slut...en skön bil men med urusel kvalitet :(.

Jag skulle gärna säga Subaru, men då räcker inte 300000:-.

Mazda som RobbeS tipsar om kan ju däremot vara helt rätt. Min mamma har den nya Mazda 3:an, och det är en väldigt skön och snygg bil...men dock inte 4-hjulsdriven...så jag lägger nog även min röst på Mazda 6 AWD :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Lundberg » 29 jul 2015 07:39

Några utav arbetsledarna här på jobbet köpte varsin Mazda 6 (4st). Alla verkar riktigt nöjda och bilarna ser faktiskt riktigt bra ut, sen är det alltid tråkigt att se människor misshandla sina leasingbilar...
// Jack

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av marcus » 29 jul 2015 08:50

Tack för era inlägg! Det blev en glaciärvit (metallic) A4 tdi 150 quattro som jag kom över för rätt peng, så jag slog till på en gång. Från briljantsvart till glaciärvit, vilket skall bli intressant att se skillnaden i smutskänslighet :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Hej » 29 jul 2015 13:13

Kul! Grattis till köpet! :jeps

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av popp » 29 jul 2015 13:17

Det låter som ett bra val av bil tycker jag. :jeps

Och grattis till bilköpet. :brumm

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av korvis » 29 jul 2015 13:29

"Four rings to rule them all" :brumm
(eller hur var det nu?)

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Ny bil; nu fråga om val

Inlägg av Bananen » 29 jul 2015 21:09

marcus skrev:Tack för era inlägg! Det blev en glaciärvit (metallic) A4 tdi 150 quattro som jag kom över för rätt peng, så jag slog till på en gång. Från briljantsvart till glaciärvit, vilket skall bli intressant att se skillnaden i smutskänslighet :)
Grattis! [emoji3]
Manuell då? [emoji6]

Hälsningar Thomas via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Skriv svar