Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Idag.....

Inlägg av Viper76 » 26 maj 2015 18:39

Logan.. Personligen skulle jag sagt nej till ett sånt jobb!
Man vill ju inte få dåligt rykte!!

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Idag.....

Inlägg av Logan » 26 maj 2015 18:59

Det tråkiga är att det finns ett kommun företag här i närheten som rekondar bilar med.
Dom tar ju löjligt låg ersättning för jobben och dom har bara fas 3 personer som jobbar där (långtids arbetslösa)
så många kunder undrar varför betala bra mycket mer hos mig än hos dom.

Dock är det ett ämne som har vart uppe förut
hur länge ska en rekond ta i genomsnitt

Nu vet jag många privata kan stå och pilla hela dagen
men som ett jobb.

Jag brukar som snabbast utföra

tvätt
polering
vaxning

på 4 timmar och det är precis gärna 5 tim
The passions is what drives the art. Detailing for life

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Idag.....

Inlägg av tobbegubben » 26 maj 2015 19:46

Logan skrev:Det tråkiga är att det finns ett kommun företag här i närheten som rekondar bilar med.
Dom tar ju löjligt låg ersättning för jobben och dom har bara fas 3 personer som jobbar där (långtids arbetslösa)
så många kunder undrar varför betala bra mycket mer hos mig än hos dom.

Dock är det ett ämne som har vart uppe förut
hur länge ska en rekond ta i genomsnitt

Nu vet jag många privata kan stå och pilla hela dagen
men som ett jobb.

Jag brukar som snabbast utföra

tvätt
polering
vaxning

på 4 timmar och det är precis gärna 5 tim
För mig tar en noggrann tvätt ca 2,5 h. Efter det brukar enstagspolering ta ca 4 timmar + 2 h för att lägga på däckglans, lister lackskydd..

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 26 maj 2015 19:57

Skulle jag aldrig tagit på mig! På den tiden skulle jag bara hinna tvätta bilen och köra över den med någon typ av waxpolish :P Hoppas dom var nöjda i alla fall för dom kan ju inte förvänta sig et bättre resultat i så fall :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Idag.....

Inlägg av korvis » 26 maj 2015 20:36

Precis, var tydlig med tidsåtgång och ta i lite i överkant. Accepterar dom inte dina villkor så tacka nej :jeps

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 26 maj 2015 20:46

fick jag hem lite nya led lampor till bilen. Regskyltsbelysningens lamphus hängde å gick inte att göra rent så jag hittade modellanpassade lamphus med inbyggd ledbelysning. Nya hus av plast kostade per stycket 600:- hos Ford. Nu fick jag båda dessa för 400:- :)

P-ljusen fick nya starka lampor också

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Idag.....

Inlägg av Logan » 26 maj 2015 21:26

Tack för stödet

Håller med er vissa jobb är sk*t
men har rätt nyligen starta företaget så kan inte tacka nej
det nöjet får man göra senare då det är mer snurr på kunderna.

Fick köra ut bilen till kunden då han inte kunde hämta den själv
och när jag kom dit stod frun där smått irriterad över att jag var 30 min över den tiden jag sagt
så inget tack eller något utan var är nycklarna.

Sekunden efter flög barnvagnar och påsar in i bilen och dom sladda iväg
så tror jag kunde spraya en stor köns symbol över huven utan att hon hade märkt det.
The passions is what drives the art. Detailing for life

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Idag.....

Inlägg av henkek » 26 maj 2015 22:07

Commander skrev:fick jag hem lite nya led lampor till bilen. Regskyltsbelysningens lamphus hängde å gick inte att göra rent så jag hittade modellanpassade lamphus med inbyggd ledbelysning. Nya hus av plast kostade per stycket 600:- hos Ford. Nu fick jag båda dessa för 400:- :)

P-ljusen fick nya starka lampor också
Jag köpte likadana till min för 120kr. Dock tycker jag dem lyser lite väl starkt men bra mycket snyggare än orginalet som man fick peta tillbaka varje dag :)

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 26 maj 2015 22:20

henkek skrev:
Commander skrev:fick jag hem lite nya led lampor till bilen. Regskyltsbelysningens lamphus hängde å gick inte att göra rent så jag hittade modellanpassade lamphus med inbyggd ledbelysning. Nya hus av plast kostade per stycket 600:- hos Ford. Nu fick jag båda dessa för 400:- :)

P-ljusen fick nya starka lampor också
Jag köpte likadana till min för 120kr. Dock tycker jag dem lyser lite väl starkt men bra mycket snyggare än orginalet som man fick peta tillbaka varje dag :)
Kina direkt? Tyckte det var rätt bra tryck i dom :)

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Idag.....

Inlägg av henkek » 26 maj 2015 22:20

Kan ha varit :) köpta på ebay.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Idag.....

Inlägg av vaxfrasse » 26 maj 2015 22:36

När det gäller pris kontra timmar är det alltid svårt. Det finns en gräns givetvis vad man kan ta betalt. Tvätt, enstegspolering, vaxning och dressing på fyra timmar låter rimligt. Slutkostnad beror ju på vilket timpris du debiterar. Det gäller att få till ett effektivt arbetsflöde och inte överarbeta, det har man inte råd med. Som egen företagare är det ju viktigt att ha debiterbar tid. Det går inte att arbeta gratistimmar,du ska ju leva på det och kunna ta ut lön. Men resultatet måste dock bli bra, det är det som ger nya kunder. Det går ju inte som du skriver att jämföra med hemmapulare där tiden inte räknas.
Med mer vana kan man få samma resultat på kortare tid.
Ska man göra flerstegspolering och lackskydd måste det ju givetvis ta mer tid, och därmed vara dyrare.
Det är viktigt att förklara för kunden vad denna får för pengen. Många vill ha en ren, slät och blank bil och nöjer sig med tvätt och vaxning.
Andra vill ha bästa glans och lackskydd, då måste man förklara varför det kostar så mycket mer och vad det är för skillnad i arbete och material.
Håll hårt på dina priser, förklara varför det kostar och arbeta effektivt så fixar det sig. Detta är mina funderingar, finns säkert någon som tycker annorlunda. Kör hårt!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 26 maj 2015 22:40

progge skrev:
deciso skrev:tappade jag min mobil i en dräneringsbrunn. Skulle kolla i den efter en rejäl regnskur. Tog bort locket, böjde mig ner o mobilen kanade ur innerfickan. Försäkringsbolaget stängde 16.00...... Den är ca 8 månader. Är det idé att blanda in försäkringen ?
Trygg Hansa har 1500:- i självrisk på drulle delen. :jeps
...och lägger man till Hemelektronik + för 19:- extra i månaden så sänks självrisken till 500:- istället. Jag har använt min hemförsäkring 2 gånger...bägge gångerna har det rört sonens mobiltelefoner...men nu är det några år sedan det hände något :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 26 maj 2015 22:43

...fick jag besked om att min nya bil (Mitzubishi Outlander PHEV) levereras nästa måndag. Samtidigt tar jag adjö av min köra Subaru. Jag går från 260hk boxer 6:a till två elmotorer á 82 hk och en bensinare på 120hk. Bränslekostnaderna minskar...men draget kommer väl utebli. Nåja, jag går in i detta med öppna ögon åtminstone :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 28 maj 2015 14:51

.. Trillade det in ett paket :)

Bild

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 28 maj 2015 14:55

...fick jag återigen en bekräftelse på att en nytvättad bil är det bästa sättet att framkalla regn.
Snyggade till pickisen lite allmänt och givetvis började det stänka när jag var klar. Körde in den på logen, då slutade det regna. Funderar på att köra ut den igen för att verifiera, men kom på att jag har flera ton gipsskivor ståendes på garageplanen. Visserligen plastade, men det verkar dumt att utmana ödet för mycket samma dag.
Nu ska jag ta en promenad bort till grannen och låna hans lastmaskin så jag får in gipset under tak. Utifall någon annan får för sig att tvätta bilen...
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 28 maj 2015 16:31

Är det inte regn så är det pollenchock.

Tvättade tvättvanten och fälgborstarna idag. Plockade även ordning i garaget så sambon kan köra in bilen efter jobbet.

Fick ledigt imorgon eftersom ja jobbade extra i helgen som var, hemma med betalt.

Beställde en ny TV till sovrummet. Samsung 7005 65" 1cm tillgodo på bredden där den ska stå i garderoben.

Fullt upp ;)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 28 maj 2015 20:49

Perra83 skrev:Är det inte regn så är det pollenchock.
Eller bajschock.
Bild


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 29 maj 2015 00:55

henkek skrev:
Commander skrev:fick jag hem lite nya led lampor till bilen. Regskyltsbelysningens lamphus hängde å gick inte att göra rent så jag hittade modellanpassade lamphus med inbyggd ledbelysning. Nya hus av plast kostade per stycket 600:- hos Ford. Nu fick jag båda dessa för 400:- :)

P-ljusen fick nya starka lampor också
Jag köpte likadana till min för 120kr. Dock tycker jag dem lyser lite väl starkt men bra mycket snyggare än orginalet som man fick peta tillbaka varje dag :)
Jag gillart :)
Syns man inte finns man inte ;)

Bild

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Idag.....

Inlägg av jojje » 30 maj 2015 03:28

Bild
Bild

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/n ... borrmaskin
http://www.verktygsladan.nu/product_inf ... ll8n4plsg4

1 st ny borrmaskin då jag fått nog av den gamla totalt odugliga Stilen (hur i hela hel^'ete man kan tillverka något så odugligt) även stora satsen med Weras spärringnycklar åkte med i beställningen, har sneglat länge på den och nu när det var extrapris så åkte den med hem.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 30 maj 2015 10:25

Commander skrev:.. Trillade det in ett paket :)

Bild
vad tycker du om Valetpro Concentrated car shampoo? hunnit testa?

jag är sugen på att testa den ger den bra glid och skum ?? testat SP bilshampoo?

Håller SP bilshampoo och glissante som favoriter just nu :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Skriv svar