Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpråd kompressor för Däckpumpning

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av miken » 26 maj 2015 13:54

Ja jag tänkte skaffa mig en liten kompressor för däckpumpning och blåsning med tryckluftsmunstycke ej något annat.

Något prisvärt ni kan rekomendera ?
Duger Julas Meec Kompressor på 24L ??

hur stor behöver man för att kunna driva en mutterdragare ?
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 26 gånger.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Lefty » 26 maj 2015 14:01

För att pumpa däck fungerar nästan vad som helst. Det är ofta små luftmängder och lågt tryck, Blåsning med tryckluftsmunstycke är lite knivigare och jag skulle säga att det beror på vad du skall göra och hur ofta/länge. Det går åt rätt mycket luft och risken med en liten kompressor är att den får gå hela tiden under. Jag har en 50L/3hk från Bauhaus och den får slita hårt för att t.ex. blåsa torrt motorutrymmet efter en motortvätt.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Norrhyttan » 26 maj 2015 14:06

miken skrev:Duger Julas Meec Kompressor på 24L ??
Den sålde de bra länge för 499 kronor, då köpte jag flera stycken och slaktade för att få trycktankarna. :lol:
Räcker för att pumpa något enstaka däck. Men till mutterknacken? Knappast.
Jag har en 50-liters för att pumpa däck och andra småändamål, men tror inte att den är så mycket värd heller när mutterknacken ska fram. När garaget är klart blir det minst 250 liter och 2-cylindrigt... :brumm
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Norrhyttan » 26 maj 2015 14:10

Lefty skrev:...och risken med en liten kompressor är att den får gå hela tiden under.
När man ska köpa kompressor är det bra att kolla "duty cycle".
Ingen hobbykompressor klarar 100 procent duty cycle.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Lefty » 26 maj 2015 14:13

Norrhyttan skrev:
miken skrev:........
Jag har en 50-liters för att pumpa däck och andra småändamål, men tror inte att den är så mycket värd heller när mutterknacken ska fram. När garaget är klart blir det minst 250 liter och 2-cylindrigt... :brumm :brumm
Där skulle jag säga att du har rätt, min 50 L får "ta om" minst en gång per 5-bultad fälg. Nu har jag en gammal mutterknack och kanske skulle det fungera bättre med en ny.
När/om mitt garagebygge kör igång så har jag samma tanke om större kompressor som dig :jeps

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Norrhyttan » 26 maj 2015 14:29

Lefty skrev: När/om mitt garagebygge kör igång så har jag samma tanke om större kompressor som dig :jeps
Jag letar begagnade proffsmaskiner, klart prisvärt, en välskött sådan håller ju livet ut för en vanlig lallare som jag. :lol:
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Perra83 » 26 maj 2015 17:23

Bauhaus 50L 2cyl har ja. För 2500kr fungerar den bra. Kör med grövre slang och då fungerar mutterknacken bra till hjulskifte. Hjulbultarna drar ja med ca 140Nm och det klarar vilken mutterknack och kompressor som helst att dra lös.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av garagehunden KL » 26 maj 2015 23:36

Perra83 skrev:Bauhaus 50L 2cyl har ja. För 2500kr fungerar den bra. Kör med grövre slang och då fungerar mutterknacken bra till hjulskifte. Hjulbultarna drar ja med ca 140Nm och det klarar vilken mutterknack och kompressor som helst att dra lös.
Köpte en sån nyligen på Bauhaus. Den avled efter några få användningar, stendöd. Vete farao vad det är.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Perra83 » 27 maj 2015 00:40

garagehunden KL skrev:
Perra83 skrev:Bauhaus 50L 2cyl har ja. För 2500kr fungerar den bra. Kör med grövre slang och då fungerar mutterknacken bra till hjulskifte. Hjulbultarna drar ja med ca 140Nm och det klarar vilken mutterknack och kompressor som helst att dra lös.
Köpte en sån nyligen på Bauhaus. Den avled efter några få användningar, stendöd. Vete farao vad det är.
On/off knappen?
Min är från 2012 och funkar fint. Sambons bror har en likadan. Den fick han byta kondensator på förra året efter att den hade stått ute nästan hela sommaren.
Clas Ohlson har alla reservdelar man kan tänka sig som passar till Classe, Biltema, Jula och Bauhaus kompressorer.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Norrhyttan » 27 maj 2015 12:41

Kondensatorn pajade ganska snabbt på min Jula-kompressor också.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av MattisH » 27 maj 2015 12:52

Jag har också 50 liters 2 cyl fast Julas variant.. Allt hänger på slangen. Provade med min knackare att få väck en länkarmsskruv, men det var ett rent helsike. Stack och hämtade kompisens proffsknackare. Gick inte heller. Bytte till en grövre slang och knackaren snurrade omgående bort skruven.

Byta hjul är inga problem med den, men pumpa stora däck och blåsa fritt drar galet mkt luft. Min går konstant men fixar det.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Lefty » 27 maj 2015 18:32

Jag har en bra och grov slang så jag klarar mig rent kraftmässigt av hjulmuttrar/bultar men som sagt, den får gå lite mer än jag skulle önska.

Har man använt en bra och framförallt stor kompressor kanske man blir bortskämd. :?

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av garagehunden KL » 27 maj 2015 20:38

Perra83 skrev:
garagehunden KL skrev:
Perra83 skrev:Bauhaus 50L 2cyl har ja. För 2500kr fungerar den bra. Kör med grövre slang och då fungerar mutterknacken bra till hjulskifte. Hjulbultarna drar ja med ca 140Nm och det klarar vilken mutterknack och kompressor som helst att dra lös.
Köpte en sån nyligen på Bauhaus. Den avled efter några få användningar, stendöd. Vete farao vad det är.
On/off knappen?
Min är från 2012 och funkar fint. Sambons bror har en likadan. Den fick han byta kondensator på förra året efter att den hade stått ute nästan hela sommaren.
Clas Ohlson har alla reservdelar man kan tänka sig som passar till Classe, Biltema, Jula och Bauhaus kompressorer.
Ska prova byta kondensator kanske. Fast egentligen är det väl ett garantiärende. Den lät väldigt knepigt strax innan den lämnade in. Morrade på nåt sätt :?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av progge » 27 maj 2015 21:01

garagehunden KL skrev:
Perra83 skrev:
garagehunden KL skrev:
Perra83 skrev:Bauhaus 50L 2cyl har ja. För 2500kr fungerar den bra. Kör med grövre slang och då fungerar mutterknacken bra till hjulskifte. Hjulbultarna drar ja med ca 140Nm och det klarar vilken mutterknack och kompressor som helst att dra lös.
Köpte en sån nyligen på Bauhaus. Den avled efter några få användningar, stendöd. Vete farao vad det är.
On/off knappen?
Min är från 2012 och funkar fint. Sambons bror har en likadan. Den fick han byta kondensator på förra året efter att den hade stått ute nästan hela sommaren.
Clas Ohlson har alla reservdelar man kan tänka sig som passar till Classe, Biltema, Jula och Bauhaus kompressorer.
Ska prova byta kondensator kanske. Fast egentligen är det väl ett garantiärende. Den lät väldigt knepigt strax innan den lämnade in. Morrade på nåt sätt :?

Morrade den.
Då skall du testa motorskyddet, kan ha löst ut. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpråd kompressor för Däckpumpning

Inlägg av Perra83 » 28 maj 2015 01:28

Ja motorskyddet är bara att återställa. Min går trögt när det är kallt i garaget och motorskyddet löser rätt ofta. Jag håller då för luftfiltrena när ja startar kompressorn då startar den lätt.

Skriv svar