Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Värsta du sett?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 05 maj 2015 13:07

När jag tvättade bilen i Enköping igår sladdade en ung kille in i hallen med en bôttsänkt BMW E30. Han slängde sig ur bilen, blötte den snabbt med högtrycken, stänkte på schampo med en flaska och gned runt det med en välanvänd engångssvamp. Snabb avspolning med högtryck och full mutter ut igen. Flickvännen satt kvar i bilen och släppte inte telefonen med blicken en enda gång, allt var över på max tre minuter.

Så, vad är det värsta du sett? Det hör ju inte till ovanligheterna att folk gör sina nya dyra bilar helgfina med fönsterskrapan på macken utan att ens byta grusvattnet i hinken.
Ös på!


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Stonkan
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 mar 2014 20:53

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Stonkan » 05 maj 2015 14:26

Senast för ett par dagar sedan stod en gubbe på Statoil och tvättade hela bilen med mackens egna fönsterskrapa.

En vecka efter att grannen hämtat ut sin flång nya bil fick den en omgång med piassavakvasten för att få bort den lilla mängd snö som kommit under natten. Oufh, ryser bara jag tänker på det.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 05 maj 2015 14:31

Just det där med piasavakvasten har jag smärtsamma minnen om. Min då sprillans nya svarta Octavia fick just den behandlingen av min flickvän. Hon skulle inte ens ha bilen, skulle bara vara snäll och sopa av den ändå.
Suck. Jo, den är polerad sedan dess. Och tjejen får inte peta på lacken under några omständigheter.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Stonkan
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 mar 2014 20:53

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Stonkan » 05 maj 2015 14:48

Tjejer kan vara så snälla ibland. Hade en som hällde ren glykol i spolarvätskebehållaren :lol: Kladdigt!

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Commander » 05 maj 2015 14:59

Min granne mitt emot hällde på ett medel som inte kände igen, gick in ett par minuter. Tillägger att det var full vårsol. Kommer ut och kör med terasstvätten ett varv, sen tar han av slangen och kör med vattenslangen och en borste man kopplar på och går ett varv runt bilen. Sen tar han fram ett svart? sämskinn och torkar av bilen. Var tvungen att se hela processen :) Han såg dessvärre rätt nöjd ut. Saken är ju att vi är de skadade och de "andra" hittar enkla sätt att tvätta bilen

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Perra83 » 05 maj 2015 15:26

Farsan kan tvätta med schampo och allt rätt okej men spolar bara av med vatten och sen får bilen självtorka. Rutorna är snart helt vita.
Sopkvasten och mackensfönsterskrapa har man sett...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Manor » 06 maj 2015 07:35

Ja, man undrar ju ibland.
I jobbets tvätthall så har man ibland sett en del plocka upp gamla sunkiga svampar och gno på lacken.
Ju mindre tvätthink desto mindre schampo behövs, verkar också vara ett vinnande koncept.

Även jag har sett "fönsterskrapetvätt" av bil på macken...man mår fysiskt dåligt av att se det.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 07:55

Folk får väl göra hur de vill med sina bilar. Men man undrar ju om det beror på okunskap eller att de helt enkelt skiter i hur det blir.
Fönsterskrapemetoden verkar inte knuten till varken socialgrupp eller värde på bilen.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Värsta du sett?

Inlägg av progge » 06 maj 2015 08:19

Manor skrev:Ja, man undrar ju ibland.
I jobbets tvätthall så har man ibland sett en del plocka upp gamla sunkiga svampar och gno på lacken.
Ju mindre tvätthink desto mindre schampo behövs, verkar också vara ett vinnande koncept.

Även jag har sett "fönsterskrapetvätt" av bil på macken...man mår fysiskt dåligt av att se det.
Det är inte vatten mängden som repar lacken, utan hur du hanterar vattnet/det man tvättar med.
Använder 7 L vatten till en tvätt, och inte en tvätt repa som stör på bilen på 1,5 år.
7 L är vad microfiberdukarna jag använder drar till sig.
Det som ser konstigt ut i dina ögon, kan vara något som är genom tänkt och väl utprovat.
Men kan också vara helt galet av att man inte vet bättre.
Döm inte ut alt du ser, ställ frågan till personen och öppna en dialog.
Sedan jag började prata med folket på tvätthallar, så har det blivit renare runt om kring samt en livligare diskussion om just biltvätt.
Så dela med er av kunskapen, i stället för att döma okunskapen.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 09:04

progge skrev:Det som ser konstigt ut i dina ögon, kan vara något som är genom tänkt och väl utprovat.
Ja, givetvis är det ett överlagt beslut att använda fönsterskrapan med sitt grusvatten. Alla prioriterar och värderar olika.
progge skrev:Så dela med er av kunskapen, i stället för att döma okunskapen.
Många vill inte ta till sig kunskapen. Gemene man är generellt jäkligt ointresserad av att sköta sin bil. Så när vi förfasas över att de fuskar, slarvar och förstör tycker de att vi är minst lika konstiga som lägger timmars pyssel på något så trivialt som en bil, som ju ändå är lika skitig snart igen.
Det är helt enkelt skilda världar, skilda synsätt.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Värsta du sett?

Inlägg av jojje » 06 maj 2015 09:58

Det här har jag berättat här på forat tidigare men det är många år sedan så jag kan dra det igen.

Jo jag jobbade en gång i tiden (80-talet) på en Alfa/Fiat verkstad och där fick vi en dag in en nästan ny Fiat Uno för en första service, ägaren en äldre herre lämnar över nycklarna och jag kör in bilen på lyften i verkstaden.
Lyfter upp bilen för att påbörja servicen och ser då att hela sidorna på bilen är totalt sönderrepade, det såg ut som man hade kört med ett väldigt grovt slippapper över lacken.
Frågade bilägaren hur detta hade blivit till, han tvättade bilen med en blandning av sand och vatten. Smutsen lossnar så lätt med sand i vattnet tyckte han, ja jisses mycket hade man varit med om redan då men detta tog priset då och är fortfarande det värsta jag sett.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Hej » 06 maj 2015 10:43

Hahaha, många roliga berättelser i denna tråd! Fortsätt med fler! :cheers

Jag har tyvärr inget smaskigt att dela med mig av när det gäller tvätt, däremot såg jag en på en mack som "tvättade" bilen med vattenkannan. Han hällde helt enkelt ut vattnet på taket på bilen och det var också allt... (kunde iof vara en fågelskit han skulle få bort, men med tanke på vattenmängden var det nog inte det trots allt).

På jobbet har jag varit med om både det ena och andra däremot. Kunder som lastar in grejer de köpt. En gubbe i en BMW 3-serie coupé t.ex, han köpte två vilsängar och jiises vad han tryckte och pressade, så hela dörrsidan repades! Tror knappt att han fick ut dem när han kom hem...

Det värsta var det en kollega som var med om - han skulle ta hem ett bord på taket (ja, på TAKET utan lasthållare eller rails). Lade det direkt på taket, drog något spännband över och körde hem. Jag vill inte se hur det taket såg ut efter det... Men hem skulle bordet, han skulle ju ha gäster på eftermiddagen och behövde bordet då. Framförhållning var det ja. :lol:

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Värsta du sett?

Inlägg av garagehunden KL » 06 maj 2015 11:40

progge skrev: Det är inte vatten mängden som repar lacken, utan hur du hanterar vattnet/det man tvättar med.
Använder 7 L vatten till en tvätt, och inte en tvätt repa som stör på bilen på 1,5 år.
7 L är vad microfiberdukarna jag använder drar till sig.
Är nyfiken på metoden.
Finns beskrivning nånstans? Inte för att jag nödvändigtvis ska prova... Själv använder jag från ca 50 liter som minst och uppåt och är ändå lite orolig. Tur det finns tillgång till egen djupborrad brunn annars vore jag väl ruinerad på vattenräkningar.
---------------------------
Jag tror många faktiskt sätter en ära i att inte bry sig om sin bil. Det är inte deras stil, menar de. Det kan ses som materialistiskt i negativ bemärkelse, som ytligt och världsligt att stå och "putsa på bilen" och tycka det vore något viktigt här i tillvaron. Men det betraktelsesättet i sig kan vara en ytlighet och en fördom.

För å andra sidan så ser exempelvis jag det som en hederssak att sköta efter bästa förmåga och möjlighet det man "har fått". Ett uttryck för uppskattning över det man har och en medvetenhet om att det inte bör tas för givet som självklarheter. Det är många som inte har möjlighet till det och är allt annat än självklarheter för att ha exempelvis bilar eller tak över huvudet eller ens mat.
Det kan också vara ett slags ställningstagande mot slit och slängmentalitet, att ta hand om det du har istället för att förstöra det och bara köp nytt hela tiden. Detta sagt utifall någon oförstående skulle läsa här. Så ett tecken på ytliga värderingar och materialism, nej det kan även vara raka motsatsen.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Värsta du sett?

Inlägg av progge » 06 maj 2015 12:05

garagehunden KL skrev:
progge skrev: Det är inte vatten mängden som repar lacken, utan hur du hanterar vattnet/det man tvättar med.
Använder 7 L vatten till en tvätt, och inte en tvätt repa som stör på bilen på 1,5 år.
7 L är vad microfiberdukarna jag använder drar till sig.
Är nyfiken på metoden.
Finns beskrivning nånstans? Inte för att jag nödvändigtvis ska prova... Själv använder jag från ca 50 liter som minst och uppåt och är ändå lite orolig. Tur det finns tillgång till egen djupborrad brunn annars vore jag väl ruinerad på vattenräkningar.
---------------------------
Jag tror många faktiskt sätter en ära i att inte bry sig om sin bil. Det är inte deras stil, menar de. Det kan ses som materialistiskt i negativ bemärkelse, som ytligt och världsligt att stå och "putsa på bilen" och tycka det vore något viktigt här i tillvaron. Men det betraktelsesättet i sig kan vara en ytlighet och en fördom.

För å andra sidan så ser exempelvis jag det som en hederssak att sköta efter bästa förmåga och möjlighet det man "har fått". Ett uttryck för uppskattning över det man har och en medvetenhet om att det inte bör tas för givet som självklarheter. Det är många som inte har möjlighet till det och är allt annat än självklarheter för att ha exempelvis bilar eller tak över huvudet eller ens mat.
Det kan också vara ett slags ställningstagande mot slit och slängmentalitet, att ta hand om det du har istället för att förstöra det och bara köp nytt hela tiden. Detta sagt utifall någon oförstående skulle läsa här. Så ett tecken på ytliga värderingar och materialism, nej det kan även vara raka motsatsen.
Här ligger en av trådarna:
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... %A4ttmetod
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... d&start=40
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Manor » 06 maj 2015 12:18

progge skrev:
Manor skrev:Ja, man undrar ju ibland.
I jobbets tvätthall så har man ibland sett en del plocka upp gamla sunkiga svampar och gno på lacken.
Ju mindre tvätthink desto mindre schampo behövs, verkar också vara ett vinnande koncept.

Även jag har sett "fönsterskrapetvätt" av bil på macken...man mår fysiskt dåligt av att se det.
Det är inte vatten mängden som repar lacken, utan hur du hanterar vattnet/det man tvättar med.
Använder 7 L vatten till en tvätt, och inte en tvätt repa som stör på bilen på 1,5 år.
7 L är vad microfiberdukarna jag använder drar till sig.
Det som ser konstigt ut i dina ögon, kan vara något som är genom tänkt och väl utprovat.
Men kan också vara helt galet av att man inte vet bättre.
Döm inte ut alt du ser, ställ frågan till personen och öppna en dialog.
Sedan jag började prata med folket på tvätthallar, så har det blivit renare runt om kring samt en livligare diskussion om just biltvätt.
Så dela med er av kunskapen, i stället för att döma okunskapen.
OBS! Det var inte "Progge-metoden" som jag ifrågasatte...utan de jag sett i tvätthallen kör alltså med småhandlare med lite vatten och en gammal sliten och skitig svamp som jag inte ens skulle använda på plåtfälgar. Du har helt rätt i att det inte är vattenmängden i sig...men i kombination med svampen så kan det ju aldrig bli bra :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 12:49

Bild
I lokala gratistidningen står det denna vecka att läsa om en biltvätt som slog fel. Bilägaren körde ner sin nästan nya Manor-Suzuki till Dalälven för att tvätta den med vatten från älven, men utan handbroms eller växel rullade bilen ner i älven och sjönk.

Bärgades och skrotades. Med lite tur fick bilägaren en ren bil i ersättning från försäkringsbolaget.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Värsta du sett?

Inlägg av korvis » 06 maj 2015 12:54

Det jag hört av en polare som såg detta, slår det mesta.

Har inte med bilvård å göra men kul är det:

En kille står utanför en Merca av tidigt 90-tal.
Han viftar åt polaren inne i Mercan som då sprutar ut lite spolarvätska.
Killen utanför bilen blöter händerna med spolarvätskan och drar fingrarna genom håret för att fixa frisyren! :lol:

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Värsta du sett?

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 12:59

garagehunden KL skrev:Jag tror många faktiskt sätter en ära i att inte bry sig om sin bil. Det är inte deras stil, menar de. Det kan ses som materialistiskt i negativ bemärkelse, som ytligt och världsligt att stå och "putsa på bilen" och tycka det vore något viktigt här i tillvaron.
Det stämmer nog. Jag har vid några tillfällen träffat på folk som skrutit med att de aldrig servat bilen sedan den var ny, då har det varit bilar som gått runt 10-15.000 mil. Det har gällt bilar från Renault Twingo upp till dryga halvmiljonsklassen.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Värsta du sett?

Inlägg av garagehunden KL » 06 maj 2015 13:15

Norrhyttan skrev: Det stämmer nog. Jag har vid några tillfällen träffat på folk som skrutit med att de aldrig servat bilen sedan den var ny, då har det varit bilar som gått runt 10-15.000 mil. Det har gällt bilar från Renault Twingo upp till dryga halvmiljonsklassen.
Hade en bekant som köpte en splitter ny SAAB. Enligt vad personen själv påstod blev den aldrig varken tvättad eller servad. Inte ens oljebyte eller oljekoll gjordes. Den kördes några år till motorn rasade mitt på en motorväg. Något som personen tyckte var väldigt oturligt och orättvist. Ska de inte hålla längre, blev undringen.

swedda
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
Ort: Söderhamn

Re: Värsta du sett?

Inlägg av swedda » 07 maj 2015 00:02


Skriv svar