Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 25 mar 2015 22:29

Commander skrev:Åkte och storhandlade idag (City Gross) som vanligt. Letade böand hästprylarna och hoppades på att hitta hink jag ville ha men nej. När jag gått varvet runt butiken ställde jag vagnen framme vid kassorna, blev sugen på godis då jag slutat snusa, när jag var på väg tillbaka så gick jag en annan väg och bland alkoholfri cider så hittar jag hinkar jag önskat mig. Detta är jäshinkar på 25 liter för 75:-. Tänkte köpa 8 industrihjul och bygga ihop något så jag rulla dessa hinkar fyllda med vatten och schampo i sen [emoji2] Frugan frpgade vad jag skulle ha dessa till så klart [emoji12]
Är inte hinkar på 25 liter för stora? Det krävs en hel del schampo för denna storlek. 15 liter känns som max, tycker jag.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Idag.....

Inlägg av wolfi » 25 mar 2015 22:37

Hej skrev:
Commander skrev:Åkte och storhandlade idag (City Gross) som vanligt. Letade böand hästprylarna och hoppades på att hitta hink jag ville ha men nej. När jag gått varvet runt butiken ställde jag vagnen framme vid kassorna, blev sugen på godis då jag slutat snusa, när jag var på väg tillbaka så gick jag en annan väg och bland alkoholfri cider så hittar jag hinkar jag önskat mig. Detta är jäshinkar på 25 liter för 75:-. Tänkte köpa 8 industrihjul och bygga ihop något så jag rulla dessa hinkar fyllda med vatten och schampo i sen [emoji2] Frugan frpgade vad jag skulle ha dessa till så klart [emoji12]
IMG-20150325-WA0013.jpeg
Påminner (eller är samma kanske?) hinkar som min kamrat som brygger riktigt god öl hemma använder sig av. :cheers :jeps
Blev sugen på hans goda öl nu! :lol:

Hur ska du fästa hjulen? Svårt att skruva igenom botten och ändå få hinken tät? Eller limma hjulen utanpå? Eller ställa hinken i en vagga med hjul? :geek:
Lycka till hur som helst, blir schyssta och framförallt billiga hinkar till bilvård när du lyckas!
Skruva igenom botten är kanske inte så smart;) , men jag kan säga hur jag hade gjort: svetsa 2 - 3 järnstänger i X mönster så de blir som en "kontorstol" och sen svetsar en bottenplatta på dom med en liten plåtkant runt och lackera. och skruva hjulen på "stängerna" och sen har man en hinkhållare med hjul.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 25 mar 2015 22:46

Manor skrev:
Commander skrev:Åkte och storhandlade idag (City Gross) som vanligt. Letade böand hästprylarna och hoppades på att hitta hink jag ville ha men nej. När jag gått varvet runt butiken ställde jag vagnen framme vid kassorna, blev sugen på godis då jag slutat snusa, när jag var på väg tillbaka så gick jag en annan väg och bland alkoholfri cider så hittar jag hinkar jag önskat mig. Detta är jäshinkar på 25 liter för 75:-. Tänkte köpa 8 industrihjul och bygga ihop något så jag rulla dessa hinkar fyllda med vatten och schampo i sen [emoji2] Frugan frpgade vad jag skulle ha dessa till så klart [emoji12]
Är inte hinkar på 25 liter för stora? Det krävs en hel del schampo för denna storlek. 15 liter känns som max, tycker jag.
Så kan man se det men att fylla den upp till max tvingar ingen mig att fylla den till max :D heller.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 25 mar 2015 22:49

wolfi skrev:
Hej skrev:
Commander skrev:Åkte och storhandlade idag (City Gross) som vanligt. Letade böand hästprylarna och hoppades på att hitta hink jag ville ha men nej. När jag gått varvet runt butiken ställde jag vagnen framme vid kassorna, blev sugen på godis då jag slutat snusa, när jag var på väg tillbaka så gick jag en annan väg och bland alkoholfri cider så hittar jag hinkar jag önskat mig. Detta är jäshinkar på 25 liter för 75:-. Tänkte köpa 8 industrihjul och bygga ihop något så jag rulla dessa hinkar fyllda med vatten och schampo i sen [emoji2] Frugan frpgade vad jag skulle ha dessa till så klart [emoji12]
IMG-20150325-WA0013.jpeg
Påminner (eller är samma kanske?) hinkar som min kamrat som brygger riktigt god öl hemma använder sig av. :cheers :jeps
Blev sugen på hans goda öl nu! [emoji38]

Hur ska du fästa hjulen? Svårt att skruva igenom botten och ändå få hinken tät? Eller limma hjulen utanpå? Eller ställa hinken i en vagga med hjul? :geek:
Lycka till hur som helst, blir schyssta och framförallt billiga hinkar till bilvård när du lyckas!
Skruva igenom botten är kanske inte så smart;) , men jag kan säga hur jag hade gjort: svetsa 2 - 3 järnstänger i X mönster så de blir som en "kontorstol" och sen svetsar en bottenplatta på dom med en liten plåtkant runt och lackera. och skruva hjulen på "stängerna" och sen har man en hinkhållare med hjul.
Tänkte mer 4"4 med vinkelgärn i en fyrkant. 4 snurrhjul under och sen bygga till en platta att låta hinken stå på. Kanske inte håller för 17 liter vatten. Får testa mig fram :D

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Idag.....

Inlägg av wolfi » 25 mar 2015 22:54

:D Finns många sätt;) jag tänkte jag ska bygga 1-2 vagnar , men när det nu blir får man se;)

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Idag.....

Inlägg av deje » 25 mar 2015 23:11

Eller så köper du ett par blomvagnar!

deje
deje

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Idag.....

Inlägg av wolfi » 25 mar 2015 23:16

Kan man också göra.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Idag.....

Inlägg av Commander » 26 mar 2015 07:15

deje skrev:Eller så köper du ett par blomvagnar!

deje
Jo men inte så roliga hjul för knöglig å grus på asfalten :)

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Idag.....

Inlägg av deje » 26 mar 2015 11:48

Commander skrev:
deje skrev:Eller så köper du ett par blomvagnar!

deje
Jo men inte så roliga hjul för knöglig å grus på asfalten :)
Kör med Clas Ohlson vagn , och för mig funkar det bra , men då tvättar jag i GDS-hall , kanske inte optimalt på ett mer grusigt underlag.Men i alla fall ett billigt alternativ som funkar helt ok.

deje
deje

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Idag.....

Inlägg av Lemerok » 26 mar 2015 12:04

deje skrev:
Commander skrev:
deje skrev:Eller så köper du ett par blomvagnar!

deje
Jo men inte så roliga hjul för knöglig å grus på asfalten :)
Kör med Clas Ohlson vagn , och för mig funkar det bra , men då tvättar jag i GDS-hall , kanske inte optimalt på ett mer grusigt underlag.Men i alla fall ett billigt alternativ som funkar helt ok.

deje
Den såg smidig ut, ska kika på den! :)

Här är länken: http://www.clasohlson.com/se/Blomvagn-i-zink/31-8199

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Idag.....

Inlägg av Bananen » 26 mar 2015 16:51

/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Idag.....

Inlägg av Lemerok » 26 mar 2015 17:34

Fick denna av en kollega på jobbet, ska prova den i GDS-hallen nästa gång. :)
IMAG0175.jpg

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Idag.....

Inlägg av henkek » 27 mar 2015 00:26

Funderade först på va de va men sen ramla poletten ner :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 27 mar 2015 01:07

Köper ni hinkar utan handtag? Är väl inga problem att gå ett varv runt bilen med två 20L hinkar?

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Idag.....

Inlägg av Lemerok » 27 mar 2015 08:18

Perra83 skrev:Köper ni hinkar utan handtag? Är väl inga problem att gå ett varv runt bilen med två 20L hinkar?
Jag har två stycken 20-liters, men lite omständigt att flytta runt båda hela tiden tyckte jag.
Har tidigare bara kört med en hink.

swedda
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
Ort: Söderhamn

Re: Idag.....

Inlägg av swedda » 27 mar 2015 14:36

så fick jag en tidig julklapp av mig själv. Bild

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Idag.....

Inlägg av BTG » 27 mar 2015 16:43

blir det årets första polering,ska bli kul[emoji106]

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Idag.....

Inlägg av Micke K » 27 mar 2015 17:42

BTG skrev:blir det årets första polering,ska bli kul[emoji106]
Kom ihåg före/efter bilder till forumet bara :mrgreen: :jeps
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 27 mar 2015 19:31

Manor skrev:
Commander skrev:Åkte och storhandlade idag (City Gross) som vanligt. Letade böand hästprylarna och hoppades på att hitta hink jag ville ha men nej. När jag gått varvet runt butiken ställde jag vagnen framme vid kassorna, blev sugen på godis då jag slutat snusa, när jag var på väg tillbaka så gick jag en annan väg och bland alkoholfri cider så hittar jag hinkar jag önskat mig. Detta är jäshinkar på 25 liter för 75:-. Tänkte köpa 8 industrihjul och bygga ihop något så jag rulla dessa hinkar fyllda med vatten och schampo i sen [emoji2] Frugan frpgade vad jag skulle ha dessa till så klart [emoji12]
Är inte hinkar på 25 liter för stora? Det krävs en hel del schampo för denna storlek. 15 liter känns som max, tycker jag.
jag har 2 st Meguiars 20L hinkar tycker dom är precis lagom stora :jeps

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 28 mar 2015 23:50

Idag handlade jag en lite bättre domkraft inför bytet till sommarhjul på 3 bilar :).
Det blev en från Jula som var nersatt från 1599:- till 799:-, och som såg riktigt hyfsat ut. Min tidigare har fungerat i många år och var av det sniknaste slaget.

Från Ebay beställde jag en "jack pad" med skåra så man kan lyfta i originalfästerna på de flesta bilarna. Då behöver man inte skjuta in domkraften så långt och leta efter ett smart ställe att lyfta i...nu gäller det bara att det fungerar som tänkt också :).

Jag kör förresten själv med Meguiars tvätthink, och den var större än jag trott. De 15 liters hinkar jag såg på Jula såg fakstiskt för små ut. Jag har nog trott att jag haft 12-liters hinkar...men de är nog på 20 liter. Jag är dock lite avundsjuk på GnagetAnders Sonushink med hjul...det ser smidigt ut :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar