Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 26 feb 2015 17:55

... fjärde dagen med lånebilen. En Renault Clio kombi. 3cyl 898cm³ låter som en Porsche mellan 5-6000rpm :brumm

11 dagar och 65mil gammal var den i måndags när jag tog den och åkte hem. Nu efter 93mil kunde jag inte hålla mig, två gånger har jag iofs varit till tvättstationen och spolat av allt salt och slask.
Ut med högtryckstvätten. På med fälgtvätt och avfettning. Skumma på Citrus preclean med lite Cotton Candy iblandat. Tvättade sedan med Ultima schampo. Tyckte inte att det luktade så illa... rent och fint blev det och nästan inget vatten låg kvar på lacken efter avspolning. Ett lager Perfection med våffelduk och ytterligare ett lager Perfection med vanlig MF duk.
Ljusgrå metalliclack blev verkligen fin.

Glömde ta en bild nu när bilen va nytvättad men denna är från i måndags.
Bild

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 26 feb 2015 18:00

...var jag i Västmanland och tittade hur det ser ut i skogarna efter den stora skogsbranden i somras. Skogsbilvägarna var bara gyttja, så när jag kom hem var bilen ganska leden.
Då infann sig de tre mentala stadierna:

Bild
1) Förnekelse.

Bild
2) Skuldkänslor.

Bild
3) Förlåtelse.

Hydr02 håller bra!


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 26 feb 2015 20:59

Snyggt Norris!!! Jag hade helt glömt att jag har en flaska med Hydr02 på hyllan. Va använder du för schampo/foam?

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 26 feb 2015 21:21

Perra83 skrev:Snyggt Norris!!! Jag hade helt glömt att jag har en flaska med Hydr02 på hyllan. Va använder du för schampo/foam?
Riktig snabbtvätt idag, nästan så jag skäms.
Degreaser Wet, Arti Green och Arti+ blev det idag. Torkade inte ens bilen.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 27 feb 2015 12:10

..måste jag dela med mig av dagens idioti.

När vi flyttade in i huset för snart tre år sedan var bänkbelysningen i köket ett skämt. Med belysningen tänd kunde man se mot det blanka vita kaklet ett svagt blått sken. Så det som satt slet jag ner och satta upp Ikeas 3*10W halogen lampor. Lyser väldigt bra och i en behaglig temperatur. Efter en tid började en efter en halogenlampa att slockna. När jag bytte visade det sig att lampan va hel men glappade bara lite i sin sockel. Jävlades sådär med dom ett tag tills jag hittade LED lampor med rätt sockel mm. Nu har dom oxå börjat att lysa lite lattjo. Så fyra armaturer är skräp!
Pratade med en arbetskamrat som bytt till långa LED skenor som en gemensam kompis (elektriker) hade tipsat om. Letade på allt som behövdes och åkte in till Malmbergs butik i Örebro. Väl där fick jag hjälp med allt som jag behövde och gick till kassan för att betala. Han som hade hjälpt mig frågade om jag hade handlat av dom tidigare. Nja... svarade jag. Vilket företag ska dom stå på frågade han. Nej det ska inte stå på något företag svarade jag. Nej tyvärr vi säljer inte till privatpersoner. Nääähäää du svarade jag. Det är nog därför som jag inte har handlat av er tidigare svarade jag då. Allt som jag hade plockat ihop fick han snällt ställa tillbaka och det sista jag sa att Då beställer jag allt på nätet. :evil:

Malmbergs Zeta LED är det som jag ska ha. 24V grejer så det är inget speciellt alls. Ansluts med en standard stickkontakt.

Lyckades hitta allt jag behöver på två olika webbshoppar och idag kom första paketet med DHL. Två stycken LED skenor på 1m styck var packade och skickade direkt från Malmbergs i Kumla, så där får man handla som privatperson :shock: :lol:
Har fyra mil till Örebro som jag åkte till i onödan härom dagen. Sex mil till Kumla....

När vi bytte elcentral i höstas försökte jag handla allt av Malmbergs i Örebro och då skulle jag rådfråga om en grej. Nej vi hjälper bara behöriga elektriker fick ja till svar. Samma sak då, släppte bara korgen och gick ut.
Jag försöker oftast att handla från butiker i närheten men man tröttnar ju brutalt snabbt på att inte få någon hjälp eller att dom inte har något hemma. Då beställer jag mer än gärna på nätet för oftast bättre pris och så kommer det hem nästan dagen därpå.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 27 feb 2015 14:24

Perra83 skrev:Malmbergs är dumma.
Fast att det finns grossister som bara säljer till företag är ju ingen nyhet, finns i alla branscher. :roll:
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Andypandy
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 mar 2013 12:35
Ort: Stockholm/Södermalm

Re: Idag.....

Inlägg av Andypandy » 27 feb 2015 16:22

Malmbergs butik här i Stockholm (i Hammarby) har en stor lapp uppsat i dörren att dom bara säljer till "yrkesfolk"
Och ej till privatpersoner, å då är ju problemet löst med att privatpersoner inte får handla i butiken.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Idag.....

Inlägg av Perra83 » 27 feb 2015 17:56

Andypandy skrev:Malmbergs butik här i Stockholm (i Hammarby) har en stor lapp uppsat i dörren att dom bara säljer till "yrkesfolk"
Och ej till privatpersoner, å då är ju problemet löst med att privatpersoner inte får handla i butiken.
Har inte sett någon lapp i Örebro fast ja är inte säker... Men skit i samma, allt går att köpa för samma priser efter ett litet sök på Google.

Köpe lite nu bla. från wattvaktarna.se inget kom direkt från dom utan ifrån Malmbergs och Elektroskandia.
Hoppas nu att jag får resten under nästa vecka från Ledclub. Allt skulle finnas i lager så det bör inte vara några problem. Kul att va lite "elektriker". Två uttag och lite belysning går snabbt och så blir Erica glad :best

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: Idag.....

Inlägg av nybbe79 » 27 feb 2015 20:53

20150227_171743-1-1.jpg
Idag fick sig sommarfälgarna en dusch av perfektion.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Idag.....

Inlägg av Cogo » 27 feb 2015 23:27

Kom det ett paket med lite nya tvättvantar för totalt 80 kr. Ska bli kul att testa
Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 28 feb 2015 00:59

Cogo skrev:Kom det ett paket med lite nya tvättvantar för totalt 80 kr. Ska bli kul att testa
Bild
De såg tjusiga ut...är det eventuellt från Ebay eller Kina?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Idag.....

Inlägg av Cogo » 28 feb 2015 08:39

Manor skrev:
Cogo skrev:Kom det ett paket med lite nya tvättvantar för totalt 80 kr. Ska bli kul att testa
Bild
De såg tjusiga ut...är det eventuellt från Ebay eller Kina?
Stämmer bra det. Kul att testa när det är så billiga.

Mvh magnus

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Idag.....

Inlägg av tobbegubben » 28 feb 2015 22:44

..har man lagt 5 timmar på att skruva ihop massa möbler som vi inhandlat till ungarnas rum.
Nästa gång handlar jag hellre hos den lokala möbelbutiken och betalar extra för ärligt talat är IKEA mest mög...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Idag.....

Inlägg av Manor » 28 feb 2015 23:16

tobbegubben skrev:..har man lagt 5 timmar på att skruva ihop massa möbler som vi inhandlat till ungarnas rum.
Nästa gång handlar jag hellre hos den lokala möbelbutiken och betalar extra för ärligt talat är IKEA mest mög...
Jag har haft samma känsla själv.
Det tar rejält med tid att skruva ihop en del pryttlar, och ibland är det helt enkelt bättre att betala lite mer i den lokala möbelaffären. Då blir det även hemfraktat, och bara det är värt en slant :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Idag.....

Inlägg av miken » 01 mar 2015 10:03

igår bytte jag fläktmotor på min luftvärmepumps inne del den gav upp efter 6 år tog mig 5 timmar att byta den och det var ett riktigt h-vete men nu snurrar den tyst igen :)

Har även skaffat en led list som ska monteras ute ovanför min nya garageport så det blir dagens pyssel :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 05 mar 2015 04:20

...passade farsan på att gå bort.
Inte oväntat, men ändå tråkigt förstås.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Idag.....

Inlägg av Abyss » 05 mar 2015 09:01

Beklagar verkligen Norrhyttan :(
Norrhyttan skrev:...passade farsan på att gå bort.
Inte oväntat, men ändå tråkigt förstås.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Idag.....

Inlägg av Andyah » 05 mar 2015 12:11

fick man ny vindrerutespolarpump. bara o byta direkt...man kan ju undra varför inte den gamla fungerade: http://dayviews.com/andyah/519547172/
( bänken är tidigare polerad med menzerna :P )


Det var tråkigt att höra norrhyttan, jobbigt när ens förälder går bort.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Idag.....

Inlägg av Hej » 05 mar 2015 22:10

Får börja med att beklaga Norrhyttan. :(

Idag har jag för första gången använt BBVs Power Eco Wash, Arti+ samt Vista Pro.
Blev en tvätt och lite list- och däck-lyx. :)
hela_bilen.JPG
(ska ta bort plasti-dippen på fälgarna, blev inte snyggt med gråa fälgar till grå lack tycker jag - dessutom lite flammigt grå, körde Pearlizer utanpå svart för att få det grått, men den var sjukt känslig för mängden pearl tydligen.) :oops:

Brukade använda Autoglyms plastmedel, men köpte BBVs White Dressing, vilket funkar ok i motorrummet etc, men inget vidare på mina lister. Men Vista Pro fungerade bättre, återstår att se hur det håller sig:
listen.JPG
Dessutom kom det två fina dekaler med posten idag, wohooo! :mrgreen:
(fotat genom dekalen, mot lampan) Är den vita varianten för insidesmontering:
hand_wash_only.JPG

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Idag.....

Inlägg av Hej » 07 mar 2015 18:57

Har jag köpt en rullvagn för att förenkla för mig när ska ska fixa med bilen.

Såg för ett tag sedan någon som hade photoshopat den typ så här, försökte söka men hittade inte inlägget, men så här blev min iaf:
IMG_5794.jpg
Rätt bra storlek på den, litersflaskor av de vanligaste medlen går in på både den understa och mellersta hyllan. Lättrullad och känns gedigen. :jeps Rymmer mer än vad jag först trodde, översta hyllan med lite småplock och annat:
IMG_5795.jpg
En av mina kamrater tyckte jag var konstigt som lade mer på en rullvagn till prylarna än vad han lägger ut på bilvård på ett år. Hoppas det säger mer om honom än mig. :oops: 8-) 499 kr är den lätt värd enligt mig. :mrgreen:

Den heter för övrigt Råskog och finns på IKEA, om någon nu inte redan sett den där. :)

Skriv svar