Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dubbelgarage behöver inredning!

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av Dannek » 22 jan 2015 17:16

Tjenare! min mamma och pappa har valt att bygga ett nytt hus på en stor tomt av prefab modell och då ska vi såklart ha ett riktigt varmgarage så det blir ett garage på 55 m2 (dubbelgarage med en stor port) så det blir gott om plats :D jag kommer inte bo hemma länge till (får väl jobba ett par månader innan man fixar egen lya, tar studenten till sommarn) men det skulle vara så skönt att kunna åka till dem om det är så att man behöver fixa med något samt polera.

Det jag undrar lite över är vad för typ av belysning man ska välja i taket och väggarna för att kunna inspektera sina poleringar ordentligt, varenda repa bör komma fram :lol: .

Vad finns det för arbetsbänkar och skåp som är snygga och bra till rimliga pengar? ska vara lättstädat och stilrent.

Ska ha klinker på golvet som jag tänkte lägga, bauhaus hade något väldigt prisvärt men skiljer sig billig garageklinker mycket från dyr?

Bomba på med tips och ideér! det är ca ett år kvar tills garaget står färdigt så det finns tid att planera :cheers

Sotvispen
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 08 dec 2013 22:01

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av Sotvispen » 23 jan 2015 20:10

Ang belysning så hade jag satsat på lysrör med färgtemp omkring 6000-6500K, de brukar heta 865, eller 965 där den första siffran anger färgåtergivningen och de sista är färgtempen i detta fallet 65=6500K.
Repor och andra lackdefekter syns bra i det ljuset så är perfekt när man ska polera.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av Perra83 » 23 jan 2015 20:25

Upptäckte när jag bytte lampa i garaget att det är precis som Sotarn skriver. Ja satte i en varmvit lampa och lacken blev som ny :D

JohanK
Medlem
Inlägg: 153
Blev medlem: 11 apr 2013 08:16
Ort: Viken

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av JohanK » 25 jan 2015 11:42

Satsa på att ha flera armaturer, typ fyra ovanför(två fram och bak) och fyra vid sidan(två vänster och två höger) vinklade så att du får ljuset på tak och sida på bilen. Jag har alltid med en bygglampa som jag kan vinkla i alla olika vinklar så jag kan se alla repor!

Håller med om att färgtempen har betydelse, jag har varmvitt i armaturerna och kallvitt i bygglampan.

Jag hade satsat på en hyfsad kompressor och slangvinda i taket också. kan man komma undan med för ca 3500kr

Jag hade kollat över hur många eluttag du har i garaget, bättre att slänga in några extra runt om i garaget så man lätt har tillgång att koppla in! Jag har två dubbla framför en dubbel per sida och en sladdvinda i taket!

Ang. klinker, kolla så att de klarar bärighet för bilar samt att de klarar frostgrader, om du inte har golvvärme. Hjälpte en polare lägga klinker i hans garage och han hade missat och kolla det med frosten, gick sönder första vintern, bara att göra om!

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av tobbegubben » 25 jan 2015 14:25

Jag själv har ett stort dubbelgarage på 56kvm. Ett tips är att ha två mindre portar än en stor. Så fort ni öppnar den stora porten när det är kallt så tar det inte många sekunder innan det är kallt.
När det gäller belysning hade jag nog hellre satsat på spotlights än lysrör.
Har själv lysrör, dock vet jag inte vilken styrka. Tips även där är att ha det uppdelat i 2 sektioner i garaget så att inte all belysning går på samma strömbrytare.
När det gäller klinkers så ta ett tjockare alternativ runt 10 mm så att det verkligen håller för tunga fordon. Kostar inte så många extra kronor och du kommer bara ångra dig om du köper för tunna. Om det nu är golvvärme du har så håller en tjockare platta värmen bättre än en tunn.
Tänk också på vilken färg du väljer på plattorna. För mörka plattor och du får kalkfläckar från vattnet nästan direkt.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av Dannek » 26 jan 2015 21:57

tack så mycket för alla svar, har varit iväg i helgen så därför respons har dröjt, nu fick jag lite mer att fundera på iallafall :jeps

någon golvvärme blir det nog inte och anledningen till att vi tog en stor port istället för två små är att då kan man ha bilen i mitten och på så sätt få mer plats runt om bilen :) tycker företagen är lite dåliga på att beskriva vilken färgtemp osv det är :cry:

Kommer skaffa någon bygglampa att ha också så inte bara lampor i taket :)

JohanK
Medlem
Inlägg: 153
Blev medlem: 11 apr 2013 08:16
Ort: Viken

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av JohanK » 29 jan 2015 21:01

Hornbach hade utförsäljning av 20w led bygglampa på stativ förra veckan i Helsingborg, kanske bara lokalt men kanske värt en titt, tror den låg på 700kr!

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dubbelgarage behöver inredning!

Inlägg av carina » 14 feb 2015 21:45

Dannek skrev:tack så mycket för alla svar, har varit iväg i helgen så därför respons har dröjt, nu fick jag lite mer att fundera på iallafall :jeps

någon golvvärme blir det nog inte och anledningen till att vi tog en stor port istället för två små är att då kan man ha bilen i mitten och på så sätt få mer plats runt om bilen :) tycker företagen är lite dåliga på att beskriva vilken färgtemp osv det är :cry:

Kommer skaffa någon bygglampa att ha också så inte bara lampor i taket :)
¨

Åh tjena du är där jag var för att par år sen :-D

Mitt garaga är iofs bara 28 kvm men jag "fick plats" med 3 armaturer i taket och 4 på väggarna.
Då behövs ingen bygglampa som bara kommer vara i vägen :-D
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Skriv svar