Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bergvärme kontra luft/vatten

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Macina
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 13 mar 2014 19:47
Ort: Partille

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Macina » 20 dec 2014 11:34

Jag och sambon står just i byggartagen i kungälv utanför Göteborg. Vi blev rekommenderade luft/vatten framför bergvärme p.g.a. att ett nytt hus i våran storlek 205kvm 1.5 plan hade så bra issolervärde så det skulle ta många många år innan man började spara på ett bergvärmesystem. Vårat val föll på en Nibe fighter 750 luft/vatten. Om nu bara kommunen kunde få tummen ur med vårat bygglov!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Perra83 » 20 dec 2014 12:29

Vet ett par stycken som har nya hus med just Nibe Fighter och dom har verkligen låg förbrukning. 750´n kan variera effektuttaget från kompressorn vilket är bra. Ja saknar en del finesser på vår Nibe fighter 410. Placera gärna pannan så att det enkelt går att komma åt den från sidorna om så skulle behövas vid service eller så.

Har du valt hus eller funderar ni fortfarande? 1½ plan har vi nu men JAG skulle vilja ha ett 1 plan. Ett skit med trappa när man bär upp och ner med grejer.
Sen när man blir äldre rör man sig bara mellan rummen på nedervåningen.
Ett brett dubbelgarage eller ett långt enkelgarage gärna med carport framför.

Macina
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 13 mar 2014 19:47
Ort: Partille

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Macina » 20 dec 2014 12:39

Vi har valt hus, blir ett älvsbyhus sleipner, med förhöjt väggliv och takkupa. Till det ett dubbelgarage. Jag kunde tänkt mig ett 1 plans hus men för sambon var det inte aktuellt. Så när båda fastnade för detta så blev det så. Ska bli riktigt kul med hus och garage, är så trött på lägenheten! En egen plätt! :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Perra83 » 20 dec 2014 14:03

Kanonfint hus!!! Väldigt likt vårat götenehus fast ditt är större och med mer rum. 5rok 155 har vi.
Takkupa är fint och höjt väggliv har ja sett på ett nytt hus. Det ger mindre snedtak inne va plus att huset ser lite fetare ut.

Ja då slipper du bygga avgassystem i vardagsrummet i fortsättningen :lol:

Macina
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 13 mar 2014 19:47
Ort: Partille

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Macina » 20 dec 2014 14:37

Haha. Ja det blir skönt! Mindre onda ögon från sambon också när avgassystem/bilvårdsprodukter och liknande inte ens kommer in i huset! :) Dessutom lättare att smyga in ännu mer lackskydd, schampon och härligheter när man bara stoppar vid garaget innan man knallar in! ;) Japp, förhöjda vägglivet ger flackare samt högre snedtak. Nu sitter man bara och väntar på att julen ska vara över så att byggnadsnämnden kan godkänna bygglovet formellt! 27/1 -15, kommunens kvarnar mal låååångsamt!

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av MattisH » 28 dec 2014 23:04

Macina skrev:Jag och sambon står just i byggartagen i kungälv utanför Göteborg. Vi blev rekommenderade luft/vatten framför bergvärme p.g.a. att ett nytt hus i våran storlek 205kvm 1.5 plan hade så bra issolervärde så det skulle ta många många år innan man började spara på ett bergvärmesystem. Vårat val föll på en Nibe fighter 750 luft/vatten. Om nu bara kommunen kunde få tummen ur med vårat bygglov!
Funderade ett tag på vilken 750 var, men konstaterade att det är inte är en luft/vatten utan en frånluftsvärmepump. När man pratar om luft/vatten så är det ju på en pump med utedel som tar värmen från uteluften.
I nytt hus hade jag också satsat på frånluftvärmepump med värmeåtervinning (FTX) och en kamin. De pengarna man sparar på investeringen kontra en bergvärme kan man lägga på extra isolering. Inverter är fina grejjor dessutom ;)

Jag kikade på min beräknade årsförbrukning häromdagen. 10800kWh i ett enplanshus med källare på 112m²+135m² från 1979 anser jag vara en rätt bra förbrukning. Nu har det iofs varit ett milt år. Värmer med Nibe elplanna och F2025 10kW luft/vattenpump.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Macina
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 13 mar 2014 19:47
Ort: Partille

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av Macina » 29 dec 2014 01:13

MattisH skrev:
Macina skrev:Jag och sambon står just i byggartagen i kungälv utanför Göteborg. Vi blev rekommenderade luft/vatten framför bergvärme p.g.a. att ett nytt hus i våran storlek 205kvm 1.5 plan hade så bra issolervärde så det skulle ta många många år innan man började spara på ett bergvärmesystem. Vårat val föll på en Nibe fighter 750 luft/vatten. Om nu bara kommunen kunde få tummen ur med vårat bygglov!
Funderade ett tag på vilken 750 var, men konstaterade att det är inte är en luft/vatten utan en frånluftsvärmepump. När man pratar om luft/vatten så är det ju på en pump med utedel som tar värmen från uteluften.
I nytt hus hade jag också satsat på frånluftvärmepump med värmeåtervinning (FTX) och en kamin. De pengarna man sparar på investeringen kontra en bergvärme kan man lägga på extra isolering. Inverter är fina grejjor dessutom ;)

Jag kikade på min beräknade årsförbrukning häromdagen. 10800kWh i ett enplanshus med källare på 112m²+135m² från 1979 anser jag vara en rätt bra förbrukning. Nu har det iofs varit ett milt år. Värmer med Nibe elplanna och F2025 10kW luft/vattenpump.
Sedär. Man lär sig nå nytt varje dag! Är helt grön på det här med hus! Tänkte inte direkt på uppvärmningen etc när man bodde hemma hos mor och far! :)
känns som vi blev rekommenderade rätt då iaf! Måste läsa på lite! :)

Användarvisningsbild
MrAero
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 maj 2012 22:27
Ort: Karlskrona

Re: Bergvärme kontra luft/vatten

Inlägg av MrAero » 05 jan 2015 14:26

MattisH skrev: Funderade ett tag på vilken 750 var, men konstaterade att det är inte är en luft/vatten utan en frånluftsvärmepump. När man pratar om luft/vatten så är det ju på en pump med utedel som tar värmen från uteluften.
I nytt hus hade jag också satsat på frånluftvärmepump med värmeåtervinning (FTX) och en kamin. De pengarna man sparar på investeringen kontra en bergvärme kan man lägga på extra isolering. Inverter är fina grejjor dessutom ;)

Jag kikade på min beräknade årsförbrukning häromdagen. 10800kWh i ett enplanshus med källare på 112m²+135m² från 1979 anser jag vara en rätt bra förbrukning. Nu har det iofs varit ett milt år. Värmer med Nibe elplanna och F2025 10kW luft/vattenpump.
Frånluft och FTX är två helt olika system.
Frånluft tar varm husluft och suger ut genom en växlare och återanvänder på så sätt befintlig värme till att värma ngn form av ackumulator.
Tilluften kommer vanligen via ventiler i väggar eller fönster. Luften som dras in har samma temp som uteluften = kallt på vintern...

FTX suger ut varm luft ur huset och växlar värmen till inkommande luft som sedan via kanaler blåser in i huset.
Skillnaden i inblåstemp på vintern är markant och komfortfaktorn är högre.

Fråga en firma som sysslar med ventilation (inte en rörkrökare) vilket system som passar er bäst.

Frånluft skapar ett stor undertryck i hela huset medan FTX skapar ett litet undertryck. Detta för att övertryck i hus är icke önskvärt pga fuktvandring ut i väggar/tak.

Att rekommendera frånluft och kamin kan vara lite vanskligt då det tenderar att vara svårt att få rätt flöde i skorstenen även om extern tilluft finns dragen till kaminen. Det finns helt enkelt en risk att FLP suger in röken i huset.

När jag byggde så kollade jag med en ventilationsfirma då jag blivit rekommenderad FLP ihop med ytjordvärmen. De skrek rakt ut.....
Fick grunderna förklarat för mig och fick reda på att det rör sig om ungefär dubbla investeringen med roterande värmeväxlare kontra FLP men att det tar 3-5 år att tjäna igen de pengarna. Att man sedan får ett behagligare inneklimat och även möjlighet att kontrollera tilluften med tex HEPA-filter får ses som ett plus om det tex finns pollenallergiker i huset.

Valet mellan luft/vatten och bergvärme styrs mycket av var man bor och hur värmebehovet ser ut.
Har man ett hus som har stort värmebehov så är bergvärme att föredra. Har man ett välisolerat hus och bor söderöver så kan en luft/vatten vara att föredra. De få dygn med kyla i södra Sverige där elen får stötta vägs till stor del upp av det "billiga" varmvattnet en luft/vatten producerar när det är varmt ute.

Som redan nämnts så finns massor med matnyttigt att läsa på bla värmepumpsforum om man bara vill och orkar.

Mvh Per
"I'm not in denial i'm just selective about the reality i choose to accept."

Skriv svar