Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

GRILLAT

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

GRILLAT

Inlägg av Fiskepojken » 04 jun 2014 01:09

Wirre skrev:
Fiskepojken skrev:Grillade en fet hamburgare igår.. 1kg färs gick det åt. Har ingen bild här och nu men det kommer. Använde ek som rök.. Jack Danielsfat i min egentillverkade röklåda, en gammal rostfri matlåda med några hål i och i med rökflisen.. Funkade kanon.. Varför köpa en när en gammal låda kostar en 10:a på loppis och i butik runt en 200hundring.
Jag testade att lägga rökflis i min grill, insåg ganska snabbt att jag snart skulle ha lite tjuriga grannar som stördes av röken. Jag får vänta med rök till vi köper villa.
Körde du med högrevsfärs eller vanlig nötfärs? Eller är du så avancerad att du mal själv? :)
Kalvfärs och lite rök som stör grannarna..men hon är anorektiker det är väl därför hon klagar.
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

GRILLAT

Inlägg av Fiskepojken » 04 jun 2014 01:11

Perra83 skrev:Köpte färska burgare på ICA igår och det var tänkt att vi skulle grilla och ha Frisco bröd till. Tyvärr fick min kära sambo en betongpanna över pekfingret så det blev en sväng till akuten för att sy och röntgen.

Fick steka burgarna på spisen.... då skulle jag ha haft gasolgrillen som blir varm snabbt.

Bra tips det där med röklådan! Funkar det att röka fisk? Färsk rökt fisk är svårt gott.
Funkar nog till det mesta.. Det blir ju lite varmrökt men det funkar också. Har själv provat och varmrökt lax och det funkade bra..
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 24 jul 2014 07:24

Nu blev det störning! Ser på Buahaus sida att Weber Genesis E-310 har reglagen till brännarna uppe på högra sidobordet. Enligt Weber så sitter dom frampå, hmm..? Frampå vill man ha.

Weber Spirit E-310 ser inte heller så tokig ut. Nästan samma stora grillyta som Genesis fast lite kompaktare.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: GRILLAT

Inlägg av Lefty » 24 jul 2014 10:47

Spirit E-310 finns i lite olika varianter, Classic och Original är de vanliga och de är lite skillnad på dem, bl.a. skiljer sig dörren och grillgallren, finns även ytterligare en version som jag inte kommer ihåg namnet på!

Tänk på det när ni jämför priser m.m.
Senast redigerad av 4 Lefty, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Fox32 » 24 jul 2014 12:43

Min nästa blir en gasol (läs i höst). För hundra gubbar va jag hatar att slabba med kolen/briketterna. Det är ojämn kvalité på skiten (om man inte köper weber kockosbriketter som jag gör numera) och råkar man tappa utanför så har man svarta märken i trallen i två månader.. för att inte tala om hur händerna och den vita skjortan ser ut när man är färdig att tända...

Kör webers tändskorsten som i sig är bra, men med kockosbriketterna måste man stoppa under nytt papper några gånger innan det tar sig = sotlunga och doften av bränd tidning sätter sig i kläderna..

Det ryker som För hundra gubbar, så ligger vinden fel och sovrumsfönstret är öppet luktar sängen skogsbrand hela helgen..

Nä, det blir en feting weber gasol för priset av en bättre begagnad golf. Sen ska jag garva åt kolmupparna varje gång jag trycker på knappen... :lol: :cheers :nicka





Notera min överdrivna sarkasm och mitt inlägg är inte riktat mot någon eller några enskilda..
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 24 jul 2014 16:20

Härligt Fox, jag håller helt med!

En skillnad är att jag tänder grillen med en elektrisk tändgaffel. Det funkar finfint men tar tid och ryker så både jag och huset luktar brand efteråt.
Nya tralldäcket är inte ens en vecka gammalt men likt förbaskat rasade det brikettrester på trallen vid premiärer grillningen och nån droppe glaze. Gick förvisso bort med vattenslangen.

Kollade på flera fina Weber idag. Stor grillyta är ett måste. I skåpen under grillytan så finns det en droppskål och det är bra och ett rejält utrymme för gasol flaskan.
Jag måste hålla mig till höstens utförsäljning men det är inte lätt.

Weber har även fina runda brikettgrillar med gasoltändning de såg oxå fina ut.
Grillen vill ja få varm snabbt och då är en ren gasolgrill ett måste.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Manor » 24 jul 2014 17:58

Perra83, om du får nys på något till väldigt bra pris så hojta gärna till...det börjar nog bli dags för en ny gasol Weber :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: GRILLAT

Inlägg av ostkroken » 24 jul 2014 19:16

Jag har också problem att hålla mig till hösten..
Så jäddra sugen på en nu. :)
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 24 jul 2014 19:25

Manor skrev:Perra83, om du får nys på något till väldigt bra pris så hojta gärna till...det börjar nog bli dags för en ny gasol Weber :).
Jag uppdaterar Prisjakt varje dag i mobilen så jag har järnkoll!

Tyvärr inget att nappa på ännu... :cry:

Kom in från grillningen nu och ja tog den gamla klotgrillen. Saknar att kunna reglera "effekten" som på min andra där grillytan går att höja och sänka. Det tar ÅR att få briketterna varma.
Får ja som ett lillfinger till chans av sambon så åker jag och köper en gasol vilken dag som helst!
Det är nu vi har semester och jag vill grilla varje kväll. Nästan så jag skulle kunna köpa korv och grilla till lunch för att använda den oftare (om ja hade gasol)
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Re: GRILLAT

Inlägg av Ola80 » 24 jul 2014 21:48

Köpte mig en Weber Performer deluxe häromveckan 8-), den med gasoltändning men grillning med kol.

Sjukt nöjd :D

Har haft både kol och gasol tidigare.
Senast redigerad av 4 Ola80, redigerad totalt 14 gång.

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: GRILLAT

Inlägg av HazeGlaze » 25 jul 2014 02:13

Skummade snabbt av första sidan i den här tråden och hamnade sedan på sista sidan. Någonstans nämndes det att kvaliteten på Landmanns grillar sög, och det kan jag hålla med om (efter ca fem års grillsäljande i butik). Det kom tillbaka några stycken per år......

DOCK! Så kan jag nämna att Landmanns briketter och kol är av bra kvalisort. Kostar mer, men GUD vilken skillnad!!! Har tidigare typ bara köpt där priset har varit okej, typ Biltema Ica osv. Men aldrig mer.

/Hasse
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
thomassouth
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 maj 2014 21:26
Ort: Kumla

Re: GRILLAT

Inlägg av thomassouth » 25 jul 2014 08:55

Briketter är ju alltid ett problem att få varma, jag har köpt kol från en kolmila i tivedsskogarna, har köpt tre gigantiska säckar (nåja) och är inne på den andra för sommaren. Blir varmt som skrot och glöder läänge :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 15 aug 2014 10:00

Weber Genesis E-310 har gått ner ytterst lite i pris.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: GRILLAT

Inlägg av Norrhyttan » 15 aug 2014 12:56

Vafan? NIO TUSEN för en grill? Och så gnisslar folk över att bilschampo A kostar tolv öre mer per tvätt än bilschampo B?

Finns det någon som kan rekommendera en vettigt prissatt gasolgrill för en normalanvändare som inte har ambitionen att vara med i Grillmästarna på tv?
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 15 aug 2014 13:07

Norrhyttan skrev:Vafan? NIO TUSEN för en grill? Och så gnisslar folk över att bilschampo A kostar tolv öre mer per tvätt än bilschampo B?

Finns det någon som kan rekommendera en vettigt prissatt gasolgrill för en normalanvändare som inte har ambitionen att vara med i Grillmästarna på tv?
Nej jag vill inte heller betala 9 lax för en grill.

Det finns fina lite nättare Weber för hälften fast jag fastnade för Genesis E -310.

Gav 2000kr för min nuvarande Landmann som efter ett år börjar bli orange och den färgen gillar ja inte. :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: GRILLAT

Inlägg av Norrhyttan » 15 aug 2014 13:23

Perra83 skrev:
Norrhyttan skrev:Vafan? NIO TUSEN för en grill? Och så gnisslar folk över att bilschampo A kostar tolv öre mer per tvätt än bilschampo B?

Finns det någon som kan rekommendera en vettigt prissatt gasolgrill för en normalanvändare som inte har ambitionen att vara med i Grillmästarna på tv?
Nej jag vill inte heller betala 9 lax för en grill.

Det finns fina lite nättare Weber för hälften fast jag fastnade för Genesis E -310.

Gav 2000kr för min nuvarande Landmann som efter ett år börjar bli orange och den färgen gillar ja inte. :)
Vad är bästa pris du hittat på Genesis E-310 då? Jag gjorde bara en snabbsökning, och billigast var typ 8.400 tror jag.

Jag skulle nog ha svårt att motivera över 4.000 kronor för en grill. Tips?

Vad är dåligt med Landmann? Jag är helt novis.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: GRILLAT

Inlägg av Bananen » 15 aug 2014 13:31

Norrhyttan skrev:Vafan? NIO TUSEN för en grill? Och så gnisslar folk över att bilschampo A kostar tolv öre mer per tvätt än bilschampo B?

Finns det någon som kan rekommendera en vettigt prissatt gasolgrill för en normalanvändare som inte har ambitionen att vara med i Grillmästarna på tv?
Kanske blir det lite rea snart, köpte en Weber E-210 från Elgiganten för 1790 kr, visserligen var det 2011.
Enkel grill javisst, två brännare men man klarar sig utmärkt på det! :jeps
Hade en likadan innan som var 10 år gammal och det var dags att byta "Flavorizer Bars" och eventuellt brännare så jag köpte en ny istället.
Dock kan jag säga att Weber nog sänkt kvaliten under åren, dom är väl ekonomiskt pressade som många andra.
För den nya håller inte samma kvalite tycker jag, den börjar redan visa tecken på "väderpåverkan" trots att den står övertäckt när den inte används, funktionsmässigt är det inget att klaga på.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 15 aug 2014 13:43

Norrhyttan skrev:
Perra83 skrev:
Norrhyttan skrev:Vafan? NIO TUSEN för en grill? Och så gnisslar folk över att bilschampo A kostar tolv öre mer per tvätt än bilschampo B?

Finns det någon som kan rekommendera en vettigt prissatt gasolgrill för en normalanvändare som inte har ambitionen att vara med i Grillmästarna på tv?
Nej jag vill inte heller betala 9 lax för en grill.

Det finns fina lite nättare Weber för hälften fast jag fastnade för Genesis E -310.

Gav 2000kr för min nuvarande Landmann som efter ett år börjar bli orange och den färgen gillar ja inte. :)
Vad är bästa pris du hittat på Genesis E-310 då? Jag gjorde bara en snabbsökning, och billigast var typ 8.400 tror jag.

Jag skulle nog ha svårt att motivera över 4.000 kronor för en grill. Tips?

Vad är dåligt med Landmann? Jag är helt novis.
Ja samma pris som ja oxå sett.

Landmann är lövtunn i konstruktionen och tål inte att så ute ens när man grillar.
Det är en brikettgrill som jag har nu. Väldigt nöjd egentligen. Glödbädden är höj och sänkbar. Stor och bra grillyta.
Tyvärr så går det inte att släcka glöden efter avslutad grillning utan allt glöder ut och det går åt väldigt mycket briketter på det viset.

En ny rejäl Weber vill ja ha utan brännare för kokplatta. Stor grillyta, en gasolgrill.
Vill kunna få grillen varm snabbt och kunna reglera värmen.
Brikettgrillen skitar även ner nya tralldäcket.....

Det finns fina Weber för betydligt mindre pengar som jag har kollat på men...

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: GRILLAT

Inlägg av Norrhyttan » 28 aug 2014 10:24

Något nytt på gasolgrillsutförsäljningsfronten?

Jag letar fortfarande...

Vad säger proffsen? Har som sagt svårt att motivera mer än 4.000 kronor, och hade gärna kommit ännu billigare undan (bygger garage för en halv årslön just nu).
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 28 aug 2014 15:24

Nej, Weber genesis e-310 som jag är intresserad av har inte gått ner något just.
Weber spirit classic och spirit original är lite billigare men med lite mindre grillyta.

Förhoppningsvis håller en ordentlig grill bättre så det är värt kronorna.

Skriv svar