Sida 1 av 1

Finns mer än lack att putsa...

Postat: 26 sep 2014 23:15
av Halvmatt
Kan inte påstå att jag är särskilt vass med polermaskin men det ska man väl lära sig ngn gång =) Hur som.. roat mig med lite annat senaste tiden:

Bild

Rostomvandlare

Bild

Värmebeständig färg - 650°C:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Got some new riMs...

Bild

*

*

*

*

*

*

*

*

..nä, bara en illusion ;)

Bild

Nya vintersvålar kom dock hem, lagom färska - Hakka 8:

Bild

Fälgarna rulla iväg för pulverlackering, de blästrar i.o.f.s. dem innan men de var rätt solkiga efter rostskyddsbehandlingen så de fick sig en omgång med avfettning och borste. Sen var de i.a.f. i skick så att man slapp skämmas när jag lämnde ifrån mig dem:

Bild

Ljuddämpning blev det...
(gratis är gott)

Bild

Plockade loss alla dörrsidor:

Original

Bild

Jämförelse, kan ju undra varför de bemödar sig att lägga i den där disktrasan..

Bild

Grovmall

Bild

Bild

Samma tjocklek rakt över var naturligtvis lögn, fick gå ner till 10mm där dörrfacken sitter

Bild

Bild

Slutresultat

Bild

Före

Bild

Efter

Bild

Navkåporna är kromade till dessa fälgar och det kan vara lite halvlurigt att få färg o fästa. Gjorde i.a.f. ett försök, hittade ingen syragrund lätt tillgänglig så det fick bli ngn. plastgrund som lova guld o gröna skogar...ev. överlever det första tvätten ;)

Trim till varningstriangeln kom även med på bild

Bild

Våtslip med 1000-papper först

Bild

Plastgrund

Bild

RAL 2004

Bild

Matt klarlack

Bild

Ljuddämpningen fortsätter...

Rensade lite klädsel/paneler

Bild

Bild

Bild

Bild

Prickade väl inte håltagningen helt 100 men det duger, blir lock för bl.a. karosseripluggarna

Bild



Tejp för fixering tills limmet härdat

Bild

Bild

Bild

Tar tid det här men några timmar per dag hinner jag med i.a.f. =)

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 26 sep 2014 23:28
av henkek
Köp asfalts matta på biltema eller typ dynamat. Dämpar mycket bättre än tjocka skummattan :)
Vad är de för nåt har du haft i skuffen, lika som i dörrarna?

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 27 sep 2014 08:56
av Halvmatt
Det är just bitumenmattor är vad det är i bagaget o fram ;) Har funderat på att sätta det i dörrarna direkt på ytterplåtens insida men får se om jag orkar.

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 27 sep 2014 11:10
av henkek
Okej hehe :) gick nog lite fort när jag kollade igenom bilderna :)
Det gör grym skillnad o dämpa ytterplåten.

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 27 sep 2014 23:27
av Halvmatt
Än så länge händer det väl inte så fantastiska saker men det går framåt i.a.f., bitumenarken/plattorna bjuder på utmaning = ett hel.... att få det att fästa runt böjar o kanter. De är klistrade men har legat några år så det kanske är en del av problemet, testat med spraylim men det räckte inte till så nattens experiment är "No More Nails" = lim som lovar mkt... Visar sig imorgon om det fungerar eller ej, funderade först på PL400/600 men torktiden för dessa är lång och materialen ska vara sugande enligt spec..

Hittade lite invändig rost p.g.a. slarvig konstruktion eller ja.. efterfabricering, all övrig invändig plåt och även de flesta skruvar för den delen jag hittills haft att göra med är lackerade men alltså inte här.

Ren plåt och svetsfogar, förtydligande att denna konstruktion sitter på båda sidor

Bild

Hur som inget att hänga läpp över, slipade bort rost om än inte maniskt vilket jag ursäktar mig med halvknepiga vinklar samt kablage/vajerhölje

Bild

Rostomvandlare

Bild

I.o.m. att detta inte är ngt man ser i normala fall så fick det duga med enbart klarlack som topplack

Bild

Finns även ett känt problem med rostangrepp under golvmattan på förarsidan, Toyotas åtgärd är utförd på denna men jag har inte hunnit fram dit ännu så det visar sig när det blir dags hur det ser ut.

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 29 sep 2014 00:10
av Halvmatt
Nu börjar det likna ngt, fultejpen kommer att sitta kvar bakom paneler men öppen yta ska jag försöka snygga till.

Bild

Före/efter

Bild
Bild

Vänstra panelen kunde jag montera tillbaka ikväll, förhoppningsvis hinner jag klart resten (av detta) imorgon

Bild


Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 29 sep 2014 08:51
av Andyah
Du använder väl värmepistol till att värma asfaltsplattorna med innan du sätter dit dom? lättare att forma efter underlaget. annars kanske det går att värma nu när dom sitter på plats oxå o trycka till det

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 29 sep 2014 09:35
av Halvmatt
Jodå det har jag gjort, bitvis, men limmet fäster sådär halvbra oavsett och när de svalnar vill de gärna vara bångstyriga i fel riktning =) Men men lite labbande ska det vara...

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 29 sep 2014 09:38
av MattisH
En sån där Verso kör jag runt i just nu också. Lite burkiga, men jäklar vilken praktisk bil!

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 02 okt 2014 23:35
av Halvmatt
Nu var väl den bakre delen lite mera färdig, bagagedörren kvarstår dock.

Bild

Bild

Bild

Bild


Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 06 okt 2014 18:07
av Abyss
Verkligen skoj att läsa om ditt projekt! Hoppas att det blir bra och att du får ner ljudet i bilen efter detta! :D

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 07 okt 2014 13:49
av Halvmatt
Jodå tystare blir det = märks redan duktig skillnad men när jag anser mig klar med ljuddämpningen så ska jag jämföra med en original/ej ljuddämpad Yaris Verso. Blir körning med bestämd sträcka/hastighet och decibelmätare i bilen =) Det som är planerat är förbättring av dörrlister samt främre delen invändigt, kräver dock att jag skickar ut stolarna ur bilen så måste få loss en hel helg åt detta.

Kom över att låna en inspektionskamera, tyvärr ingen flexibel optik med men det ska nog gå hjälpligt ändå, ena pinnen sitter linsen på kortändan och den andra på sidan samt duktig belysning. Framförallt sparklådorna som ska inspekteras invändigt innan hålrumsbehandling. Vet att det finns modernare utrustning med USB o.s.v. men denna var nog fin på sin tid, bra skärpa:

Bild


Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 21 okt 2014 01:38
av Halvmatt
Inte orkat att skruva loss stolarna ännu, upptäckte dock att ljuddämpningen från fabrik är över förväntan framtill när jag skulle kasta in ett kupévärmaruttag lite snabbt.. hrm i.a.f.:

Våld.. som man brukar säga

Bild

Fick släppa ner motorstyrenheten för att ha en chans att se så jag inte ställde till med ngt, att jag la telefonen där under och filmade med lampa på samtidigt som jag peTade från motorutrymmet erkänner jag dock aldrig

Bild

Här spårade det ur, det ni ser är kabeln som går genom rörisolering

Bild

Lite bättre uppstyrt, kabeln med isolering går ner till stötfångaren

Bild

Täckkåpan till hålen för dimstrålkastare, lätt att demontera/montera och fungerar även som senilsnöre = lägger kåpan på förarsätet

Bild

Bild

Bild

Inuti stötfångaren, säkrade upp med ett buntband eftersom det är öppet till hjälpaggregatsremarna

Bild

Eftersom jag inte ville skruva fast ngt invändigt heller fick kardborre duga, plastskivan epoxilimmades fast för att bibehålla luftspalten även om jag inte har en aning om den behövs

Bild

Bild

Clean installation tänkte jag och provkörde värmaren, fungera kanon förutom att motorstyrenheten sitter i skottlinjen och värmen mjuka upp epoxin till den grad att plastskivan lossna... fail!

Bild

Medan jag provärmde passa jag på att läsa ut ev. felkoder

Bild

Tips på fiffig hållare för Termini 1350 (borstlös - viCktigt) uppskattas ;)

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 30 okt 2014 00:47
av Halvmatt
Äntligen gick halvljuset sönder!

Bild

Premiumlampor för 50:- st fynda jag på utförsäljning minsann

Bild

Ni ser hur high-techK de är i jämförelse...

Bild

Vän av ordning

Bild

5 i nedvinkling, perfekt!

Bild


Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 30 okt 2014 11:04
av Abyss
Det där är bra lampor som ger en hel del mer ljus än vanliga lampor. Har en Mercedes ML som jag bytte alla 4 lamporna till Nightbreaker H7 och det blev lite bättre men hållbarheten var bedrövlig! Efter 6 månader hade jag bytt ut 3 av lamporna då som gick sönder.

Denna erfarenheten har jag av flera av dessa "super" lampor. Har även kört med Philips Vision+ och andra men dom har alla en betydligt kortare hållbarhet än orginallamporna.

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 30 okt 2014 17:55
av Halvmatt
Kan bara hålla med men uppskattar bra ljus och denna gång kom jag billigt undan. Finns dock ett användbart tips förutom att byta parvis för att minska frekvensen av lampbyten:

Ljusomkopplaren för strålkastarna varierar i bilar, med/utan halvljusautomatik och/eller med/utan "Auto"-funktion är i det stora hela de vanligaste alternativen. Exakt hur tillverkarna kopplat kan variera men vanligt är det att med "Auto" så tänds lyktorna när tändningen slås på och som vanligt slocknar de under startögonblicket för att sedan tändas igen när motorn startat. Just själva tändögonblicket är förmodat det som sliter mest på en glödlampa, ta en glödlampa hemma i bostaden som jämförelse och tänk att ni skulle "tända, släcka, tända" varje gång.

Som exemplet med din ML, vi säger att du använder den varje dag tur o retur under 5 månader, det blir ca 150 dagar, 300 motorstarter och tändning av halvljus 600 gånger. Krävs ingen raketforskning för inse att brinntiden skulle förlängas även om det troligtvis inte handlar om 100% ifall tändning av halvljus halveras.

På min bil utan "Auto" är det kopplat så att med ljusomkopplaren i lägen "0" så tänds inte halvljuset innan motorn startar/generatorn laddar. Här blir det alltså bara en tändning av halvljuset per motorstart. Är det mörkt eller att jag vet att jag kommer köra i mörker slår jag på p-ljuset innan start och sedan när motorn är igång vrider jag ljusomkopplaren till läge "på" så att jag kan använda helljuset/ha lyse på knapparna invändigt. Stänger av halvljuset efter att motorn stängts av.

Kanske låter mekigt "bara för detta" men som med det mesta, har man en rutin så gör man det utan eftertanke och det tar ingen extra tid =)

Spänningstoppar har man länge förklarat kort livslängd för glödlampor med och inte för inte att biltillverkare t.o.m. sätter in specifika styrdon till generatorn på modernare bilar så att den inte ska kunna leverera för hög spänning.

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 31 okt 2014 16:10
av Abyss
Jag håller med dig i detta att man kan spara lamporna om man tar och kör på parkering vid start av vissa bilar med autostart på ljuset. Min bil så startar halvljuset när generatorn laddar och då har jag sedan slått över till parkering och så kör jag med dimljuset istället mycket av tiden. Sedan så kör jag mycket och länge per gång då jag pendlar mellan Sverige och Norge men ändå så gick dom tidigt.

Prövade också att stoppa i Xenon på halvljuset men vet inte om det blev så mycket bättre tyvärr... ML:n har som två gula fläckar framför bilen och när jag sätter på helljuset så blir det bara vitare precis framför. Har bett besikningskillarna att höja åtminstone helljuset men då sänkte han för han menade på att det var för högt!! Kan säga att det lyser som en normalt halvljus på vanliga mäniskobilar.. :D

Har nu sett att det finns LED H7 med högt lumen tal... kanske testa. Men på sammagång så har jag en vanlig bil nu som har bättre halvljus än vad jag har på Mersedesen..

Re: Finns mer än lack att putsa...

Postat: 01 nov 2014 00:34
av Halvmatt
Xenon har jag aldrig varit särskilt imponerad av, visst finns det bra produkter rent funktionsmässigt men pris och kvalité har de aldrig fått till i min mening. LED-tekniken däremot gillar jag, har gått o lurat på ett en uppsättning extraljus under en tid men det är först nu som det börjar dyka upp vettiga alternativ = 120W lyktor (ej ramper som funnits ett tag). Förseningar samt ev. kopior/mindre seriösa åf innebär dock att det kommer ta ett tag till som det ser ut, men snart så hoppas jag =)