Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bosses första polering

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Bosse78
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 apr 2013 18:05
Ort: Sthlm

Bosses första polering

Inlägg av Bosse78 » 28 jun 2013 20:11

Hej!

Nu har jag gjort min första polering enl nybörjarguiden på Ultimadelen.

-tvättade
-lerade med Elastofoam
-polerade hela bilen med Menzerna Power Finish 2400 och den sk Musse pigg maskinen (lila trissor).
-körde sedan huv, tak och baklucka med UPPP (gula trissor), men tyckte inte det gjorde nån större skillnad så jag gav mig där.
-spritade bilen
-La 3 lager UPGP
-Avslutade med Concept vista på alla plastdetaljer

Resultatet? Ja bra mkt blankare i allafall!

Bild

Måste säga att efter man kört ett tag och lärt sig hur torrt man vågar köra så kan man få upp bra värme och avverka en hel del repor även med denna polermaskin som fått det förlöjligade smeknamnet Musse pigg!!!
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Bosses första polering

Inlägg av Viper76 » 28 jun 2013 20:35

Blank och fin! :D Bra jobbat!! :jeps
Senast redigerad av 4 Viper76, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Bosses första polering

Inlägg av Cogo » 28 jun 2013 20:50

snyggt jobbat.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Noobie
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2013 18:20
Ort: Färila

Re: Bosses första polering

Inlägg av Noobie » 28 jun 2013 20:54

Snyggt! :D
Senast redigerad av 4 Noobie, redigerad totalt 14 gång.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Sv: Bosses första polering

Inlägg av henkek » 28 jun 2013 22:06

Bilden blir jätte suddig i tapatalk
Senast redigerad av 4 henkek, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Bosses första polering

Inlägg av limban » 28 jun 2013 22:10

Nu är du fast i polerträsket.. :lol:
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Bosse78
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 apr 2013 18:05
Ort: Sthlm

Re: Bosses första polering

Inlägg av Bosse78 » 28 jun 2013 22:12

limban skrev:Nu är du fast i polerträsket.. :lol:
Ja det va faktiskt riktigt roligt... Saknar tyvärr tid och utrymme för det dock :(
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Bosses första polering

Inlägg av Lemerok » 28 jun 2013 22:14

Snyggt jobbat, fint resultat! :jeps
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Inlägg av e_king » 28 jun 2013 22:16

Mörk och fin :jeps Riktigt bra resultat.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Bosses första polering

Inlägg av Pajosv » 10 maj 2014 22:45

Bosse78 skrev:
limban skrev:Nu är du fast i polerträsket.. :lol:
Ja det va faktiskt riktigt roligt... Saknar tyvärr tid och utrymme för det dock :(
Lite sen kommentar, men...

Lägg ett lager av Ultima Paint Guard Plus då och då efter det att du tvättat bilen.

Så sent som sent i eftermiddag så handtvättade jag min bil vid en utomhus-tvätthall. Ingen avfettning användes (jag handtvättar min bil ungefär en gång i veckan) sedan torkades den torr. Visst, det rann lite vatten från backspeglar och några lister men jag torkade bort de nästan så fort de kom.

Jag sprayade lite Ultima Detail Spray på trösklarna och instegen (som inte ens var smutsiga) och torkade med microfiberduk. Körde även lite Detail Spray på fälgarna... Sedan la jag på ett lager med Ultima Tire & Trim på däcken. "Mellan varven" så torkade jag bort det lilla vatten som fortfarande rann från backspeglar.

Efter detta så la jag ett lager UPGP på hela bilen. Detta moment tog nog bara tio minuter, om ens det... Under tiden UPGP fick torka in så dammsög jag bilen...

Allt som allt tog detta en och en halv timme...

Tidigare har jag alltid kört in bilen i ett garage när jag lagt UPGP, men just idag var vädret perfekt tyckte jag. 15-16 grader varmt, uppehåll och ingen gassande sol.

Alltså, avsköljning med högtryck, handtvätt av bilen, torkning, Detail Spray i alla dörrar, baklucka och törsklar samt på fälgarna, Ultima Tire & Trim på däcken, dammsugning av säten, stolar och golv samt UPGP på hela bilen tog 90 minuter.

Vid årets första "vår-rekond" så använder jag avfettning. Sedan handtvättar jag bilen, torkar den, kör en omgång med Ultima Paint Prep Plus med "Musse Pigg-maskin" och lägger två till tre lager UPGP med en timmes mellanrum. Efter det handtvättar jag bilen, utan någon avfettning, nästan varje vecka med Ulimas schampo. Då och då lägger jag på ett lager UPGP efter tvätten. Och då ser bilen åter igen "bilhallsblank ut...

I höstas så (oktober eller november) så la jag ett par tre lager UPGP som skydd inför vintern.

Nu har jag i och för sig gjort så är sedan bilen var ny, jag fick den levererad midsommarveckan 2013, men jag tycker att tiden och ansträngningen absolut är värd det.

Totalt har jag hittills lagt nio lager UPGP på bilen, men just detta är det snabbaste momentet. Det tar lika lång/kort tid att lägga UPGP på fälgarna med alla dess ekrar... Dessa har hittills fått fem lager UPGP. Och jag har då använt en tredjedel av flaskan, trots överdosering ibland...

Alltså, gör man en lite mer ordenlig rengöring efter vintern så räcker det med att handtvätta bilen regelbundet och då och då slänga på ett lager UPGP så håller bilen sig riktig fin...
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Skriv svar