Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Reportage om en snabbrekond utvändigt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 21 apr 2013 20:17

Hej på er alla.

Ser hela tiden bilder och reportage gällande att man gjort full polering av bilen samt lackskyddat den och lagt ner ca 10-15 timmar på arbetet. Visst är det önskvärt och kul men om man är nybörjare och endast vill "snygga till" bilen lite eller om man har det som jag, ingen tid över just nu så kan man göra andra, enklare saker för att fixa till sin bil. Jag själv är småbarnsförälder om har ingen tid över just nu så idag så tänkte jag lägga upp ett litet projekt om hur jag har snyggat till min pendlingsbil, en Ford Focus -00, som aldrig blivit polerad tror jag. Denna uppsnyggningen av pendlingsbilen har tagit mig i runda slängar 2,5 timma, och detta är då uppdelat på 3 st dagar.

Dag ett så tog jag med min äldsta dotter, 3 år gammal, till tvätthallen och vi båda två tvättade den på ca 40 minuter. Eller jag tvättade och hon plaskade runt i vattenpölarna.

Så här ser bilen ut efter tvätt:

Bild

Dag två så passade jag på att lera bilen medans den yngsta, 1 år gammal, sov middag i vagnen. Detta tog mig ca 30 minuter. Måste säga att jag är förvånad över hur rent det blir efter lera. Jag har köpt billig lera bara för att testa på hur det fungerade med lera, och jag tycker nog att den fungerar riktigt bra. Tyvärr kan jag kan inte jämföra med kvalitets clay då jag inte provat det ännu.

Den här leran körde jag med:

Bild

Så här såg den ut när jag var färdig. (Dock har jag vikt om den ett flertal gånger)

Bild

Här är några bilder på hur bilen ser gällande repor: (ni får ursäkta att bilderna kanske inte blir de bästa men det är fruktansvärt svårt att fota repor tycker jag.)

Bild

Bild

I vintras så så köpte jag på mig lite kul från Gunther, och då köpte jag bland annat ValetPro Achilles Prep som är en lackrengörare med lite avverkning i samt lite fillers för att åtgärda lite tvättrepor. Till denna snabbrekond så tyckte jag att detta passade bra att använda mig av.

Bild

Eftersom jag gjorde detta för att visa att man inte behövde lägga ner hur många timmar som helst så struntade jag i maskering helt och hållet. Och det fungerar överlag bra, ingen missfärgning förutom på några gummilister där jag missade att torka av direkt.

Här är en bild där ni kanske ser att jag har kört över den svarat plastlisten med detta medlet och jag kan säga att det missfärgade inte och jag har inte behandlat listen innan med något.

Bild

Här är några bilder som visar på att lite repor försvann och det som inte visas i bilderna är att bilen blev mycket blankare av denna behandling.

Bild

Bild

Här ser ni hur mycket skit som jag fick bort ur lacken trots tvätt och lera innan jag gick på polermaskinen.

Bild

Körde även vid handtagen, tog bort en hel del där faktiskt.

Bild

Bild


Lackskydd då. Jo först hade jag tänkt att lägga Glare, men eftersom jag vill vinna tid så blev det Ultima PGP.

Bild

Bilder på färdig bil.

Bild

Bild

Bilderna är inte riktigt rättvisa här, syns inte riktigt hur mycket skillnad det blev, men den blev mycket blankare och finare än innan. La även på Gtechniqs G3 (G5) på rutorna samt Concept Vista på plastlisterna. Däcken fick smaka på BBV:s Tyre Gloss. Poleringen med Achilles Prep samt lackskydd tog ca 1 timma, Vista, däckglans och behandling av rutorna tog ca 20 min, avtorkning av rutorna är ej medräknat då det gjordes lite senare. Allt som allt la jag ner 2,5 timma på denna bilen och jag blev nöjd.

Kommentera gärna med era tankar och idéer om detta samt om ni har frågor är ni välkomna att ställa dem till mig.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av linblekinge » 21 apr 2013 20:27

Ett mycket bra reportage , ibland har man varken tid eller plats att göra en 1 dags rekond ;)

Tex ultima är ju perfekt att lägga på på parkeringsplatsen ute på gatan , om man bor i hyreshus som jag gör ...
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 21 apr 2013 20:31

Tackar för det. Glömde ju att skriva också att ValetPro Achilles Prep är sjukt prisvärt hos Gunther nu. Kostar 57 kr för 500 ml. Man får mycket för de pengarna.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Andyah » 21 apr 2013 20:53

kul o se lite mera åt "svensson" putsande på bil ;) "skiten" på dina rondeller är väl endå från dom svarta listerna du kört över..tror inte det kommer från lacken
Senast redigerad av 4 Andyah, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 21 apr 2013 21:00

En del kom kanske därifrån men inte så mycket eftersom jag endast körde rakt över två lister bara för att testa. mycket av denna skit tror jag faktiskt satt i lacken, men jag kan ha fel.

Trevligt att du gillade reportaget.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Funk » 21 apr 2013 21:01

Snyggt !

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Manor » 21 apr 2013 22:14

Snyggt reportage :).
Det mörka på polertrissorna tror jag är oxid.
Det blir samma-lika när jag polerar Forden som står ute jämt, medan Subarun skyddas av carporten och vars polertrissor ser betydligt renare ut.

Det blir spännande hur det blir när Forden poleras i år då den skyddades med Glare denna vinter. Den ska enligt uppgift stå emot UV bra, om det nu är det som får lacken att oxidera.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 21 apr 2013 22:22

Manor skrev:Snyggt reportage :).
Det mörka på polertrissorna tror jag är oxid.
Det blir samma-lika när jag polerar Forden som står ute jämt, medan Subarun skyddas av carporten och vars polertrissor ser betydligt renare ut.

Det blir spännande hur det blir när Forden poleras i år då den skyddades med Glare denna vinter. Den ska enligt uppgift stå emot UV bra, om det nu är det som får lacken att oxidera.
Tack för klarhet i detta med trissorna. Skulle varıt kul att testa Glare men det får bli nästa gång eller nästa bil, vem vet. Vet inte hur lång tid extra det hade tagit med Glare men skulle nog tror en timma till kanske.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Manor » 21 apr 2013 22:24

Jo, det tar ju längre tid med Glare än Ultima helt klart.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 21 apr 2013 22:28

var faktiskt första gången jag testade Ultima PGP. Tyckte det kändes lite märkligt att dra den där microfiberkudden över lacken uta att direkt se att något händer. Man är jag van vid att se vart man applicerat lackskyddet.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1268
Blev medlem: 10 maj 2009 19:18
Ort: Hällefors

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Gunther » 22 apr 2013 21:36

Fint reportage! :jeps
Skillnaden med handtaget är underbart! :best
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 22 apr 2013 21:45

Tackar. Trodde själv inte att jag skulle få bort så mycket där men rengöringen i Achilles Prep var mycket bra. Kommer garanterat att köpa det igen när denna flaska är slut, speciellt med det priset som du har.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Sv: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av jonkegtx » 22 apr 2013 22:25

Snyggt jobbat! :-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av LineaR » 22 apr 2013 23:04

Grymt jobbat Cogo :best ..nu fick jag lust att ta tag i min firma bil men då blir det nog ingen test med roterande maskin om jag ska hålla mig efter dina tider 2.5h :lol:

Btw bra beskrivet borde läggas upp på bilvårdskolan som (Hur man gör för nybörjare) :jeps
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 23 apr 2013 07:01

LineaR skrev:Grymt jobbat Cogo :best ..nu fick jag lust att ta tag i min firma bil men då blir det nog ingen test med roterande maskin om jag ska hålla mig efter dina tider 2.5h :lol:

Btw bra beskrivet borde läggas upp på bilvårdskolan som (Hur man gör för nybörjare) :jeps
tackar för det. kul att det uppskattas.

mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av LineaR » 24 apr 2013 00:00

Cogo skrev:
LineaR skrev:Grymt jobbat Cogo :best ..nu fick jag lust att ta tag i min firma bil men då blir det nog ingen test med roterande maskin om jag ska hålla mig efter dina tider 2.5h :lol:

Btw bra beskrivet borde läggas upp på bilvårdskolan som (Hur man gör för nybörjare) :jeps
tackar för det. kul att det uppskattas.

mvh Magnus
Se nu till att få lite tid till å toppa med 1-2 lager Ultima igen..
Btw körde du Ultima PPP innan PGP?
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 24 apr 2013 07:00

LineaR skrev:
Cogo skrev:
LineaR skrev:Grymt jobbat Cogo :best ..nu fick jag lust att ta tag i min firma bil men då blir det nog ingen test med roterande maskin om jag ska hålla mig efter dina tider 2.5h :lol:

Btw bra beskrivet borde läggas upp på bilvårdskolan som (Hur man gör för nybörjare) :jeps
tackar för det. kul att det uppskattas.

mvh Magnus
Se nu till att få lite tid till å toppa med 1-2 lager Ultima igen..
Btw körde du Ultima PPP innan PGP?
Nej, körde med Achilles Prep. Antar att de är likvärdiga men kanske att Ultima PPP är lite bättre på att fylla/korrigera repor, men jag vet inte. Har inte Ultima PPP så jag vet inte hur det fungerar, vore dock kul och intressant att testa det.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Abyss » 26 apr 2013 10:43

Bra jobbat! Verkligen kul att se :D :jeps
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Cogo » 26 apr 2013 10:46

Tackar.
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lasseman
Medlem
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 okt 2012 10:19
Ort: Sundsvall/Njurunda
Kontakt:

Re: Reportage om en snabbrekond utvändigt

Inlägg av Lasseman » 30 apr 2013 23:28

Snyggt jobbat!!

Ett sådant här, i detta fallet ett snabbjobb, gör otrolig skillnad som synes.

Att lägga ner sju timmar till på finlir ser kanske bara vi som är putsnördar?

Hursomhelst, till denna "guide" skulle jag vilja lägga till en ordentlig puts av rutorna invändigt, ty det syns även utifrån och gör väldigt mycket för helhetsintrycket.

I övrigt: :jeps :jeps :jeps :jeps :jeps
Senast redigerad av 4 Lasseman, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar