Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Arbeten från Umeå fordonsvård

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 28 apr 2014 07:07

Ahh bommade det! Jepp det är bara ett hål rätt igenom! :) ska svänga förbi firman och hämta upp ir-termometern så ska jag jämföra trissorna och stödplattan :)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 28 apr 2014 19:10

Blev lite testande med trissan idag. Första svängarna var det jämt skägg

Trissa utan hål, och första körningen på morgonen. Jag körde båda trissorna ca 1 minut.

Bild
Bild

Trissa med hål
Bild
Bild

Resultatet med att fästplattan var varmare misstänker jag för att tempen var påväg upp till " arbetstempratur "

Då jag insåg det så satte jag dit en äldre trissa och körde på större sektioner på båten tills jag kände att maskinen började bli lite orolig, avbröt då och kollade tempen igen.

Bild
Bild

Och då har det gått betydligt varmare, sen har jag högre värmevärden på fästplattan men inga värden på trissan. Varför vet jag inte

Bild
Bild

Båda gångerna känner man en förändrad gång i maskinen, att den blir lite orolig.

Växlade sedan till trissan med kylhålet och polerade rätt mycket ca 5 kvm på skrovet och fick dessa värden.

Bild
Bild

Sen har jag tabbat mig igen med mätning av trissan, så det är bara fästplattan som är mätt.

Bild


Det var allt jag hade att erbjuda, detta kanske inte säger så mycket i nuläget. Men jag kommer att försöka hålla mera koll med trissor och göra egna kylhål i mitten för att testa. Detta med värmen och höga hastigheter på maskinen tror jag ligger bakom många sönderkörda trissor som vissa kan ha problem med. Jag kör sällan högre än läge 4 på rupes, såvida man inte är på välvda ytor och kör, då brukar jag öka farten för att bibehålla rotationen på trissan.

Men jag tror absolut att kylhålet förlänger livet på fästplattan och framförallt trissorna.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Cogo » 28 apr 2014 19:43

Kul läsning och kul test. Märkte du av något att överblivet polermedel hade någon tendens till att samla sig i hålet på trissan?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 28 apr 2014 20:51

Det tycker jag inte :)

vad jag funderar över är hur stor inverkan det har då trissan börjar bli " sliten " hur det påverkar värmeutvecklingen.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Cogo » 28 apr 2014 20:55

Tänkte mest på att jag upplever det som att trissorna går lätt sönder när de blir varma samt att mn har överdoserat polermedel i dem. Vre då bra om det överpserade polermedlet hade någonstans att ta vägen, så som ut i detta hål.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 28 apr 2014 22:31

Har ingen aning.. Men kan spekulera lite.

Trissans uppbyggnad " kollapsar " för att värmen blir för hög, och det i samband med centrifugalkraften får trissan att flyga sönder.

Denna effekt tror jag förstärks av
*För högt varvtal på maskinen
*Överdoserat med polermedel/dåligt rengjord trissa
*För högt tryck mot ytan ( vilket skapar mera värme )

Låter detta rimligt?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Cogo » 28 apr 2014 22:44

Håller med om din teori, låter rimligt. Kör nästan endast med MF trissa nu då jag känner att de är lättare att kontrollera vad gäller hastigheter och värmebildning.

Hittade du någon liten flaska med Optimum Car Wax?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 29 apr 2014 01:16

Hittade denna tråd, gillar verkligen sättet där glans och djup beskrivs!



-What is Gloss?
Gloss is where light is allowed to pass through a substance/material, so the light illuminates and reflects the substrate.
(Such is the relationship between a "perfected", polished CC, and the BC. The reflected color dazzles the eyes!!)

What is Shine?
-Shine is where the light is reflected before it reaches the substrate. (The reflected light dazzles the eyes!!)

Many more variables can be further discussed/debated at later time.

For now:
I won't go as far to say that any given LSP does...or doesn't: add (or subtract) gloss, or shine.

Här finns original tråden!
http://www.autogeekonline.net/forum/pin ... depth.html
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 11 maj 2014 10:07

Har blivit lite interiörs jobb mellan båtarna :-)
Detta är från 3 olika bilar

Klädseltvätt av något illaluktande i ett framsäte!
Bild

Efter
Bild

Borttagning av hundhår
Bild

50/50 ;-)

Bild

Efter

Bild

50/50 på en bilratt

Bild
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av e_king » 11 maj 2014 10:50

Inte bara roliga jobb. :) Bra resultat. Ratten såg jag på fb. Verkar smidigt att jobba med. Interiörmedlet.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 11 maj 2014 12:38

Tackar!

Ja det är riktigt bra :-)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Pascona » 12 maj 2014 19:29

Snyggt jobbat!
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av davve » 12 maj 2014 19:30

Fina jobb. Hundhår är nog det värsta jag vet, speciellt korta hårda hår som sticker in överallt som nålar..
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Cogo » 12 maj 2014 19:35

var det protectant plus som du la på ratten?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 13 maj 2014 18:23

Tackar alla! :-) det får vi ta över pm ;-)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 13 maj 2014 18:34

Har fått endel frågor om båtarna.

Denna båt gjorde jag ifjol, den har alltså varit ute en säsong, och denna har jag inte gjort något åt i år. Än... Får se vad ägaren vill göra :)
Bild

Dessa 2 har jag gjort i år, dock bara skroven. En 38 fotare
Bild

Och en 40 fotare
Bild

Hoppas det reder ut funderingarna runt båtarna
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Cogo » 13 maj 2014 19:34

snyggt, men vilket jobb du lagt ner
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 18 maj 2014 23:47

Har blivit en till båt, dock bara en 20 fotare tror jag att det var :)

Bild

Test sv medel och trissa

Bild
Bild

Under arbetets gång

Före
Bild

Efter
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Och efter

Bild
Bild
Bild

Sista båten för sommaren? :)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Gråben » 18 maj 2014 23:52

Lyktrenovering

Före

Bild
Bild
Bild

Och efter

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Arbeten från Umeå fordonsvård

Inlägg av Perra83 » 19 maj 2014 00:28

Usch vilka fula lyktor men snyggt blev det!

Kör du all slipning med maskin eller tar du något steg förhand innan du polerar?
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar