Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Arbeten från Umeå fordonsvård
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Ahh bommade det! Jepp det är bara ett hål rätt igenom! ska svänga förbi firman och hämta upp ir-termometern så ska jag jämföra trissorna och stödplattan
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Blev lite testande med trissan idag. Första svängarna var det jämt skägg
Trissa utan hål, och första körningen på morgonen. Jag körde båda trissorna ca 1 minut.
Trissa med hål
Resultatet med att fästplattan var varmare misstänker jag för att tempen var påväg upp till " arbetstempratur "
Då jag insåg det så satte jag dit en äldre trissa och körde på större sektioner på båten tills jag kände att maskinen började bli lite orolig, avbröt då och kollade tempen igen.
Och då har det gått betydligt varmare, sen har jag högre värmevärden på fästplattan men inga värden på trissan. Varför vet jag inte
Båda gångerna känner man en förändrad gång i maskinen, att den blir lite orolig.
Växlade sedan till trissan med kylhålet och polerade rätt mycket ca 5 kvm på skrovet och fick dessa värden.
Sen har jag tabbat mig igen med mätning av trissan, så det är bara fästplattan som är mätt.
Det var allt jag hade att erbjuda, detta kanske inte säger så mycket i nuläget. Men jag kommer att försöka hålla mera koll med trissor och göra egna kylhål i mitten för att testa. Detta med värmen och höga hastigheter på maskinen tror jag ligger bakom många sönderkörda trissor som vissa kan ha problem med. Jag kör sällan högre än läge 4 på rupes, såvida man inte är på välvda ytor och kör, då brukar jag öka farten för att bibehålla rotationen på trissan.
Men jag tror absolut att kylhålet förlänger livet på fästplattan och framförallt trissorna.
Trissa utan hål, och första körningen på morgonen. Jag körde båda trissorna ca 1 minut.
Trissa med hål
Resultatet med att fästplattan var varmare misstänker jag för att tempen var påväg upp till " arbetstempratur "
Då jag insåg det så satte jag dit en äldre trissa och körde på större sektioner på båten tills jag kände att maskinen började bli lite orolig, avbröt då och kollade tempen igen.
Och då har det gått betydligt varmare, sen har jag högre värmevärden på fästplattan men inga värden på trissan. Varför vet jag inte
Båda gångerna känner man en förändrad gång i maskinen, att den blir lite orolig.
Växlade sedan till trissan med kylhålet och polerade rätt mycket ca 5 kvm på skrovet och fick dessa värden.
Sen har jag tabbat mig igen med mätning av trissan, så det är bara fästplattan som är mätt.
Det var allt jag hade att erbjuda, detta kanske inte säger så mycket i nuläget. Men jag kommer att försöka hålla mera koll med trissor och göra egna kylhål i mitten för att testa. Detta med värmen och höga hastigheter på maskinen tror jag ligger bakom många sönderkörda trissor som vissa kan ha problem med. Jag kör sällan högre än läge 4 på rupes, såvida man inte är på välvda ytor och kör, då brukar jag öka farten för att bibehålla rotationen på trissan.
Men jag tror absolut att kylhålet förlänger livet på fästplattan och framförallt trissorna.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Kul läsning och kul test. Märkte du av något att överblivet polermedel hade någon tendens till att samla sig i hålet på trissan?
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Det tycker jag inte
vad jag funderar över är hur stor inverkan det har då trissan börjar bli " sliten " hur det påverkar värmeutvecklingen.
vad jag funderar över är hur stor inverkan det har då trissan börjar bli " sliten " hur det påverkar värmeutvecklingen.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Tänkte mest på att jag upplever det som att trissorna går lätt sönder när de blir varma samt att mn har överdoserat polermedel i dem. Vre då bra om det överpserade polermedlet hade någonstans att ta vägen, så som ut i detta hål.
Med vänlig hälsning, magnus
Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Har ingen aning.. Men kan spekulera lite.
Trissans uppbyggnad " kollapsar " för att värmen blir för hög, och det i samband med centrifugalkraften får trissan att flyga sönder.
Denna effekt tror jag förstärks av
*För högt varvtal på maskinen
*Överdoserat med polermedel/dåligt rengjord trissa
*För högt tryck mot ytan ( vilket skapar mera värme )
Låter detta rimligt?
Trissans uppbyggnad " kollapsar " för att värmen blir för hög, och det i samband med centrifugalkraften får trissan att flyga sönder.
Denna effekt tror jag förstärks av
*För högt varvtal på maskinen
*Överdoserat med polermedel/dåligt rengjord trissa
*För högt tryck mot ytan ( vilket skapar mera värme )
Låter detta rimligt?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Håller med om din teori, låter rimligt. Kör nästan endast med MF trissa nu då jag känner att de är lättare att kontrollera vad gäller hastigheter och värmebildning.
Hittade du någon liten flaska med Optimum Car Wax?
Hittade du någon liten flaska med Optimum Car Wax?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Hittade denna tråd, gillar verkligen sättet där glans och djup beskrivs!
-What is Gloss?
Gloss is where light is allowed to pass through a substance/material, so the light illuminates and reflects the substrate.
(Such is the relationship between a "perfected", polished CC, and the BC. The reflected color dazzles the eyes!!)
What is Shine?
-Shine is where the light is reflected before it reaches the substrate. (The reflected light dazzles the eyes!!)
Many more variables can be further discussed/debated at later time.
For now:
I won't go as far to say that any given LSP does...or doesn't: add (or subtract) gloss, or shine.
Här finns original tråden!
http://www.autogeekonline.net/forum/pin ... depth.html
-What is Gloss?
Gloss is where light is allowed to pass through a substance/material, so the light illuminates and reflects the substrate.
(Such is the relationship between a "perfected", polished CC, and the BC. The reflected color dazzles the eyes!!)
What is Shine?
-Shine is where the light is reflected before it reaches the substrate. (The reflected light dazzles the eyes!!)
Many more variables can be further discussed/debated at later time.
For now:
I won't go as far to say that any given LSP does...or doesn't: add (or subtract) gloss, or shine.
Här finns original tråden!
http://www.autogeekonline.net/forum/pin ... depth.html
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Har blivit lite interiörs jobb mellan båtarna
Detta är från 3 olika bilar
Klädseltvätt av något illaluktande i ett framsäte!
Efter
Borttagning av hundhår
50/50
Efter
50/50 på en bilratt
Detta är från 3 olika bilar
Klädseltvätt av något illaluktande i ett framsäte!
Efter
Borttagning av hundhår
50/50
Efter
50/50 på en bilratt
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast
- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Inte bara roliga jobb. Bra resultat. Ratten såg jag på fb. Verkar smidigt att jobba med. Interiörmedlet.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Tackar!
Ja det är riktigt bra
Ja det är riktigt bra
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Medlem
- Inlägg: 236
- Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
- Ort: Umeå
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Snyggt jobbat!
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.
- davve
- Medlem
- Inlägg: 429
- Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
- Ort: Borås
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Fina jobb. Hundhår är nog det värsta jag vet, speciellt korta hårda hår som sticker in överallt som nålar..
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
var det protectant plus som du la på ratten?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Tackar alla! det får vi ta över pm
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Har fått endel frågor om båtarna.
Denna båt gjorde jag ifjol, den har alltså varit ute en säsong, och denna har jag inte gjort något åt i år. Än... Får se vad ägaren vill göra
Dessa 2 har jag gjort i år, dock bara skroven. En 38 fotare
Och en 40 fotare
Hoppas det reder ut funderingarna runt båtarna
Denna båt gjorde jag ifjol, den har alltså varit ute en säsong, och denna har jag inte gjort något åt i år. Än... Får se vad ägaren vill göra
Dessa 2 har jag gjort i år, dock bara skroven. En 38 fotare
Och en 40 fotare
Hoppas det reder ut funderingarna runt båtarna
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
snyggt, men vilket jobb du lagt ner
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Har blivit en till båt, dock bara en 20 fotare tror jag att det var
Test sv medel och trissa
Under arbetets gång
Före
Efter
Före
Efter
Och efter
Sista båten för sommaren?
Test sv medel och trissa
Under arbetets gång
Före
Efter
Före
Efter
Och efter
Sista båten för sommaren?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
- Trogen Medlem
- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Arbeten från Umeå fordonsvård
Lyktrenovering
Före
Och efter
Före
Och efter
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Arbeten från Umeå fordonsvård
Usch vilka fula lyktor men snyggt blev det!
Kör du all slipning med maskin eller tar du något steg förhand innan du polerar?
Kör du all slipning med maskin eller tar du något steg förhand innan du polerar?
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.