Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Puts av Bella 512 Excel mm

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 15 okt 2015 21:24

Tack för tipset,får kolla på det i vår. Är jättedålig på el,varvräknaren funkar inte och nåt 12v cigguttag behövs också fixas,ska försöka få hjälp av nån att kolla på det i vår.. Verkar vara nåt konstigt monterat med styrvajern också,motorn svänger mer åt ena hållet än det andra,om det nu gör nåt,men känns lite fel ..
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 15 okt 2015 21:36

Ok, hade också problem att få igång varvräknaren när jag monterade den. Det var glapp i kabelskarven vid reglaget.
Signalkabeln ifrån motorn till varvräknaren är en grå kabel, ohm mät den kabeln för att kolla ev glapp.
Att motorn svänger mer åt ena hållet än det andra så är inte styrkabeln centrerad bak vid motorn.

Kan även vara nåt knas med styrwiren framme vid rattväxelsnäckan, men det kan du kika på i vår sedan.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 16 okt 2015 07:58

Bild

Grisslehamn 14/10

Bild

Väddö kanal i höstfärger.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Bananen » 16 okt 2015 09:07

Vackert! [emoji106]

Skickat från min Lenovo K50-t5 via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 16 okt 2015 18:41

Fiiint! :jeps vad jag hatar att vintern är på ingång :cry:
:brumm

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 16 okt 2015 18:46

:P det är ju såna här sommarkvällar jag vill ha!!
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (77.93 KiB) Visad 15619 gånger
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 16 okt 2015 19:14

Jag är inte heller någon vinterfantast. Mest besvärligt med kyla och snö.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 16 okt 2015 20:11

Bild

Bellan i vinterkläder, gick ganska smidigt och montera täckställningen.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 17 okt 2015 00:04

Hmm får ägna vintern åt att polera den rostfria propellern till den blir grann och fin.

Skrovet och överbygget har klarat sig bra, så i vår blir det nog en enstegare med oscilerande och något mellanvasst medel samt lackskydd på det.
Nämen fy vad tråkig säsong vi går in i, sol och 25+ är min stil.

Jaja jobba 10 bast till om det finns något kvar att jobba för vill säga (nu ser det ju jäligt tråkigt ut), så tar jag och bellan pension och åker söderut. Mot okända mål.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 28 jan 2016 12:42

Hej, nu börjar det klia lite i båtfixartarmen är ju bara 23 veckor kvar till midsommar typ och då vill man ju ha båten i sjön sedan länge :D
Jag har ju funderat på diverse grejor som ska fixas till, först och främst en stereoinstallation av enklare slag, typ 2 högtalare cd/mp3 spelare, inga strömslukande slutsteg utan det ska drivas av inbyggda effekten i spelaren.
Igentligen vill jag ha tyst på sjön, men lite soft bakgrundsmusik när man ligger och jäser i någon vik kan vara trevligt.

Spelare samt högtalare bör vara vattentåliga då det inte finns kapell på båten, osäkert om det kommer fixas nåt kapell också.
Så någon med tips på spelare/högtalare?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lundberg » 28 jan 2016 13:24

Har du tänkt infällda högtalare eller funkar utanpåliggande för hörnmontage? Blir skapliga hål i båten med infällda
// Jack

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 28 jan 2016 14:31

Lundberg skrev:Har du tänkt infällda högtalare eller funkar utanpåliggande för hörnmontage? Blir skapliga hål i båten med infällda
Hade nog tänkt mig infällda, att det blir monteringshål är ju klart. Men högtalarna ska ju förhoppningsvis sitta där för alltid, ev bytas ut om dom blir dåliga av väder och vind med åren.

Men inget är skrivet i sten om detta :D

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 28 jan 2016 16:23

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=15581

Nånting sånt här skulle ju funka, iof ingen cd/mp3 men streama ifrån mobilen funkar ju det också.
Sedan är den ju 80 mm i dia och smälter in med andra instrument.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lundberg » 28 jan 2016 21:30

Ja då tycker jag att du kör på infällda högtalare, och pröjsa gärna en slant ändå för att lyssna på musik i billiga grejer är sällan kul, oavsett volym. Förstärkaren såg riktigt smidig ut och cd känns väl ändå rätt förlegat så vad spelar det för roll :)
// Jack

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 28 jan 2016 21:51

Lundberg skrev:Ja då tycker jag att du kör på infällda högtalare, och pröjsa gärna en slant ändå för att lyssna på musik i billiga grejer är sällan kul, oavsett volym. Förstärkaren såg riktigt smidig ut och cd känns väl ändå rätt förlegat så vad spelar det för roll :)
Precis, det allra billigaste undviker jag i allt :)
Måste ut till båten och kolla inredningen för att se vilka högtalare som kan bli lagom stora i dia och monteringsdjup.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 02 feb 2016 13:52

http://www.pmshopen.se/sony-dsx-m50bt/2 ... l=prisjakt

Hittade på denna spelare vid div googlesökning på marinstereo, tror den är ett vettigare val än den förra jag länkade.
Har ju ingen plats i nuvarande instrumentpanel för flera grejor, så stereomonteringen får ju bli i passagerarpulpeten.

Som vanligt så börjar man ju fundera på att utöka stereoanläggningen innan jag ens börjat, ett skapligt slutsteg och kanske 4 st lite rejälare högtalare dock ingen baslåda. Tex 2 st 8´´ flervägs akterut och 2 st 6´´ flervägs midskepps :)

Men då måste jag fixa extra förbrukarbatteri med frånskilljare så jag inte kör slut på startbatteriet bla..
Jaja har ju lite tid att fundera hur jag ska göra :nicka

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lundberg » 02 feb 2016 14:51

jojje skrev:http://www.pmshopen.se/sony-dsx-m50bt/2 ... l=prisjakt

Hittade på denna spelare vid div googlesökning på marinstereo, tror den är ett vettigare val än den förra jag länkade.
Har ju ingen plats i nuvarande instrumentpanel för flera grejor, så stereomonteringen får ju bli i passagerarpulpeten.

Som vanligt så börjar man ju fundera på att utöka stereoanläggningen innan jag ens börjat, ett skapligt slutsteg och kanske 4 st lite rejälare högtalare dock ingen baslåda. Tex 2 st 8´´ flervägs akterut och 2 st 6´´ flervägs midskepps :)

Men då måste jag fixa extra förbrukarbatteri med frånskilljare så jag inte kör slut på startbatteriet bla..
Jaja har ju lite tid att fundera hur jag ska göra :nicka
Väldans lätt att köpa på sig mer än vad man behöver :) men låter som en bra idé!
// Jack

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Bananen » 02 feb 2016 23:04

Rätt att du satsar på en "vanlig" huvudenhet istället för en marin variant tycker jag. [emoji106] En Pioneer av något slag kanske kan komma ifråga? Man kan ju montera enheten i en skyddande "låda", har för mig att det finns sådana för montering av bilstereo i båtar? Deras enheter brukar lämna bra med kraft för att orka driva större högtalare. [emoji4] Kostar inte så många pengar heller. [emoji106]

Hittade exempel på en skyddande låda, http://m.blocket.se/stockholm/LTC_Marin ... 544234.htm.
Skickat från min Lenovo K3 Note via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 06 feb 2016 00:37

Hamnkapell är på tapeten igen, får nog bli ett sånt till sommaren ändå. Skönt och slippa lite måsskit mm i stolar och aktersoffan.
Sedan verkar ju det här med stereo i båten skena iväg lite mot vad jag tänkt ifrån början, och då skadar det ju inte med lite regnskydd för stereogrejorna.

Som det ser ut nu så blir det Sonys huvudenhet sedan ett 4-kanals marinsteg klass D ifrån Rockford samt 2st 8´´ och 2st 6´´ fullregister ifrån Rockfords marinlinje. Kostar en sudd men vad tusan pengarna ska rulla och det är ju inga kalle anka grejor.
Även ett extra förbrukarbatteri med avskiljare ska fixas så man kan veva igång maskinen och ta sig hem utan batteritorsk.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 06 feb 2016 10:29

När du kollar pris på hamnkapell så kan du plåga dom att sänka priset om du/vi köper två hamnkapell. ;)
:brumm

Skriv svar