Så var det dags att pyssla om Suzukin igen
.
Denna gång nästan enbart med produkter från CarPro som jag tycker levererar
.
För ganska precis två år sedan så lades två lager med CarPro CQuartz UK 3.0, och det har fungerat förträffligt.
Då och då toppas det med "något" bara för skoj, men det riktiga skyddet står det ovanstående för.
Vi köpte bilen ny och den är nu dryga 5,5 år gammal och har gått knappa 6000 mil.
Lacken är i ett väldigt gott skick, men mjuk som de flesta japanska bilar...och tunn som de flesta nyare bilar.
Det innebär att jag försöker att hålla poleringen till ett minimum, och så även i år.
Det fösta året behandlades den bara med Glare, år 2-3 så var det CarPro CQuartz UK (2.0) och de senaste åren har det alltså varit CarPro CQuartz UK 3.0 (det bästa hittills som jag testat).
Planen detta år var en grundlig tvätt som även innebär CarPro Iron-X och CarPro Tar-X.
Lera (clay) är bra men ger tyvärr vissa defekter i lacken så gjordes bara på den bakre delen med en mild Bilt Hamber lera. Hade jag polerat med avverkande medel så skulle hela bilen lerats, men nu var behovet större där bak.
Aningen smutsig innan den grundligare vårtvätten:
Poleringen, om man nu kan kalla det för polering, gjordes med CarPro Essence Plus som inte är avverkande men rengör lacken rejält, ger glans och ska även kunna "renovera" ett tidigare lagt keramiskt lackskydd. Jag använde en för året nyköpt polermaskin - Shine Mate EX603 med 3,5" backplate samt därtill en gammal trotjänare - Flex TopTool V1. TopTool:en var det ett tag sedan jag använde, men den är väldigt trevlig...lugn och tyst gång och snabbar faktiskt på arbetet en aning. Dock aningen tung när man jobbar på dörrarna, men det fungerar. Jag blev även positivt överraskad av Shine Mate EX603 som kändes smidig och hyfsat lätt. Dock så låter den betydligt värre än TopTool:en, men de ligger i olika prisklasser också.
Jag använde mjuka trissor och gick över hela bilen. I dörrkarmarna körde jag dock med medeltrissa och CarPro Essence som är milt avverkande för att få bort några hittade repor. Både CarPro Essence och Essence Plus ger även ett visst basskydd, och ska inte spritas (IPA) innan läggningen av efterföljande lackskydd.
Ovanstående polering gjordes över två dagar och jag avvaktade därefter cirka tre timmar innan ett lager med CarPro Gliss lades på. CarPro Gliss är en form av "TopCoat" som ger en silkeslen yta och ska vara extremt hydrofobisk. Den används med fördel på toppen av CarPro CQuartz, men kanske helst direkt och inte som nu två år senare
.
CarPro rekommenderar inte att Gliss läggs direkt på Essence Plus, men jag har kollat runt en del och det verkar fungera helt ok för de som testat...bl.a Car Craft (Youtube kanal) som jag kollar en hel del på och tycker gör bra och seriösa jobb och tester. Det var även där jag fick tips om en aningen annan läggningsteknik för Gliss i en uppföljningsvideo då hållbarheten varit sämre i hans första försök på egen bil. Min förhoppning är att kunna klara mig tills nästa år då det blir aningen mer polering och något keramiskt lackskydd igen.
Jag har egentligen ingen större förhoppning på CarPro Gliss som sådan, men varit intresserad av att testa det. Prislappen är i förhållande till hållbarheten aningen för hög.
Hur som helst blev resultatet väldigt bra. Essence Plus ger en snygg glans och jag upplevde att Gliss gav lacken en extra lyster.
Några efterbilder:
- reflektion från taket
- reflektion från huven
- snygg glans
Däck och lister behandlade med CarPro PERL (1:1).
Inredningen dammsugen avtorkad med CarPro Inside.
Gummimattorna tvättade och behandlade med SelaClean Gummi Förnyelse.
Jag tänkte också tipsa om ett medel för vindrutan som fungerat väldigt bra på Suzukin som hittills ratat allt jag provat med (både billiga och dyra medel). Den senaste behandlingen jag gjorde var med medlet Soft99 Glaco Roll On (120 ml). Smidigt att lägga och räcker till väldigt många behandlingar och är faktiskt det enda som egentligen fungerat på Suzukin konstigt nog. Kostar cirka 200:- och hållbarheten sägs vara 6 månader och det verkar stämma...det fungerar fortfarande efter 7 månader för mig men är nu dags att göra om.
Förutom behandling av vindrutan så ska jag på nytt testa Chemical Guys BareBone i hjulhusen som nu är hyggligt rengjorda. Vidare så blir det en klädseltvätt i sommar. Jag har inga fläckar på klädseln men det brukar ändå samlas en hel del skit/damm i klädseln. Därefter behandling med en klädselförsegling som heter CarPro CQuartz Fabric som ett extraskydd...men vet egentligen inte hur mycket nytta det gör.