Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hej´s projekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 18 sep 2015 22:57

Tack för uppmuntran Korvis! :jeps Att dra av hälsenan verkar vara riktigt hemskt/jobbigt också. Tur det finns bra sjukvård att få hjälp av! :nicka

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Lundberg » 19 sep 2015 09:28

Krya på dig!
// Jack

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Manor » 19 sep 2015 12:25

Ja, krya på dig och hoppas att smärtan ger med sig.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 19 sep 2015 19:04

Tack Lundberg och Manor! :)

Användarvisningsbild
Berga
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
Ort: Åkersberga

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Berga » 23 sep 2015 23:05

Krya på dig
Berga

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Hej´s projekt

Inlägg av e_king » 24 sep 2015 03:35

Krya på dig. Det låter inget skönt det där .

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 16 nov 2015 14:13

Tack Berga och e_king för sympatierna! Börjar närma sig slutet på gips-tiden nu, med massor av tur blir jag av med gipset slutet nästa vecka - vilket gör att jag i så fall varit gipsad 10,5 veckor.

Aja, nog om tråkigheter. Har ju svårt att utföra något bilvårdsrelaterat med gips, men jag tittade närmre på mina mc-handskar och såg att de inte var "nya" direkt. :lol: Har gått 4 säsonger utan minsta rengöring.

Kom på att jag ju rengör skinnet i bilen med BBVs interiörrengöring, så jag började med en mf-duk och sånt. Blev riktigt bra! Såg då att skinnet var slitet (hur smart är det att ha VITT skinn i en handske...?) och tänkte då på skinnfärgen jag köpt från BBV till bilen. Skulle ha grå där, så köpte vitt och svart för att kunna blanda. Perfekt! Vitt fick det bli. På med lite sånt och det såg genast bättre ut! Inte perfekt, men tillräckligt för att ha i handflatan. De enda som ser det är alla mc-kompisar jag hälsar på när man kör, och tror inte de hinner se defekter där ändå. :mrgreen:

Vänster handske orörd, höger rengjord. Men slitet skinn.
handskar_01.jpg
Båda rengjorda, och handsken på handen ifylld med ny färg.
handskar_02.jpg
Kul att kunna hitta på något pyttigt, knappt relaterat till bilvård, men ändå. :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Perra83 » 16 nov 2015 16:35

Riktigt bra. Nu går dom lika länge till.

Ska kolla lite närmare på läderfärg. Det är lätt att få en repa även om man är försiktig.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Lundberg » 16 nov 2015 18:19

Snyggt jobbat! Kan tänka mig hur det kliar i fingrarna :) Hur mycket rehab blir efter en sån här gipsning?
// Jack

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 16 nov 2015 19:12

Perra83 skrev:Riktigt bra. Nu går dom lika länge till.

Ska kolla lite närmare på läderfärg. Det är lätt att få en repa även om man är försiktig.
Tack! Kan ju hoppas! Är det något som ger upp (såvida man inte kraschtestar dem... :shock: ) är det kardborren. Fick byta till dessa pga kardborren gav upp i de gamla. (orkade inte hålla på med att gå till skräddare etc)

Håller med, skinn är slitstarkt på ett sätt i en bil, men ändå rätt känsligt för repor. Det är vidrigt att se misskötta läderklädslar med massor av revor och märken. Läderfärg är guld att maskera småblemmor med!
Lundberg skrev:Snyggt jobbat! Kan tänka mig hur det kliar i fingrarna :) Hur mycket rehab blir efter en sån här gipsning?
Tack! Vet inte faktiskt, ingen läkare/sjukgymnast har berättat än, och jag har inte kommit mig för att fråga, men gissar på att jag får öva en hel del för att återfå musklerna. Tog bild (nä, passar sig nog inte att lägga ut här :lol: ) på benen förra gången jag bytte gips (efter 6 veckor) och det är sjukt så mycket muskler som försvinner! Enligt sköterskan som gipsade om mig återfår man snabbt musklerna - hoppas hon har rätt. :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 16 nov 2015 21:21

Tar nog lite tid att träna upp musklerna igen.
Även balansen brukar ta stryk.
Minns detta själv från när jag slet av hälsenan för några år sen...

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 16 nov 2015 21:44

korvis skrev:Tar nog lite tid att träna upp musklerna igen.
Även balansen brukar ta stryk.
Minns detta själv från när jag slet av hälsenan för några år sen...
Ajdå! Låter tråkigt. Ska bli spännande att se hur foten funkar sen, eftersom en led är helt stel nu, men kommer nog gå bra. Enligt operationsberättelsen var leden minimalt rörlig redan innan, så hoppas på det bästa. Är beredd på en hel del rehab (behöver börja röra mer på mig ändå, så får se till att slå två flugor i en smäll om det går) så ser fram emot att få av gipset o börja gå/träna mer. :jeps

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 17 nov 2015 22:40

Lycka till med rehabträningen! :jeps

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 06 dec 2015 15:10

Wohoo! Då är gipset äntligen av!
Eller rättare sagt - det togs av förra veckan, men ändå. Ruskigt skönt - även om det är svårt att gå utan gips och gör ont, så var detta ytterligare ett steg framåt! :D

Lite suddig bild för att spara äckelmagade personer: (tagen precis när gipset åkte av, så har ju inte hunnit tvätta benet etc... fortfarande gult skit kvar efter operationen. Det första jag gjorde var att åka hem och duscha utan att behöva skydda gips och skit OCH kunna stå upp i duschen - SÅ skönt!)
IMG_0242.JPG
Häromdagen monterade jag vinterdäcken, skönt att kunna göra själv! Och så ställde jag på bilen och tog en runda! (nä, inte lika ren längre... jäkla vinterskitväder) Skönt att vara tillbaka med bil etc!
IMG_0268.jpg
Ville bara dela med mig av lite positivitet!
Nu ska jag snart på glöggprovning hos några kompisar. :cheers
Trevlig helg!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 07 dec 2015 23:28

Välkommen tillbaka in i matchen! :cheers

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 02 mar 2016 16:12

När jag körde i regnet idag kom jag att tänka på att det är ca 2 år sedan jag behandlade framrutan med PPS-glasbehandling - och att det fortfarande är ok avrinning! Har köpt Aquapel men inte fått behov av att prova det än. Kör inte så mycket på vintern och undviker att använda torkarbladen när jag inte måste. Kanske därför det fortfarande är ok avrinning? Tänkte polera rutan med typ FG400 eller nåt i vår/sommar och lägga på Aquapel. Ska bli kul att jämföra!

På min fars V70 höll inte PPS alls länge - mycket skumt då jag gjort på exakt samma sätt där vid påläggning etc (dessutom på en helt ny framruta).

Men tänkte dela med mig av lite glädje när en produkt funkar bra, brukar ju annars bli att man oftare skriver när något är dåligt. :jeps

Film på några sekunder jag tog idag:
(Daft Punks senaste album är ruggigt bra!) :D

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Pierriewargen » 02 mar 2016 16:27

Du använder ingen qd eller annat sprayskydd vid torkning av bilen då?

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 02 mar 2016 18:13

Pierriewargen skrev:Du använder ingen qd eller annat sprayskydd vid torkning av bilen då?
Tänkte detsamma.
Jag brukar köra lite Speed Seal på framrutan i samband med tvätt och upplever då att jag får liknande resultat som filmen (även om hållbarheten såklart är begränsad)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 02 mar 2016 18:57

Pierriewargen skrev:Du använder ingen qd eller annat sprayskydd vid torkning av bilen då?
Nä, aldrig på rutorna! Det kunde ju varit en anledning annars ja. Kör Perfection på lacken (och nån gång Sonax ISD) men just rutorna torkar jag bara torra (börjar med dem, så finns ingen qd i duken eller så heller).

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Pierriewargen » 02 mar 2016 19:15

Hej skrev:
Pierriewargen skrev:Du använder ingen qd eller annat sprayskydd vid torkning av bilen då?
Nä, aldrig på rutorna! Det kunde ju varit en anledning annars ja. Kör Perfection på lacken (och nån gång Sonax ISD) men just rutorna torkar jag bara torra (börjar med dem, så finns ingen qd i duken eller så heller).
Ok! Ja, då har det hållt bra. Har PPS på min framruta och det har också hållit bra (6 månader eller så, mycket torkare och spolarvätska). Underhåller med opti-seal vid tvätt. Opti-seal håller dock inte för kallavfettning så det är enkelt att se om PPS-behandlingen är kvar under.

Skriv svar