Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Puts av Bella 512 Excel mm

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 09 okt 2015 20:55

Hej. Är väl första säsongen,men frågar ändå,när den ska tas upp,vad använder du för tvättmedel etc? "Råkade" ju köpa en sån här båt i söndags,ska hämta den i morgon,direkt ur drickat,så då blir det tvätt,därav frågan :)
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 09 okt 2015 21:09

HD grön och högtryckstvätt tycker jag funkar bra.
Även rotborste med skaft för att gnugga lite extra i botten om det växt något där.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 11 okt 2015 23:55

Lill-Dan skrev:Hej. Är väl första säsongen,men frågar ändå,när den ska tas upp,vad använder du för tvättmedel etc? "Råkade" ju köpa en sån här båt i söndags,ska hämta den i morgon,direkt ur drickat,så då blir det tvätt,därav frågan :)
Hur gick det?

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 12 okt 2015 21:15

Jo,jag använde ditt tips,tvättade med hd grön,skummade på och körde högtryck.. Ovandelen var väldigt "sotig",så använde lite cleaner på det... Hur gjorde du på ovandelen? Precis som din så har denna riiikligt med bottenfärg,baaah.. Bättrade på detta nu,men känner att jag vill blåsa av alltihopa,men sen vet jag ju inte hur den ser ut utan bottenfärgen,så nu får färgen vara kvar så länge.. Var det jobbigt att få bort för dig? Ovandelen,vita,har jag vaxat lite men inte helt nöjd..
Ditt skrov är ju rött,mitt blått,jag tror jag polerar med menzena och vaxskyddar,eller vad tror du?
Är ingen hejare på el,men varvräknaren funkar inte,det stör mig.. Har du dynor i din båt? Min saknar det fram och bak,vet inte var eller om jag ska köpa.. Saknar även vindskyddet mellan pulpeterna,har du sånt? Körkapellet är i bra skick,men väldigt omständigt,så kanske ett lågt hamnkapell som skydd skulle vara nåt,hur gör du,öppet i hamn? Många funderingar och frågor,ursäkta om det blir för svamligt..
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 02:09

Hej, då ska vi se. Ovandelen på min körde jag polering och lackskydd. Överflödig bottenfärg fick jag bort med en färglösare samt högtryck och en del slipning.
Skrovet blir bra av polering samt lackskydd eller vax.
Har dynor på aktersoffan ej i fören. Vindskyddet mellan pulpeterna har jag.
Saknar kapell till min och jag kommer nog inte skaffa nåt heller. Har min helt öppen när den ligger vid marinan, regnlänsen gör ju sitt jobb.

Kul med en ''stallkompis'' på forat:)

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 13 okt 2015 06:03

Hej. Ja det var ju kul att höra att bottenfärgen kunde tas bort.den får sitta på min sä länge,kanske nästa höst... :) grannen kom igenom häcken i lördags,hon trodde väl att jag tvättar åt andra när jag plötsligt tvättar en båt i flera timmar,hon är lite less på mitt tvättande tror jag,sååå,därför inte läge med att ta bort bottenfärgen nu...:( att du har dyna bak och inte fram är ju vettigast,helt klart.marindepån danderyd har en dynsats fram på lager,3995kr,dyra"trampdynor"... Håller på och kollar vad dynor skulle kosta,hittills leder finnarna,därifrån originaldynorna också kommer..1700kr ville marindepån ha för vindskyddet om dom beställer via bella.. Ja klumpiga kapellet kan du vara utan,kanske ett hamnkapell kunde man tänka sig,henricssons båtkapell har en bild på ett enkelt lågt hamnkapell på 512 excel om du vill kolla. Annars gör man som förra ägaren,sydda "påsar" överdragna över stolarna,klart. Puuh,mycket snack nu :)
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 11:16

Ja det var lite dyra dynor och jag tror dom mest är i vägen och sällan kommer användas om man skulle skaffa dom.
Men i aktersoffan är det bra med sitt och ryggdyna.
Originalkapellet kostar runt 8-10 000:- och det är för mycket för ett ''regnskydd'' tycker jag så det skippar jag, hamnkapellet du nämner ska jag kolla upp.

Min grannbåt vid marinan hade några slags påsar som såg smidiga och bra ut att bara trä över stolarna, ska fråga dom vid tillfälle var dom köpt dom eller om dom gjort dom själva.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 11:24

Någon eller några bilder vore kul och se på din pärla :jeps

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 12:05

Bild

Det här hamnkapellet såg ju bra ut, undrar vad det kostar?

Skickade en förfrågan om pris på detta, meddelar när jag får svar vad kalaset går på :)

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 16:13

http://heymanholmberg.se/nautimar-pvc-duk

4600:- ink moms kostar hamnkapellet. Tillverkas i pvc duk, går att läsa om i länken.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 13 okt 2015 19:59

Ja,jag ska försöka ta några bilder,nu är den inträngd i garaget,på sniskan med marginal 5cm fram och bak:( har polerat skrovet idag,snart färdig.blir helt ok,men den är ju 18-19 år gammal..jag har såna "påsar" att trä över stolarna som vi pratar om.originalkapellet är i bra skick,men för omständigt,som regnskydd som du sa :) ja,det var det hamnkapellet jag menade!:) ska vi prova begära mängdrabatt? ;) tack för prisuppgiften.
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 13 okt 2015 20:33

Lill-Dan skrev:Ja,jag ska försöka ta några bilder,nu är den inträngd i garaget,på sniskan med marginal 5cm fram och bak:( har polerat skrovet idag,snart färdig.blir helt ok,men den är ju 18-19 år gammal..jag har såna "påsar" att trä över stolarna som vi pratar om.originalkapellet är i bra skick,men för omständigt,som regnskydd som du sa :) ja,det var det hamnkapellet jag menade!:) ska vi prova begära mängdrabatt? ;) tack för prisuppgiften.
Haha, ja rabatt ska vi ju självklart ha :jeps

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 14 okt 2015 12:16

Hmm nice väder idag, klä på mig duktigt så åker jag nog ut med båten en sväng :brumm Kanske den sista för i år, ska ta upp den på fredag..

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 14 okt 2015 18:20

Trevligt! Hur blank tycker du att du får övre delen på båten,det som är vitt? Tycker min inte blir så blank,men kanske inte ska vara såå blankt heller? Ytan är lite skrovlig tycker jag.. Vad använde du för medikament? Men jag tror det får räcka för nu,kanske får nåt ryck i vår.. Idag jag pysslat lite med veteranen som hänger där bak :) lite olja och färskvatten och så.. Fjuttade även i lite konserveringsolja,inte vet jag om det gör nån nytta.. Snart ska den ur garaget och få sin vintervila brevid garaget ..ska försöka ta nåt foto om jag kommer ihåg då jojje.
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 14 okt 2015 18:48

Hej, svårt att säga hur blank överdelen blev. Men ungefär lika som skrovet, det är ju samma material i skrov och överbyggnad.

Men det röda skrovet på min är ju mycket tacksammare att putsa än den vita överbyggnaden, kontrasten blir ju annan eller hur det nu funkar.

Medel jag använde var Menzerna fg 500 med roterande maskin och lammull, sen med oscilerande var det Powerfinish 2500 med ganska hård skumtrissa.

Det skrovlig du nämner i överbygget är ju ingjuten antihalkyta, jag har iaf det på de flesta ställen man kan tänkas sätta fötterna på.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 15 okt 2015 20:53

Här kommer en bild från idag då vi drog den ur garaget och en kompis byggde ett presenningsgarage till den,så nu är det vintervila för finnen :?
Bilagor
image.jpeg
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 15 okt 2015 21:00

Ser ju riktigt bra ut :) Vad är det för motor (Mercury ser jag att det är ;) )

Själv ska jag ta upp imorgon, körde en ordentlig tur igår men abstinensen kommer bli svår under vintern haha.

Jag köpte en sån easytec-ställning (http://www.rapidmarin.se/easytec), ska ge mig på att försöka montera den i helgen, men det ska vara smidigt enligt andra användare.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 15 okt 2015 21:06

Ja,din ställning känns ju smidigare än min iaf... :D
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (139.69 KiB) Visad 16769 gånger
:brumm

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Lill-Dan » 15 okt 2015 21:10

Här det klart ;) motorn är lika gammal som båten,en 2 takt,75 heppar.. Lite omodern kanske,men får väl hoppas det ska funka så länge..
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (146.93 KiB) Visad 16767 gånger
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jojje » 15 okt 2015 21:16

Ok, det funkar säkert bra. Kör med en bra kvalitets olja, gör gärna rent oljebehållaren så inget smuts stoppar oljetillförseln. Det hade hänt på min gamla och den skar.

Skriv svar