Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hej´s projekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
floydian1
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 apr 2013 18:25
Ort: Lönsboda

Re: Hej´s projekt

Inlägg av floydian1 » 20 maj 2015 22:15

Tjusigt!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 20 maj 2015 22:42

Kanon!
Tycker även fälgarna ser väldigt bra ut.
Vad har du använt på dom?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Hej´s projekt

Inlägg av e_king » 20 maj 2015 23:08

Ser bra ut. [emoji106]

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 20 maj 2015 23:33

Tack för alla kommentarer! :D
korvis skrev:Kanon!
Tycker även fälgarna ser väldigt bra ut.
Vad har du använt på dom?
Tack! :)
På fälgarna lade jag två lager UPGP efter att jag polerade dem (de var nya, men de gick att få finare ändå). Polerade med PF och avslutade med Pingens Polish & Sealant. Kompletterade med ett snabbt lagt tredje lager UPGP efter förra tvätten. Pärlar sig fint på dem också! :jeps

Men, har upptäckt att färgen gör mycket! Dessa fälgar är lite mer "chrome"-silver än mina vinterfälgar (som också är Saab-original, men tillverkade av Ronal tror jag det var, istället för BBS som sommarfälgarna på bild). Och det blir betydligt bättre "blänka" på sommarfälgarna.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 21 maj 2015 12:29

Ok, så då är det inte bara polerandet som är hela sanningen till resultatet. Men riktigt bra blev det ju onekligen!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 21 maj 2015 15:52

korvis skrev:Ok, så då är det inte bara polerandet som är hela sanningen till resultatet. Men riktigt bra blev det ju onekligen!
Tittade närmre, och det var inte så stor skillnad som jag mindes det! Här är en bild från när jag köpt nya däck till alla fälgarna:

Bild

Svårt att se på bilden kanske, men har ringat in i rött sommarfälgarna, och så stor skillnad var det inte tyckte jag. Men, det är trots allt olika silverfärg på dem, och vinterfälgarna har lite mer metallic men mindre "chrome"-look om man kan uttrycka sig så.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 24 maj 2015 15:55

Idag småfixade jag lite med bilen. Bytte emblem fram och bak (kan ju inte köra runt med matta och repiga emblem!) trots att de inte led av den typiska SAAB-sjukan där den färgade delen släpper från emblemet.

Ganska lätt att se vilket som är nytt respektive gammalt. :)
Bild

Efter en stund med hårfönen och en tejpad skruvmejsel samt rengöring såg det ut så här:
(Försökte först med tandtråd, att "såga" av tejpen med det, men det gick inte alls, så det fick bli skruvmejsel ändå)
(Det liknar ju en förvånad gubbe, men lugn ett nytt emblem skall på!) :lol:
Bild

Tar lite tid att få bort det gamla, men går desto snabbare att trycka dit det nya. Mycket snyggare nu!
Bild

Polerade även bakluckan och bytte till nya nummerplåtar, repor klarar jag mig helst utan, även om de sitter på nummerplåtarna:
Bild

Men jag var skeptiskt till nya plåtar - de har ju bytt typsnitt och tagit bort det stora mellanrummet för skattemärket. Det gör tycker jag att det kan se lite "wannabe" ut om man sätter nya plåtar på en äldre bil, men det blev helt ok tycker jag ändå. Hellre nya fina plåtar än gamla repiga. :jeps

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 24 maj 2015 16:02

Snyggt jobbat!
Hjälpte polarn med hans V70 idag.
Han ville ha bort emblemen på bakluckan.
Vi körde med varmluftspistol och fiskelina, vilket funkade utmärkt till de fristående siffrorna och bokstäver.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 25 maj 2015 16:56

Igår tog jag några bilder på min nypolerade Saab vid ett äkta skånskt rapsfält :mrgreen: :

Bild

Bild

Passade även på att montera lite dekaler.
Tänkte först sätta "HAND WASH ONLY"-dekalen med texten och tvättdekalerna i bakrutan eller sidorutorna, men de var så stora och syns nästan för mycket tycker jag, så jag delade på dem och så här blev resultatet vid diskretare placering:

Det vänstra "facket" för dekaler framtill är tomt, men inte nu längre:
Bild

Baktill, var är dekalen?
Bild

Ahh, där uppe!
Bild

De syns inte så bra, förrän man öppnar huven/bakluckan, men bättre det än att inte ha dem alls. :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 25 maj 2015 17:00

korvis skrev:Snyggt jobbat!
Hjälpte polarn med hans V70 idag.
Han ville ha bort emblemen på bakluckan.
Vi körde med varmluftspistol och fiskelina, vilket funkade utmärkt till de fristående siffrorna och bokstäver.
Tack! :)
Bra tips! Jag tänkte prova fiskelina först, men hade ingen så jag tog tandtråd. Var för klent tyvärr. Framför allt emblemet bak, det satt stenhårt (mycket kontaktyta mellan dubbelhäftande tejp och lucka.) Det tråkiga är att man ju behöver vara så himla försiktig då man använder skruvmejsel och bänder. I WIS (workshop information system - saabverkstädernas handbok) står det att man skall använda sig av ett plastverktyg och bända försiktigt. Jag har inget sånt så det blev mejsel. :?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Hej´s projekt

Inlägg av popp » 26 maj 2015 08:29

Hej skrev:Igår tog jag några bilder på min nypolerade Saab vid ett äkta skånskt rapsfält :mrgreen: :

Bild

Bild

Passade även på att montera lite dekaler.
Tänkte först sätta "HAND WASH ONLY"-dekalen med texten och tvättdekalerna i bakrutan eller sidorutorna, men de var så stora och syns nästan för mycket tycker jag, så jag delade på dem och så här blev resultatet vid diskretare placering:

Det vänstra "facket" för dekaler framtill är tomt, men inte nu längre:
Bild

Baktill, var är dekalen?
Bild

Ahh, där uppe!
Bild

De syns inte så bra, förrän man öppnar huven/bakluckan, men bättre det än att inte ha dem alls. :)
Mycket snyggt resultat.Bra jobbat. :jeps

Motorutrymmet blev också väldigt snyggt. :best

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 26 maj 2015 12:40

popp skrev: Mycket snyggt resultat.Bra jobbat. :jeps

Motorutrymmet blev också väldigt snyggt. :best
Tack! :D

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Hej´s projekt

Inlägg av e_king » 26 maj 2015 13:22

Snyggt jobb. [emoji106] "Småjobb" som emblem m.m. ger grym förhöjning av der totala utseendet. Detaljerna gör verkligen skillnad. :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 05 jun 2015 11:53

Köpte för någon vecka sedan en foam lance. Har provat den på en bil tidigare och två släp, men igår blev det premiär för den på min bil!

Haha, nä - medlet i flaskan räckte inte. :P (det är det som blev över...) :oops:
Bild

BBV Arti+ och Power Eco Wash har runnit av i någon minut här:
Bild



Blev bra resultat när jag väl var färdig:
Bild

Lade på perfection, svärtade lister/däck etc också. Av någon anledning blev plasten väldigt "sliten" av denna behandling, och ändå körde jag inte så stor andel alkalisk (vet inte exakt mängd, höftade lite men det var inte för mycket, snarare för lite alkalisk, typ 1+8 i flaskan, som lancen sedan späder ytterliggare 1+20 med vredet ställt på max medel, om jag förstått allting rätt). Får väl börja använda nåt annat än BBV Vista Pro, typ CarPro DLUX som alla talar väl om, och hoppas att det håller bättre.

Lite nördigt kanske med en foam lance, men jag känner mig som en i klubben här på forumet i alla fall! :mrgreen:
Skönt med ren bil hur som! :brumm

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Micke K » 05 jun 2015 14:18

VA ! Nördigt ? Foam Lance är ju Kungligt !!! :jeps :jeps :jeps :mrgreen:
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Perra83 » 05 jun 2015 14:46

Foam lance är standard.

Svårt rent blev det. Med en bra grund är det svårt att misslyckas.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 15 jun 2015 19:29

Inga stora händelser inom bilvård har hänt de senaste veckorna, däremot fick jag en kompis som aldrig ägnat sig åt någon bilvård att prata om, att bli lite intresserad! Alltid kul när man kan inspirera någon! :jeps

Han köpte nyligen en fabriksny Golf, som han fick Ditec-behandlad för ca tre veckor sen. Igår ville han tvätta den, och klart man ställer upp!
Bild

Färdiga! (vet inte om han vill vara anonym, så för säkerhetsskull pixlar jag honom): :lol:
Bild

Rätt bra blänka blev det, men svårt att fota mörkblå bil mot ljus himmel:
Bild

Det roligaste var att han började fråga om vilken QD han skulle ha etc, så han hade köpt Sonax ISD, och blev riktigt nöjd! Dessutom blev han så pass sugen på en foam lance, att han ville att jag skulle lägga en sån i korgen nästa gång jag handlar hos BBV. :mrgreen: :brumm
___________________________
Idag tyckte jag det var dags för en tvätt av päronens bil - och för att vara en bruks-V70 som gått över 20 tusen mil, så ser den fin ut! Jag kör Perfection på min bil och Miatan etc, men eftersom deras V70 är behandlad med Sonax Protect+ Shine så använder jag mig av min flaska Sonax ISD. Ingen hal yta, men fin lyster och bra avrinning!

Lyckades dessutom "sudda bort" ett dörruppslag med hjälp av lera! Wohoo! Blev riktigt glad när jag såg att det vita jag först trodde var avskavd klarlack istället var färg från den oförsiktiga bilen! :D
Bild
Tråkigt med den skrapade fälgen bara...

Nu dröjer det en vecka till innan bilarna skall tvättas. Tänkte tvätta mcn imorgon, ska lämna in den på service på onsdag, och tänkte att den blir kanske bättre omhändertagen om den är sjukligt ren, men den tvättades för en vecka sen ca, och inte gått många mil efter, så jag besparar mig nog det arbetet. Den är ju riktigt ren i de flestas ögon, så det löser sig nog. :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 05 jul 2015 13:06

Ingen bil, men gräsklipparen fick sig en rengöring! (vi har ju en tråd om gräsklippare under "Övrigt" så jag tänkte - varför inte lägga upp den här. :D

3 års gräsklippning gjorde att den inte såg så ny ut längre. Nu är den lite finare iaf!
Däcken däremot, de svärtades inte. :lol: (men plastkåpan gjordes...) :mrgreen:
klippo.jpg

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hej´s projekt

Inlägg av korvis » 05 jul 2015 13:28

Najs! :best

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hej´s projekt

Inlägg av Hej » 18 jul 2015 21:34

Får börja med att VARNA för många bilder i inlägget. :!: :P

Fick i veckan hem läderfärg och lite annat från BBV, så idag var det dags för lite lädervård!
Min klädsel är fin för att ha gått snart 9000 mil, men det fanns några märken som jag störde mig på.

Fick ju börja med det viktigaste (i min nyköpta mugg dessutom! Inte ofta jag betalar för reklammuggar, men BBV är bra så i detta fallet gjorde jag ett undantag :))
01.jpg
Jag har grå läderklädsel, och fick därför köpa svart och vit och själv blanda till rätt nyans.
02.jpg
Nu över till märkena i klädseln, och hur det blev efter lite ny färg:

Förarstolen var mest sliten. Detta är sidostödet. Jag drar alltid tillbaka stolen innan jag går i/ur (har elstol med minne), men gubben innan måste varit lite mer oförsiktig:
skada1.jpg
Fixad (pilen visar en prick som inte gick att fylla i helt - men ska prova att lägga i mer färg imorgon:
skada1_fixad.jpg
Sittdelen av förarstolen:
skada2.jpg
Fixad:
skada2_fixad.jpg
En pytteliten repa i baksätet. Trodde inte den skulle gå att fixa:
skada3.jpg
Men, den försvann helt :mrgreen::
skada3_fixad.jpg
Sista bilden är på dörren. Hur tusan lyckas man med att repa den på den korta "insidan" som ligger mot karossen när dörren är stängd? Aja, så här såg det ut:
skada4.jpg
Efter lite färg - inte helt borta men inte alls iögonfallande:
skada4_fixad.jpg
Jag blev riktigt nöjd med resultatet - visste inte exakt vad jag hade att förvänta mig.
Nu ska jag hålla lördagskväll. :cheers
Trevlig helg allihopa! :jeps

Skriv svar