Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volvo V70 - 07

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2015 22:13

Volvo V70 - 07

Inlägg av Filip 916 » 25 jun 2015 15:25

Fixade lite med utsidan på pappas V70 denna gången. Han är duktig och tvättar regelbundet med snälla tvättmetoder så den är faktiskt i väldigt bra skick :) Men den har inte blivit behandlad med något annat än sprayvaxet som finns i sånna gör det själv-bås på många år.
Första grejen som skulle fixas var hans strålkastarglas där plasten inte bara var matt, de var skrovliga som plastens motsvarighet till en sårskorpa :lol: Något sånt har jag aldrig fixat förr så jag gjorde min research och köpte slippapper. Slipade med diverse korn och polerade med det jag hade hemma, först Chemical Guys V32 och sen V36. De blev nästan helt bra.. Pappa blev nöjd iaf :D

Sen avfettades och tvättades hela bilen. Och som sagt så var den i väldigt bra skick innan, samt att den står alltid parkerad i garage så jag kände på den och kunde faktiskt inte riktigt motivera clay så jag gick på poleringen.
Samma visa här, några repor på bakluckan tog jag med V32, annars var det bara V36, och sen Power Lock på det. Första gången jag använde Power Lock och jag är väldigt nöjd med det :)
Den lilla svarta plast som finns på bilen behandlades med Concept Vista.
Jag rengjorde även motorrummet först med avfettning och sen Vista, men det fick jag inga bilder på.

Pappa blev jättenöjd! Så nöjd att han dagen efter backade in i en stolpe och tryckte in ena parkeringssensorn i stötfångaren :lol: Jag har alltid tyckt att de sticker ut lite väl mycket på V70N ;)

Tyvärr inga före-bilder. Men den var som sagt i bra skick så jag vet inte om de hade sagt så mycket ändå..
Bilagor
GDC - 30.jpg
GDC - 26.jpg
GDC - 25.jpg
GDC - 23.jpg
GDC - 21.jpg
GDC - 19.jpg
GDC - 15.jpg
GDC - 12.jpg
GDC - 11.jpg
GDC - 10.jpg
GDC - 4.jpg
GDC - 17.jpg
Strålkastare efter
GDC - 2.jpg
Strålkastare före
GDC - 1.jpg
Strålkastare före

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Perra83 » 25 jun 2015 15:47

Snyggt jobbat!! Farsan ska vara mer än nöjd.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Lundberg » 25 jun 2015 20:27

Snyggt!
// Jack

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Hej » 26 jun 2015 21:33

Mycket fint!
Min pappa har också precis samma problem på sina strålkastar"glas" på sin V70N. Har inte orkat ta tag i det, men du gjorde ju uppenbarligen ett riktigt bra jobb på dessa med! Bra med motivation - jag får härma dig när det gäller dem! :)

Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2015 22:13

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Filip 916 » 29 jun 2015 11:14

Hej skrev:Mycket fint!
Min pappa har också precis samma problem på sina strålkastar"glas" på sin V70N. Har inte orkat ta tag i det, men du gjorde ju uppenbarligen ett riktigt bra jobb på dessa med! Bra med motivation - jag får härma dig när det gäller dem! :)
Ja det verkar vara ett vanligt problem på dessa plastglas... Något jag hade velat ha när jag gjorde detta var en slipmaskin. Om det är lite djupare stenskott och skrovlig yta så kan det vara rätt jobbigt och tidskrävande att slipa för hand. Så har du en maskin så skulle jag nog satsa på att använda den.
Hur är det med din 9-3 (som jag för övrigt är riktigt avundsjuk på :jeeps )? Jag har en i mitt hyreshus som har en 9-3, samma generation som din, och den är riktigt sliten. Dels är den svarta lacken full med tvättrepor, men strålkastarglasen är nästan helt gula och matta också, värre än på pappas Volvo.. Mammas 9-3 börjar bli lite dimmiga, men de ska jag fixa innan det går för långt :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Perra83 » 29 jun 2015 11:24

Rupes LHR75E MINI är perfekt till att slipa och polera lycktglas.
En roterande maskin tyckrer inte ja funkar lika bra som en oscillerande.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Micke K » 29 jun 2015 11:45

Lite tips på vägen gällande lyktslipning...

Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Hej » 29 jun 2015 16:35

Filip 916 skrev:Ja det verkar vara ett vanligt problem på dessa plastglas... Något jag hade velat ha när jag gjorde detta var en slipmaskin. Om det är lite djupare stenskott och skrovlig yta så kan det vara rätt jobbigt och tidskrävande att slipa för hand. Så har du en maskin så skulle jag nog satsa på att använda den.
Hur är det med din 9-3 (som jag för övrigt är riktigt avundsjuk på :jeeps )? Jag har en i mitt hyreshus som har en 9-3, samma generation som din, och den är riktigt sliten. Dels är den svarta lacken full med tvättrepor, men strålkastarglasen är nästan helt gula och matta också, värre än på pappas Volvo.. Mammas 9-3 börjar bli lite dimmiga, men de ska jag fixa innan det går för långt :)
Jag har Pingens luftdrivna maskin, så tänkte använda den även om min kompressor är i minsta laget. Bättre att jobba i etapper och låta kompressorn bygga upp tryck, än att stå och slipa för hand, även om jag får vänta på kompressorn ibland! :)

Plastglasen fram på min 9-3a är riktigt fina konstigt nog, den har inte gått jättelångt iof, snart 9000 mil, men de är i nyskick än i alla fall! Bakljusen däremot hade massor av smårepor men de polerade jag med den lilla maskinen (inte slipade, körde bara FG400 och PF2500) och de blev som nya!
Kul att du gillar min bil! Den är riktigt trevlig (enligt din profilbild kör du också 9-3 SC? :jeps ) men dricker förbaskat mycket bensin tack vare (eller pga, välj själv :P) V6:an.

Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2015 22:13

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Filip 916 » 30 jun 2015 10:46

Hej skrev:
Filip 916 skrev:Ja det verkar vara ett vanligt problem på dessa plastglas... Något jag hade velat ha när jag gjorde detta var en slipmaskin. Om det är lite djupare stenskott och skrovlig yta så kan det vara rätt jobbigt och tidskrävande att slipa för hand. Så har du en maskin så skulle jag nog satsa på att använda den.
Hur är det med din 9-3 (som jag för övrigt är riktigt avundsjuk på :jeeps )? Jag har en i mitt hyreshus som har en 9-3, samma generation som din, och den är riktigt sliten. Dels är den svarta lacken full med tvättrepor, men strålkastarglasen är nästan helt gula och matta också, värre än på pappas Volvo.. Mammas 9-3 börjar bli lite dimmiga, men de ska jag fixa innan det går för långt :)
Jag har Pingens luftdrivna maskin, så tänkte använda den även om min kompressor är i minsta laget. Bättre att jobba i etapper och låta kompressorn bygga upp tryck, än att stå och slipa för hand, även om jag får vänta på kompressorn ibland! :)

Plastglasen fram på min 9-3a är riktigt fina konstigt nog, den har inte gått jättelångt iof, snart 9000 mil, men de är i nyskick än i alla fall! Bakljusen däremot hade massor av smårepor men de polerade jag med den lilla maskinen (inte slipade, körde bara FG400 och PF2500) och de blev som nya!
Kul att du gillar min bil! Den är riktigt trevlig (enligt din profilbild kör du också 9-3 SC? :jeps ) men dricker förbaskat mycket bensin tack vare (eller pga, välj själv :P) V6:an.
Ja bakljusen blir också lite repiga.. :/
Haha jag hade gärna kört en 9-3 SC Aero, men den på bilden (som är en 2,0t Linear) är min mammas bil. Men jag kör i samma anda ;) Jag kör en aningen äldre Saab 9-3 OG :) Nöjd med den också :jeps

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av brainstorm99 » 30 jun 2015 20:53

Micke K skrev:Lite tips på vägen gällande lyktslipning...

3-4 ark per lyckta. Menar ni 3-4 st av varje "styrka" dvs 3-4 st 500, 3-4 st 800.

Till hur många lyktor håller våtslippappret till?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Volvo V70 - 07

Inlägg av Micke K » 01 jul 2015 08:05

Precis...

En bil :
2-4 st 500 korn
2-4st 800 korn
1 st 1500
1.st 3000

Kan ju gå mindre såklart men även mer beroende på skick och bilmodell.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar