Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Douglas testar och sånt!

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 21 nov 2014 11:38

Hej! Ny på forumet, men har väl egentligen varit intresserad av att hålla bilarna mina fräscha sålänge jag haft körkort.

Har inget test direkt att komma med nu, tänkte mest presentera mig lite!

Kommer att göra lite tester och reviews på några produkter inom en snar framtid. Såsom tvåstegs lackskydd, lite olika vaxer och även lite saker från AMMONYC!

Det hela började med Golfen Rolf, min första "riktiga" bil

Den var rätt rolig att köra, och lyckades hålla den i väldigt bra skick under de 18 månaderna jag ägde den!
Dock såldes den för jag kände att jag behövde något med lite mer tryck i!

Ber om ursäkt för dålia mobilbilder, men här är Golfen Rolf i alla fall:
Bild

Bilen jag nu kommer prova lite lackskydd och vaxer på är nya skönheten:
Bild
Bild

Bonusbild på vinterpulkan:
Bild

Så är det nåt ni vill se att jag provar eller gör i senare skede är det bara hojta till så ska jag se vad jag kan göra!
Senast redigerad av 1 doggelol, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Micke K » 21 nov 2014 11:42

:jeps Kul ! tips är att filmer uppskattas
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 21 nov 2014 11:43

Får se om jag kan ordna fram en film nån gång då!

Kommer förbi er på BBV nästa lördag är det tänkt och handlar lite grejer!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Micke K » 21 nov 2014 11:49

Låter bra de ! Du är varmt välkommen...hoppas att lagersaldot ska se bättre ut tills dess. Har haft problem med leveranser några veckor nu.
Menzerna är det torka på, skulle fått in i början på denna vecka men lyser med sin frånvaro..suck!
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 21 nov 2014 11:56

Okej okej! Tänkte köpa lite av erat eget schampo då jag har läst att det ska funka väldigt bra i en foam lance, som jag även tänkte köpa. Lite nya applicerings"pads" för vax, nån ny fälgborste och lite smått och gott! Får väl kolla er hemsida hur lagerstatusen ser ut!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Micke K » 21 nov 2014 12:04

Dem grejerna finns :)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Florio » 22 nov 2014 06:29

Snygg Golf :jeps !

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 23 nov 2014 02:50

Ja! Nu kommer det tråkiga även till min stad, vinter... Dags att slänga på vintersulorna idag, tog lite bilder från kvällen, kanske inte så intressant, men alltid nåt!

Eftersom man fick sig för att köpa nån sportigare modell så lär man köra upp på plankor för att kunna få under domkraften, den enda bra "hisspunkten" vi hittade är 55cm in under bilen, så måste in med hela domkraften under bilen. Kommer snart investera i en ny längre och lägre så man slipper detta till nästa gång! Vi har trots allt 5 bilar i familjen, och hålla på att krångla med biltemas minsta (och sämsta) modell är det snart slut med!

Bild

Har byggt en egen däck-rack då vi har provat diverse billigare versioner från olika ställen, och med ett gäng större lättmetallfälgar på så viker sig de flesta efter ett tag. Så i trä fick det bli!
Bild

Farsgubben hjälper till
Bild

Ryser när man ser all smuts i hjulhuset :cry:
Bild

Första på plats! Något tight med 17" - Mellan vikterna och oket är det så man får in ett kreditkort ungefär.
Bild

I bak är det i alla fall något lättare att hissa
Bild

Smutsigt :(
Bild

Fick tag på ett gäng lappar som underlättar när man har massvis med däck och fälg - Och oroa er inte, kommer tvätta dessa imorgon när det är lite ljusare ute
Bild

Bytte även på syrrans leksaksbil
Bild

Lade även på detta på fälgarna ett par dagar innan, någon som provat, är det bra?
Bild

Detta var väl ingen höjdare enligt mig, sprider sig så brett att man sprutar ned halva fälgen. Har beställt en mer "gel" från AMMONYC som man lägger direkt på en foampad, så ska prova det senare.
Bild

Blev helt okej!
Bild

/Douglas

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 24 nov 2014 23:14

Fick hem en grit guard (eller ja kopia) idag från pingens - Har dock haft problem att hitta några hinkar som har någorlunda rätt diameter, och så pass djup som jag vill, då "grit guarden" tar en decimeter eller så ur hinken, vill då gärna ha en lite högre.

Kollade Meca, Mekonomen, Biltema även Swedol efter deras större hink som några på forumet använder, men den hade utgått ur sortimentet. Men till slut hittade jag en hink som verkade passa mina kriterier på Jula, så ja. Här kommer några bilder!

Bilen behöver ju onekligen tvättas, får bli någon dag i veckan... Så ja, hinken och "grit guarden"
Bild

Gick att välja vilket steg man kan sätta "benen" på, så jag fick den att passa bättre i hinken.
Bild
Bild

Gott om plats kvar på höjden
Bild


Nu verkar ju det som att det är lite si och så hurvidare en "grit guard" verkligen fungerar. Men slängde med en sån i min beställning ändå för att testa, inte direkt stora pengar det handlar om. Med en bil som bara gått strax över 500mil så tar jag varje liten chans jag kan få för att få tvättresultatet så bra som möjligt!

/Douglas

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av progge » 25 nov 2014 06:37

Två spannar, en skölj och en tvätt fungerar.
En spann och aldrig lägga tillbaka svamp/handske eller MF duk är bättre.
Bara plocka upp och använda och sedan hämta en ny.
Man kan inte till föra grus mm i spannen. :-)
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 25 nov 2014 08:46

@Progge - Ah har läst att det verkar vara några som kör med den tekniken. Köptes ju två sådana hinkar, så kommer köra en skölj och en tvätt, men den andra tekniken låter onekligen intressant!

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 25 nov 2014 21:49

Fick hem lite prylar från AMMONYC idag. Var även förbi på Biltema och köpte en "rullande vagn" där jag kan ha diverse saker.

Lite bilder

Lite "Mud" däckfett från AMMO. Vattenbaserad, luktar dr pepper typ?
Bild

Även två paket x6 microfiberdukar - Väldigt bra pris!
Bild

Ska rensa ur skåpet och ta fram det jag verkligen använder av allt, och sen ha allt på en smidigare placering i vagnen.
Kommer underlätta när man ska lägga på wax att bara ha denna och rulla runt bilen.
Bild

Provade läcka på däckfettet lite lätt. Tycker finishen var schysst. inte för glansigt. Ser fräscht ut helt enkelt.
Bild

Nu taggar vi snart helg och resa till Bollnäs Bilvård!

/Douglas

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Dannek » 25 nov 2014 23:51

Riktigt fin bil du har! intressant att du har testat Mud från AMMO, hur var det med frakt,tull osv från staterna? :)

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 26 nov 2014 14:30

@Dannek

Tack! Är riktigt nöjd med den änsålänge!

Var 40 dollar frakt (stod inte på sidan, utan fick reda på det när jag redan klickat på complete typ) så jag blev lite snopen. Men var så pass bra pris på det andra, och var så sugen på att prova MUD då jag inte varit nöjd med något annat alternativ jag provat.

Så, ja - 40 dollar frakt och blev importerings/tullavgift på paketet som var ungefär lika stort som en skolåda på 237kr eller något. Så lite dyrt i slutändan. Men kul att prova i alla fall.

Får se om man gör någon beställning på lite mer grejer i framtiden då förutom de extra kostnaderna var snabbt och smidigt.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Fox32 » 26 nov 2014 21:00

Hej, Douglas och välkommen hit! =)

Kul att du testat AMMO MUD, länge varit sugen på att testa deras grejer, men tycker frakt och tull blir för dyrt. Ska bli kul att höra mer när du hunnit testa lite.. Jag har kärat ner mig i ULTIMA'S Tire & Trim som jag tycker sitter på länge och inte blir så blank..

Inte använder du väl de långa borstarna på garageväggen till annat än husfasaden och möjligen någon gammal husvagn? =)

Återigen, välkommen!

Mvh
//Fox
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 26 nov 2014 21:36

Tack!

Ja, ska bli kul att se hur det håller. Ska börja med att låta det jag lade på sjuka in, sen lägga på lager på lager på de olika däcken av, typ 2 lager på en, 3 på en 4 på en osv osv och se om det blir någon skillnad på glans, eller om jag nöjer mig med ett lager (då jag inte gillar allt för glansigt)

hur är formen på Ultimas, är den lättflytande eller mer som en gel?

Borstarna på väggen brukar användas till båtarna, har väl kört de på min 5 tusen kronors 745a också, inget jag skäms över!

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av Fox32 » 26 nov 2014 22:54

doggelol skrev: Borstarna på väggen brukar användas till båtarna, har väl kört de på min 5 tusen kronors 745a också, inget jag skäms över!
Hehe, det tycker jag inte du ska! =) Var med lite glimten i ögat från min sida =)

Ultiman är flytande konsistens vilket är den enda nackdelen tycker jag.. Blir lite kladdigt ibland..
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 26 nov 2014 23:20

Ska väl egentligen inte vara några problem att tvätta bilar med dem dock. Säkert mycket bättre än "tvätthandskar" från typ biltema och jula som många kör med. Vikan med splittade toppar, som är extremt mjuka. Men vill inte riktigt prova på en sprittny bil!

Trodde det skulle bli kladdigt av MUD'en då den var rätt tjock, typ som hårgele i konsistensen - Men det flöt på riktigt fint, och jag provade torka av appliceringspaden efteråt, och det var knappt nå mud alls kvar i den. Så hittils bara pluspoäng från mig. Hur det håller i längden och hur ofta man lär fräscha på det är ju frågan. Men det återstår att se!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av korvis » 26 nov 2014 23:38

Rullvagnen verkar smidig, var har du hittat den?

Ultima T&T tycker jag också ger rätt bra resultat.
Däremot alldeles för lättflytande och kladdigt.
Även korken är kass och man måste skruva åt den hela tiden.
Tycker det är dåligt på en så pass dyr produkt.

Användarvisningsbild
doggelol
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 nov 2014 16:27
Ort: Gävle

Re: Douglas testar och sånt!

Inlägg av doggelol » 27 nov 2014 00:04

Vagnen fann jag på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gn-193736/

Lite halvdryg att sätta ihop, men kvalitén i övrigt är faktiskt helt OK, inge ranglig alls, utan väldigt stadig.

Verkar inte så kul. Gillar inte när den är lite för lättflytande, ser en tendens att den kastar av det på bilen då istället. Eller så är det jag som har för tung högerfot.

Är en såndär "tryckkork" på MUD'en, såsom på schampoflaskor. Gillar den lösningen.

Skriv svar