Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

skumma husvagn?

Allt utvändigt arbete och produktval.
ttoobbee2
Ny Medlem

skumma husvagn?

Inlägg av ttoobbee2 » 11 jul 2015 21:46

Har köpt en husvagn som är i behov va en rejäl tvätt. Har ett skummunstycke från BBV som jag har till bilen osv, Vågar man skumma en husvagn med tex hd grön och BBV shampo och spola av de med vattenslang? Precis som man gör med bilen eller påverkar de fogar och tätningar för mycket kanske

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: skumma husvagn?

Inlägg av Perra83 » 11 jul 2015 21:57

Nääääj... är det inte kallavfettning som man ska vara försiktig med på husvagnar?

Just HD grön och ARTI+ är nog en bra idé.

ttoobbee2
Ny Medlem

Inlägg av ttoobbee2 » 11 jul 2015 22:11

Mm, hört de med. Tycker det borde funka som förtvätt till husvagn lika väl som till bil. Sen en vanlig tvätt

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 jul 2015 23:04

Se dock upp med högtryck och husvagn. Jag tyckte att det borde fungera bra, men man trycker in vatten genom tätningar som inte grejar vattentryck. Det tog en stund att få den torr igen så att inte fuktmätaren reagerade...

Det finns även medel avsett för husvagnstvätt, men alkaliskt medel som HD-grönt har jag använt själv.
Jag skulle kunna tänka mig att en mild blandning med BBV:s P27 borde fungera också...men låt det inte ligga för länge på tätningar...kanske bara använda på trasa på utsatta partier?

Ultima Paint Guard Plus fungerade väldigt bra...speciellt på de kulhamrade partierna. Samma medel på bil är jag inte överdrivet imponerad av (men snabbt och lätt att lägga) men just på husvagnen kändes det kalas. Det finns även andra liknande lackskydd att använda som fungerar på samma-lika sätt som UPGP. Jag antar t.ex att Orchards Speed Seal skulle kunna vara ett bra medel att testa.
mvh Manor

Skriv svar