Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flygrostmedel, gjorde jag fel?

Allt utvändigt arbete och produktval.
RobbeS
Medlem

Flygrostmedel, gjorde jag fel?

Inlägg av RobbeS » 21 mar 2015 00:28

Har idag påbörjat processen med tvätt, polering och lackskydd av mitt testobjekt, gammelpassaten :D
Avfettning med både kall och alkaliska medel gick hur bra som helst men sen kom flygrostbehandligen med BBV flygrostmedel xXx. Vet inte om det gick så bra?
Jag blandade ut det 1+1 och sprutade på och lät det ligga 10 minuter innan jag spolade av med högtryck. Såg dock ingen färgförändring av medlet. Så nu undrar jag om jag gjorde fel som sprutade ut det på en blöt bil. Det stod i alla fall inte i instruktionen att bilen ska vara torr innan applicering. Jaja, bilen blev ren i alla fall och står nu i garaget och torkar upp innan lerning och polering som jag påbörjar i morgon.

Tänkte fixa lite stenskott men har inga medel för det hemma så jag kommer att polera och lackskydda bilen och laga stenskotten med Chipex då grejerna anländer. Hur gör jag då? Är det okey att att polera om aktuella områden och lägga på nytt lackskydd lokalt eller?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Flygrostmedel, gjorde jag fel?

Inlägg av Micke K » 21 mar 2015 02:20

RobbeS skrev:Har idag påbörjat processen med tvätt, polering och lackskydd av mitt testobjekt, gammelpassaten :D
Avfettning med både kall och alkaliska medel gick hur bra som helst men sen kom flygrostbehandligen med BBV flygrostmedel xXx. Vet inte om det gick så bra?
Jag blandade ut det 1+1 och sprutade på och lät det ligga 10 minuter innan jag spolade av med högtryck. Såg dock ingen färgförändring av medlet. Så nu undrar jag om jag gjorde fel som sprutade ut det på en blöt bil. Det stod i alla fall inte i instruktionen att bilen ska vara torr innan applicering. Jaja, bilen blev ren i alla fall och står nu i garaget och torkar upp innan lerning och polering som jag påbörjar i morgon.

Tänkte fixa lite stenskott men har inga medel för det hemma så jag kommer att polera och lackskydda bilen och laga stenskotten med Chipex då grejerna anländer. Hur gör jag då? Är det okey att att polera om aktuella områden och lägga på nytt lackskydd lokalt eller?

Om det inte skiftar färg till mörklila så har du helt enkelt ingen flygrost på bilen, du kan ju testa nästa gång du ska tvätta bilen genom att duscha på Iron xXx på fälgarna fram innan du lägger kallavfettining så kommer du nog se att det aktiverar. Och om du har en mörk bil så är det väldigt svårt att se...

Gratulerar till ren bil ! ;) :mrgreen: :jeps
MVH Micke K

Bild

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Re: Flygrostmedel, gjorde jag fel?

Inlägg av nybbe79 » 21 mar 2015 12:27

Kommer inte bilen bli blöt igen när du kör lerning, hade inte det vare bäst att gjort i samband med tvätten? (jag kan ha helt fel då jag själv aldrig har lerat en bil:))
Lycka till!

Skriv svar