Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blandning diverse preparat...

Allt utvändigt arbete och produktval.
RobbeS
Medlem

Blandning diverse preparat...

Inlägg av RobbeS » 17 mar 2015 00:20

Har fått lite smått och gott med posten idag och undrar nu hur jag ska blanda/späda BBV Arti Green Alkalisk avfettning och BBV Iron xXx för bästa resultat. Det står ju en rekommendation men jag vill gärna ha lite tips grundat på erfarenhet.
Sen köpte jag också en flaska BBV purple Clay Lube men den kommer inte att räcka för samtliga bilar som ska fixas så jag undrar om det går att göra en egen blandning med Orhard Bramley bubblebath och hur mycket jag ska spä ut den med då.
Ska använda en mini clay block och enligt instruktionen så funkar det med vatten också, men räcker den smörjningen?

.

Wolfram
Medlem

Re: Blandning diverse preparat...

Inlägg av Wolfram » 17 mar 2015 01:06

Den alkaliska avfettningen beror lite på hur smutsig bilen är, och vad för smuts du har, samma sak med Iron xXx.
Har du jättemycket rostpartiklar i lacken så tar du rent, måttligt/smått kan du köra 1:1 och få bra effekt av egen erfarenhet, har inte testat svagare.
Du kan göra egen smörja till din lera, jag kan inte just det schampot, men häll i en dutt i en flaska, är det inte tilräckligt så häll på lite i taget tills du får bra glid med leran.
Mini clayen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 mar 2015 08:42

Dom gröna alkalierna skall spädas ganska kraftigt, jag brukar köra runt 1:20 för normal rengöring och kanske upp till 1:10 i nödfall. Använder man det rent så skall man vara försiktigt då det kan matta lack och fläcka aluminiumlister, vilket det kan redan i svagare blandingar om det får torka in..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 17 mar 2015 14:10

Ska du blanda BBB till "lersmörja" så ta bara några droppar då 5 ml ju är normal dosering till 10 l vatten när du tvättar. :mrgreen:

:brumm

Skriv svar