Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Carlack - Glass Sealing Kit

Allt utvändigt arbete och produktval.
mq_foto
Medlem

Carlack - Glass Sealing Kit

Inlägg av mq_foto » 23 jul 2009 15:23

Carlack - Glass Sealing Kit, är det någon som har provat?
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Carlack - Glass Sealing Kit

Inlägg av bustorp » 23 jul 2009 19:58

Nope - jag har själv aldrig fattat det där med glasskydd riktigt.
Det ska vara sååå bra att slippa använda torkarna...........mmmm, om man får rätt mängd vätska i rätt storlek på dropparna på rutan i rätt hastighet så funkar det bra.
Annars......inte.

Det jag fick pålagt sist funkar om det regnar ganska stora droppar o jag kör 70 km/h eller fortare så rinner det av perfekt.
Om jag inte ligger i kö.........sätter jag inte på torkarna då så kör jag av vägen.
Kör jag i 60 eller om dropparna är mindre så hänger vattnet kvar så otroligt retfullt att jag bara måste sätta på torkarna för att få bort dem annars kör jag av vägen.
Minskar dropparnas storlek så måste jag öka farten :?: för att det ska rinna av utan att vara ivägen.
Till slut kör jag av vägen.
Ligger jag för nära en lastbil när det regnar så funkar det inte..............DEN LÄMNAR FÖR SMÅ DROPPAR EFTER SIG O KÖR FÖR SAKTA :evil:
Varför kan inte folk lära sig att jag har glasskydd o hålla sig undan när det regnar?? 8-)

Efter att ha testat detta under några månader så är jag enormt glad att jag har - vindrutetorkare.
Tydligen kör jag för sakta, men det beror på att det finns "fel" hastighetsbegränsning där jag bor.......
En sak som är riktigt positiv dock - det är lättare att skrapa rutorna på vintern.
Där slutar allt positivt för mig.

Jag tror att du kommer att bli supernöjd, mq_foto .....jag är inte så mycket för nymodigheter ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 jul 2009 20:07

Har aldrig testat Carlack-behandlingen. Kör med Biltemas Rain-Off som är grym för sitt pris. Ett annat alternativ är Res-Bona som har riktigt bra hållbarhet vad jag förstått.

Jag älskar glasbehandlingar. De beter sig lite som Bustorp säger. Dock lider jag inte av att vattnet pärlar sig. Man får helt enkelt lära sig att se förbi pärlorna eller låta bli att lägga på en behandling :)
Dessutom är det kul att stila för kompisar och medtrafikanter genom att aldrig använda torkarna :lol:
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jul 2009 20:47

Kollade upp en Volvo XC 06 idag som vi lade på Aquapel glasförsegling på för exakt 1år sedan och behandlingen var fortfarande 100% effektiv.... ;)

Yrkesbruk 4000mil + år så håller den 6 mån....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 jul 2009 20:51

Tantrum skrev:Har aldrig testat Carlack-behandlingen. Kör med Biltemas Rain-Off som är grym för sitt pris. Ett annat alternativ är Res-Bona som har riktigt bra hållbarhet vad jag förstått.
Hur länge håller biltema-varianten innan man måste göra om det?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 jul 2009 21:06

Full effekt ger den kanske två månader om man inte kör med spolarvätska för mycket. Viss effekt sitter dock kvar bra länge. På sidorutorna och min stora bakruta pärlar sig vattnet fortfarande bra efter 6 månader.
Men det varierar så mycket med hur man spolar och torkar. Behandlingen går ju att knäcka rätt enkelt på två veckor med en halvstark avfettning och lite spolande med spolarvätska. Flaskan för 50 kronor räcker hur länge som helst dock, så det är inte mycket att fundera över.
...like a boss.

mq_foto
Medlem

Inlägg av mq_foto » 23 jul 2009 21:15

Bustorp skön skön svar hehe =). Jag har använt Aquapel och är ganska nöjd. Men fick detta paket för 150 kr och ville veta om någon hade testat den tidigare bara.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 jul 2009 21:24

Blir en sväng till Biltema i helgen då. Rain-off och Thinner till däcken.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 23 jul 2009 21:26

Tantrum skrev:Full effekt ger den kanske två månader om man inte kör med spolarvätska för mycket. Viss effekt sitter dock kvar bra länge. På sidorutorna och min stora bakruta pärlar sig vattnet fortfarande bra efter 6 månader.
Men det varierar så mycket med hur man spolar och torkar. Behandlingen går ju att knäcka rätt enkelt på två veckor med en halvstark avfettning och lite spolande med spolarvätska. Flaskan för 50 kronor räcker hur länge som helst dock, så det är inte mycket att fundera över.
Där håller jag med dig 100%...Biltema ger enormt mycket för pengarna.
Vad kan man få ut.....70 framrutor för en femtilapp?
Har man inget problem med att lägga på lite då o då så garanterar jag att Biltemas håller mycket längre sett över tid/förpackning. Ser man till pris o livslängd/förpackning så är den totalt oslagbar.
Men man sabbar den lätt också......jag hade den på halva rutan samtidigt med den andra som polaren lade på.
Det tog två minuter för mig o tjugo för honom. Jag vet inte vad hans hette, men det fordrades två steg i a f.

Men torkare är bra också....... 8-)

Förresten, har någon provat det på lacken? Jag anar en fruktansvärd avrinning....... ;) ;)
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 jul 2009 21:31

Det får bli ditt nästa uppdrag att testa på Jettan :lol:

mq_foto
Medlem

Inlägg av mq_foto » 25 jul 2009 03:25

Stupid-Flanders skrev:Det får bli ditt nästa uppdrag att testa på Jettan :lol:
Vet du va? Jag har en dörr ute på balkongen som jag kan faktiskt ta och testa på. Annars så testade jag carlack i duschen och den gör sitt jobb där ial haha. La även biltemas rain off, så ska vi se vilket som håller längre jippi =)

mq_foto
Medlem

Inlägg av mq_foto » 25 jul 2009 20:00

Så, var och lekte lite idag. Stackars den här dörren, den är sönder polerad måste jag säga.

Ial, lite bilder. För hundra gubbar medlet pärlar sig väldigt fin måste jag säga på dörren. Va tycker ni? Och nu måste ja varför, varför bör man inte använda detta på bilar för? Skadar det verkligen lacken? Än så länge så klarar dörren sig rätt så hyfsat.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 04 sep 2009 08:50

La på Biltemas Rain-off för en vecka sen och i morse regnade det första gången sen dess. Visst fyllde det sin funktion men jag tyckte det var väldigt irriterande med alla vattendroppar som åkte uppför rutan hela tiden.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 04 sep 2009 09:13

Stupid-Flanders skrev:La på Biltemas Rain-off för en vecka sen och i morse regnade det första gången sen dess. Visst fyllde det sin funktion men jag tyckte det var väldigt irriterande med alla vattendroppar som åkte uppför rutan hela tiden.
Det tar ett tag att vänja sig, sedan vill man inte vara utan - inte jag iaf.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 04 sep 2009 09:34

marcus skrev:
Stupid-Flanders skrev:La på Biltemas Rain-off för en vecka sen och i morse regnade det första gången sen dess. Visst fyllde det sin funktion men jag tyckte det var väldigt irriterande med alla vattendroppar som åkte uppför rutan hela tiden.
Det tar ett tag att vänja sig, sedan vill man inte vara utan - inte jag iaf.
Kan bara hålla med, jag har snart kört ett år med Aquapel och kommer definitivt lägga på det igen när effekten avtagit.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 04 sep 2009 10:45

Jag kör till 95% på vägar begränsade till max 70km/h så för mig är det totalt värdelöst.
Det enda nytta det kan göra för mig är till vintern, men jag parkerar sällan ute så det kvittar nog där också......
Tänkte jag skulle lägga på Biltemas Rain-Off på huven på skoj
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 04 sep 2009 10:47

Jettan får stå ut med mycket :lol:

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 04 sep 2009 12:22

Det är ju det som är meningen vettja :)
Jag har kört ett par bilar med obehandlade rutor det senaste och jag pallar bara inte sitta och veva med torkarna längre alltså. Det är helt otroligt irriterande när vattnet bara smetar. Man vänjer sig snabbt vid halkan.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 04 sep 2009 14:38

Det är mer störande för ögonen att se dropparna ta sig hela vägen uppför rutan innan de försvinner än att dra av dem snabbt o lätt med torkarna, tycker jag.
Än värre måste det vara i mörker med alla mötande lysen som reflekterar i ALLA vattendropparna samtidigt. Vete tusan om det inte är mer trafikfarligt än den ordinarie varianten.
Mig stör det något oerhört måste jag säga......men jag ska kolla hur det funkar i vinter också.
Efter det lilla testet så ska skiten bort från vindrutan.
Jag kan nog kompromissa med mig själv vad gäller sidorutor o bakruta......

Jag kör för fort för lite för att det ska göra nytta....... 8-)
Nån som har en billig hatt att sälja? ;)
Det börjar bli dags låter det som..........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 04 sep 2009 15:00

Bustorp: Funkar det med en Borsalino Gradus i strl. 56?

I mörker upplever jag att det funkar allra bäst faktiskt :)
Det blir mindre kontraster mot en mörk horisont. Mötande bilar påverkar ganska lite, även vid tät trafik.
Jag vet inte om jag kanske har ett lätt synfel, men jag tycker det är ganska jobbigt med mörkerkörning i regn när regnet slår i rutan och blir platta pölar som täcker hela rutan mellan torkarnas intervaller. Då är det tusenfalt bättre att ha miljoner koncentrerade pärlor och "torr" ruta däremellan så att säga. Detta oavsett hastighet egentligen. Synbarheten ökar rätt dramatiskt :jeps
...like a boss.

Skriv svar