Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vinter Bilvård

Allt utvändigt arbete och produktval.
Zerion
Medlem

Vinter Bilvård

Inlägg av Zerion » 02 dec 2014 17:45

Hejsan alla vänner!

Nu är det så att vintern kommer krypandes, kyla, frost, snö, salt, sand, massa otrevligheter.

Så jag undrar, vad gör ni under vintern för att hålla bilen i bra skick?

Har ni nå tips, trick? Skulle vara kul att ha den här tråden som en diskussions tråd där vi pratar om just hur man vårdar bilen bäst under vintern.

Så kör på! :jeps

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: Vinter Bilvård

Inlägg av Lemerok » 02 dec 2014 19:04

Tvätta i tvätthall när det går tänkte jag, inte låta det gå för länge mellan tvättarna.
Sen håller sig bilen knappast fin mer än några kilometer tyvärr. :)

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 02 dec 2014 19:24

Lemerok skrev:Tvätta i tvätthall när det går tänkte jag, inte låta det gå för länge mellan tvättarna.
Tänkte såklart jag också, försöka tvätta 1 gång per vecka. Men lackskydds fronten? Avfettning?

Jag tror jag ska Tvätta med Alkalisk Samt Kall avfettning, sedan schampo, tork, sen lägga på nån detailer / Spray Wax?

Vad tror du om det? :)

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 dec 2014 22:00

Det låter som en väldigt väldigt bra ide.. :jeps :jeps :jeps

// Anders
MVH Anders Lindbäck

Bild

dLinkz
Medlem

Inlägg av dLinkz » 02 dec 2014 22:01

Zerion skrev:
Lemerok skrev:Tvätta i tvätthall när det går tänkte jag, inte låta det gå för länge mellan tvättarna.
Tänkte såklart jag också, försöka tvätta 1 gång per vecka. Men lackskydds fronten? Avfettning?

Jag tror jag ska Tvätta med Alkalisk Samt Kall avfettning, sedan schampo, tork, sen lägga på nån detailer / Spray Wax?

Vad tror du om det? :)
Jag gjorde första tvätten idag sen vinter kom, (frost och lite snö).
Körde kallavfettning, alkalisk sen med handske och bilschampo. Lade även på holy trinity efter. Holy trinity kommer iaf jag köra under vintern då det är så pass enkelt att lägga :jeps

Allt i tvätthallen.

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 02 dec 2014 22:06

Det med lackskyd och avfettning har jag svårt för... Det jag tänkt med Spray wax, är att jag har ett skydd i en vecka, tills nästa tvätt.. men sedan försvninner vid afvettning.

Vet ni något lackskydd som tål sånt, som inte är allt för svårt att lägga på?

Eller kanske man ska köra som jag tänkt? Att lägga på nytt spray wax efter varje tvätt? :)

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 03 dec 2014 16:17

Som du tänkt är nog bland det bättre man kan göra. :) inte mer avfettning än vad som behövs dock.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 03 dec 2014 17:18

Vad bra, då är jag inne på rätt spår iaf, Repor blir väl svårt att klara sig utan.. med allt skrapande och borstande..

Får väl köra såhär under vintern, sen till nästa säsong, får jag försöka hitta nåt skydd som sitter kvar och tål avfettning som man har i botten! :)

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 03 dec 2014 18:41

Så ren som möjligt innan handtvätten är bra att sträva efter, sen kan du även köra lite spraywax när du torkar bilen. Lite mindre chans för repor i det steget.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 03 dec 2014 20:21

Jag har rätt god erfarenhet av att köra spraywax efter tvätt vintertid (förutsatt att man har ett bra lackskydd sen tidigare). I år tänkte jag testa Orchards spraywax (som jag just beställt). Före tvätt blir det P27 (som jag inte testat tidigare). Räcker den inte till blir det, som andra tipsat om, först kallavfettning och sen alkalisk efter det...

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 14 dec 2014 12:40

Tvättade idag bilen med både kallavfettning och alkalisk (hade ett par varuprover) samt Meg's Ultimate schampo. Därefter var det dax att testa Orchards Speed Wax för första gången. Som grund ligger Powerlock från i somras.

Jag har tidigare MYCKET god erfarenhet av Perfection och hade höga förväntningar på Speedwax. Lade det i en fuktig tvätthall på nästan torrtorkad yta.

Måste dock säga att den var svårare att lägga än Perfection och blev lite flammig (dunstade dock bort efteråt). Lade lite mycket medel först då munstycket hade ett läge som inte borde finnas alls. Eftersom man ska använda väldigt lite medel borde munstycket BARA ha dimmsprayning. Men nu har jag ju lärt mig det till nästa gång :oops:

Nån som vet om det funkar bättre eller sämre att lägga Speedwax på blöt bil? Skulle nog egentligen vilja ha det för att korta ned tiden i tvätthallen. Turtle Wax it Wet och Meg's Ultimate spraywax funkar bra i det fallet...

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 15 dec 2014 05:22

korvis skrev:Tvättade idag bilen med både kallavfettning och alkalisk (hade ett par varuprover) samt Meg's Ultimate schampo. Därefter var det dax att testa Orchards Speed Wax för första gången. Som grund ligger Powerlock från i somras.

Jag har tidigare MYCKET god erfarenhet av Perfection och hade höga förväntningar på Speedwax. Lade det i en fuktig tvätthall på nästan torrtorkad yta.

Måste dock säga att den var svårare att lägga än Perfection och blev lite flammig (dunstade dock bort efteråt). Lade lite mycket medel först då munstycket hade ett läge som inte borde finnas alls. Eftersom man ska använda väldigt lite medel borde munstycket BARA ha dimmsprayning. Men nu har jag ju lärt mig det till nästa gång :oops:

Nån som vet om det funkar bättre eller sämre att lägga Speedwax på blöt bil? Skulle nog egentligen vilja ha det för att korta ned tiden i tvätthallen. Turtle Wax it Wet och Meg's Ultimate spraywax funkar bra i det fallet...
Speed wax ska väl funka på blöt/Fuktig bil?

Hursom så brukar jag iaf torka den lite snabbt med 1-2 dukar, sedan använda något spray wax som torkstöd, funkar kanon!

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 15 dec 2014 08:06

Är det så?
Hade för mig att Speed Seal = blöt bil och Speed Wax = torr bil.
Men det kanske går lika bra med blöt bil till båda?

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 15 dec 2014 14:58

Blöt och blöt, är väl en bedömningsfråga, men som sagt, jag brukar dra av bilen lite snabbt med 1-2 mf dukar, och självklart är det lite vatten kvar. men då sprayar jag på speed wax / speed seal, och använder som torkstöd, funkar kanon! Prova vet jag! :)

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 15 dec 2014 15:23

:jeps Hela "Holy Trinity" funkar både på torr och blöt bil. :jeps

Som vinterprodukt skulle jag dock rekomendera Speed Seal då den tål tjärlösare.

Men vill du bara ha lite "bling" mellan tvättarna och torkstöd så funkar Speed Wax o Perfection utmärkt. :nicka

:brumm

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 15 dec 2014 16:38

jonkegtx skrev::jeps Hela "Holy Trinity" funkar både på torr och blöt bil. :jeps

Som vinterprodukt skulle jag dock rekomendera Speed Seal då den tål tjärlösare.

Men vill du bara ha lite "bling" mellan tvättarna och torkstöd så funkar Speed Wax o Perfection utmärkt. :nicka

:brumm
Jag visste det! men fick lov att gå ut och prova bara för att vara säker! Provade dock Speed wax, vart kanon! Riktigt härliga produkter att jobba med och resultatet blir kalas!

För tillfället så har jag dock för många spray on produkter, men till sommarn blir det nog en beställning på Speed Seal! :best :D

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 15 dec 2014 18:20

Ett tips om man bara vill "snabbtvätta" på vintern är att köra med Bilt Hamber Surfex HD blandat 1:10 (ungefär), spruta på, vänta ett par minuter och spola av med högtryckstvätt. Det blir rent utan att man använder otäcka borstar i tvättstationer med tillhörande repad lack.
Borde finnas fler här som har erfarenhet av detta medel?
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 15 dec 2014 18:53

WaxDog skrev:Ett tips om man bara vill "snabbtvätta" på vintern är att köra med Bilt Hamber Surfex HD blandat 1:10 (ungefär), spruta på, vänta ett par minuter och spola av med högtryckstvätt. Det blir rent utan att man använder otäcka borstar i tvättstationer med tillhörande repad lack.
Har ej testat men är absolut sugen!

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 15 dec 2014 19:40

WaxDog skrev:Ett tips om man bara vill "snabbtvätta" på vintern är att köra med Bilt Hamber Surfex HD blandat 1:10 (ungefär), spruta på, vänta ett par minuter och spola av med högtryckstvätt. Det blir rent utan att man använder otäcka borstar i tvättstationer med tillhörande repad lack.
Tack för tipset, slog till på en dunk. :nicka
Har nästan slut på nuvarande alkalisk avfettning med så, sen har man läst mycket bra om denna, hoppas på ett bra resultat. :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 15 dec 2014 20:09

Lemerok skrev:
Tack för tipset, slog till på en dunk. :nicka
Har nästan slut på nuvarande alkalisk avfettning med så, sen har man läst mycket bra om denna, hoppas på ett bra resultat. :)
Gör ett test och ta lite bilder det är du bra på :jeps

Skriv svar