Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hjälp utav motortvätt ( aluminium)
-
Toxicsmoke
- Ny Medlem
Hjälp utav motortvätt ( aluminium)
Tja!
skulle behövs lite hjälp och tips på hur jag kan få sluminiumet på motorblocket eller vad man nu kallar det att se ny ut? serut nu som den är misfärgad just nu med gul färg:s bilder kan skickas var förstor för att lägga in här
skulle behövs lite hjälp och tips på hur jag kan få sluminiumet på motorblocket eller vad man nu kallar det att se ny ut? serut nu som den är misfärgad just nu med gul färg:s bilder kan skickas var förstor för att lägga in här
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Hjälp utav motortvätt ( aluminium)
Kanske skulle testa någon aluminium Restore produkt för att sedan gå på med en polish, finns ju flera fabrikat som har antingen separat eller kombinerat framtagna medel för just aluminium.
-
Toxicsmoke
- Ny Medlem
så vilket medel skulle du rekonondera?
tyvär är bilden förstor att skicka skulle kunna skicka till din mejl om du kan kika?
tyvär är bilden förstor att skicka skulle kunna skicka till din mejl om du kan kika?
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
Du kan skicka bilden till: micke@bollnasbilvard.se
-
Toxicsmoke
- Ny Medlem
nu var det skickad:)
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
Just det där lider jag av själv på min gamla Volvo V70, dem är lackerade från fabrik och efter några år så släpper lacken/bränner fast och skapar just dem där problemen. Själv skulle jag kört med vanlig kallavfettning och skrubbat ytorna med en diskborste eller dyligt. Om det inte fungerar så kan man ju testa att köra med en sliptrissa till vanlig borrmaskin för att sedan gå på en en polish för hand.
-
Wolfram
- Medlem
Jag är nog beredd på att gissa att det är vaxet som tillverkarna har på motorn redan på lagret, gissar även att det är på topplocket du menar.
Må det vara en bmw kanske? Deras vax blir snuskigt gult och fult efter några år.
Må det vara en bmw kanske? Deras vax blir snuskigt gult och fult efter några år.
- Micke K
- Sponsor

- Kontakt:
Detta är även vanligt förekommande på SAAB VOLVO, finns tyvär inga genvägar för att lösa problemet om jag får uttrycka mig personligt.
Jag skulle tvätta hårt med en kallavfettning för att sedan gå på med någon form av sliptrissa och sedan köra en fälgsyra....aluminum restore och slutligen aluminum polish om så krävs vilket jag misstänker att det inte gör. Snarare ultima paint guard + direkt efter restoren...
Har man en nyare bil så kommer man undan lättare...körde motortvätt på morsans bil med kallavfettning samt artigreen, sedan efterbehandlade jag med UPG+ istället för White Dressing blev riktigt bra sam att jag jag vet att de kommer hålla länge.
Jag skulle tvätta hårt med en kallavfettning för att sedan gå på med någon form av sliptrissa och sedan köra en fälgsyra....aluminum restore och slutligen aluminum polish om så krävs vilket jag misstänker att det inte gör. Snarare ultima paint guard + direkt efter restoren...
Har man en nyare bil så kommer man undan lättare...körde motortvätt på morsans bil med kallavfettning samt artigreen, sedan efterbehandlade jag med UPG+ istället för White Dressing blev riktigt bra sam att jag jag vet att de kommer hålla länge.
-
Wolfram
- Medlem
Det finns ett väldigt enkelt sätt, och det enklaste sättet att lösa problemet på är att se till att ha alla heltäckande kåpor på plats så man inte ser blocket/toppen.
Jag prioriterar inte blocket så mycket, vist, finns det oljekladd så är ju något pajj, då får man fixa det och sen tvätta.
Men i övrigt håller jag mest bara "rent", ingen polering utav blocket.
Jag prioriterar inte blocket så mycket, vist, finns det oljekladd så är ju något pajj, då får man fixa det och sen tvätta.
Men i övrigt håller jag mest bara "rent", ingen polering utav blocket.