Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Etsning eller nåt på bakrutor

Allt utvändigt arbete och produktval.
Sajberman
Ny Medlem

Etsning eller nåt på bakrutor

Inlägg av Sajberman » 31 aug 2014 12:15

Mina två bakre rutor har fått någon slags etsning som syns väldigt tydligt när dom blir blöta (se bifogad bild). Jag har inte direkt tänkt på det förrän nu, är det detta som kallas "watermarks" eller är det något annat? Jag har en känsla av att dom blev så här efter att jag hade inne bilen på verkstad för lackning av skada. Jag har försökt med diverse medel, från rutputs :) , polering (för hand) och till och med förtunning, men det verkar inte gå bort. har inte testat något "mekaniskt" för jag vill inte repa glaset. Något tips på vad det kan vara och om det finns något att testa med?
Bilagor
20140830_162123.jpg

Orix
Medlem

Re: Etsning eller nåt på bakrutor

Inlägg av Orix » 31 aug 2014 12:31

Du kan prova och lera rutan sedan ta ett lite grövre polermedel med hårdare pads se vad du får för resultat

Sajberman
Ny Medlem

Inlägg av Sajberman » 31 aug 2014 12:34

Hmm lera har jag ju hemma, varför tänkte jag inte på det....skall testa direkt!

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 31 aug 2014 12:37

Skulle satsa på att maskinpolera rutan med grovt polermedel.

Orix
Medlem

Inlägg av Orix » 31 aug 2014 12:50

Självklart efter att du lerat rutan tar du grovt polermedel med hårda trissor och maskin och kör över rutan gärna med lite tryck på maskinen så ska du se att det kommer bli bra resultat

Sajberman
Ny Medlem

Inlägg av Sajberman » 31 aug 2014 13:22

Testade lera, men ingen märkbar skillnad, provade lite grann med skalpellblad och det är definitivt något som etsat sig fast i rutan, det gick att få bort lite grann mekaniskt med bladet men jag vågade inte köra mer med det. Skall prova grovpolering. Något tips på något lätt tillgängligt, som jag kan köpa idag eller imorgon, typ meguiars på mekonomen eller sonax? vet inte vad jag har för pads, det är iallafall köpt på mekonomen, gula och beige. Jag har en clas olsson dubbeltrissa att prova med.

Sajberman
Ny Medlem

Inlägg av Sajberman » 31 aug 2014 14:11

Jag hade en meguairs paint cleaner hemma som verkar vara en mjukare rubbing. Körde denna med maskin och det blev skitbra!! beläggningen försvann relativt enkelt med denna kombo. Tack till er som svarade i tråden, fasen man kan alltid lita på kompetensen i detta forumet :). Bara att köra resten av rutorna också då kanske...hehe.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 aug 2014 14:49

Sajberman skrev:Jag hade en meguairs paint cleaner hemma som verkar vara en mjukare rubbing. Körde denna med maskin och det blev skitbra!! beläggningen försvann relativt enkelt med denna kombo. Tack till er som svarade i tråden, fasen man kan alltid lita på kompetensen i detta forumet :). Bara att köra resten av rutorna också då kanske...hehe.
Toppen :jeps.
mvh Manor

Skriv svar