Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Missfärgad plast

Allt utvändigt arbete och produktval.
Varabou
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 nov 2012 19:23

Missfärgad plast

Inlägg av Varabou » 31 jul 2014 21:35

Tvättade av skåpbilen ikväll men plasten har blivit så missfärgad och det verkar sitta i plasten för det är inget jag klarade att gnugga bort, någon som har tips på hur jag kan få den finare, hade tänkt att sälja bilen så vill piffa till den lite :jeps

Tog ett kort där det ser värst ut men plasten ser liknade ut runt om och det är mycket plast runt om

Bild
Senast redigerad av 4 Varabou, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
thomassouth
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 maj 2014 21:26
Ort: Kumla

Re: Missfärgad plast

Inlägg av thomassouth » 31 jul 2014 21:37

Har du provat något medel för just lister och plast, typ Concept Vista eller BBV White dressing?
Senast redigerad av 4 thomassouth, redigerad totalt 14 gång.

Varabou
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 nov 2012 19:23

Re: Missfärgad plast

Inlägg av Varabou » 31 jul 2014 22:30

Provade det enda jag hade:

"Vinyl & Rubber Polish
ett mycket lättarbetat medel för plast och gummidetaljer både in och utvändigt
med bara två enkla steg Lämnar den en smutsavstötande originallik yta efter behandling"

Och det gjorde ingen skillnad.


Vet att förr fanns det något för plast med färgämne i så man fick grå plast svart, vet jag färgade bla dörrhandtagen på min gamla merca 190 och det såg bra ut om man gick över det ibland, kanske finns något liknande fortfarande?
Senast redigerad av 4 Varabou, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Missfärgad plast

Inlägg av garagehunden KL » 31 jul 2014 22:33

Varabou skrev: Vet att förr fanns det något för plast med färgämne i så man fick grå plast svart, vet jag färgade bla dörrhandtagen på min gamla merca 190 och det såg bra ut om man gick över det ibland, kanske finns något liknande fortfarande?
Black chrome. Vet inte om det finns längre. Det var faktiskt rätt bra vill jag minnas.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Missfärgad plast

Inlägg av Lemerok » 01 aug 2014 11:39

Det ser ut att kunna vara alkalisk avfettning eller liknande som orsakat det, om det fått torka in eller legat på för länge.

Jag skulle prova med en djuprengöring först, APC eller interiörrengöringsmedel och en borste.
Eller kanske en mirakelsvamp. Se om det biter något på det.

Om det inte hjälper borde man kunna få det snyggare med Vista eller liknande.

Skriv svar