Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bucklade min egen bil ....

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Bucklade min egen bil ....

Inlägg av GT3 » 09 jan 2014 14:05

Jag, som är extremt pedant aldrig haft en buckla på någon bil, lyckades igår med bedriften att göra en buckla i en av våra bilar. Stod och tvättade bilen och råkade slå emot med munstycket till högtryckstvätten mitt på höger framdörr. Lämnade en minimal bula tillsammans med en liten lackskada.

Bulan ska riktas i nästa vecka, men jag funderade på bästa sättet att fixa lackskadan? Tänkte mig två alternativ

1. Polera bort skadan så gott det går, lägga i lackstift+klarlack, våtslipa, polera

eller

2. Lägga i lackstift+klarlack, våtslipa, polera

Vad tror ni ger det bästa resultatet? Jag tänkte att om jag lägger på ordentligt med klarlack ovanpå lackstiftet så kan jag sedan våtslipa ner det och polera, och förhoppningsvis få skadan att försvinna nästintill helt.

Har ni några andra tips så får ni gärna dela med er :)
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 09 jan 2014 16:11

Man brukar väl säga att man ska blanda färgen och klarlacken och sen dutta på...blir bättre matchning då

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Senast redigerad av 4 eye69, redigerad totalt 14 gång.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Re:

Inlägg av GT3 » 09 jan 2014 17:05

eye69 skrev:Man brukar väl säga att man ska blanda färgen och klarlacken och sen dutta på...blir bättre matchning då

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Känner till detta, men har endast lyckats med vissa lackstift. På vår gamla Audi som var svart gick det utmärkt att blanda ihop lackstiftet+klarlacken, medan på min Saab och även bilen i fråga (Peugeot) så klumpar allt ihop sig när man blandar det av någon anledning? Kanske provade med för mkt färg eller klarlack?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Bucklade min egen bil ....

Inlägg av Perra83 » 09 jan 2014 17:18

På Volvos lackstift så lägger man på bra med färg, väntar 10min, polerar ner med toppen av lackstiftets lock sen gör man likadant med klarlacken.

Försvinner bulan så kan man leva med en droppe färg. Omlackat är inte kul.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Inlägg av GT3 » 09 jan 2014 17:26

Sådana lackstift är smidiga! Har tyvärr inget sånt hemma så får försöka lägga i det lite snyggt med en fin pensel så får vi hoppas det inte syns.

Man blir bra trött på sig själv när man lyckas med något sånt här... :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jan 2014 18:04

Nu vet jag inte hur stor lackskadan blev, men http://www.chipex.se är något som jag tyckte fungerade väldigt mycket bättre än lackstift jag testat med tidigare.
mvh Manor

Skriv svar