Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera nylackade detaljer?
-
Krakus
- Medlem
Polera nylackade detaljer?
Har fått hem nylackade detaljer till bilen. Kofångare m.m. Dock är jag inte nöjd med blankheten.
Går det polera upp? Det är glasfiber med netalic lack 2k och klarlack på det 2k.
Vad tror ni?
Går det polera upp? Det är glasfiber med netalic lack 2k och klarlack på det 2k.
Vad tror ni?
Senast redigerad av 4 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Polera nylackade detaljer?
Allt som har någon typ av lack på sig går att polera
bara använda en produkt med låg cut i
Kan ju även upplysa om att man inte får polera om bilen är nylackad för någon vecka sedan
har glömt lite hur långt det ska torka enligt rekommendationerna men en månad i alla fall.
bara använda en produkt med låg cut i
Kan ju även upplysa om att man inte får polera om bilen är nylackad för någon vecka sedan
har glömt lite hur långt det ska torka enligt rekommendationerna men en månad i alla fall.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
Krakus
- Medlem
En månad???
Kom med ett färdig förslag är du snäll!
Helst MENZERNA!
Kom med ett färdig förslag är du snäll!
Helst MENZERNA!
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Nu när det är varmt kan du minska ner det till 2 veckor då
jag är ingen lackexpert utan läser bara vad experter rekommenderar.
Känn med nagelspetsen i det lackerade området om det blir ett märke är lacken mjuk och du bör vänta med polering om det inte blir det kan du troligen köra.
Inom Menzerna rekommenderar jag FF3000 - SF4000
dom är bra lika varann 4000 ger lite högre glans på mörka lacker
Sa först en månad så inte lacken skulle skrynkla sig om du kör roterande med hög hastighet.
Hur ny lackad är detaljerna ?
jag är ingen lackexpert utan läser bara vad experter rekommenderar.
Känn med nagelspetsen i det lackerade området om det blir ett märke är lacken mjuk och du bör vänta med polering om det inte blir det kan du troligen köra.
Sa först en månad så inte lacken skulle skrynkla sig om du kör roterande med hög hastighet.
Hur ny lackad är detaljerna ?
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
miken
- Entusiast

FF3000 eller som det numera heter SF4500 ger högre glans på mörka lacker än vad SF4000 görLogan skrev:
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Kapten Haddock
- Entusiast

Om delen är lackad hos en riktig lackerare körs de ju i ugn eller med ir tork.
Då härdar klarlacken nog för att Kunna polera på ett dygn eller så.
Men det är långt ifrån optimalt då lacken kommer sjunka efter länge, speciellt om det ligger spackel eller tjockt med grund.
Rent generellt hade jag monterat delen och väntat iaf en månad innan jag polerade den.
Sen är det ju som en vanlig lack att polera. Alla är olika men som första steg om drt är matt fg400 eller 500 beroende på hur lacken är.
Mvh/
Då härdar klarlacken nog för att Kunna polera på ett dygn eller så.
Men det är långt ifrån optimalt då lacken kommer sjunka efter länge, speciellt om det ligger spackel eller tjockt med grund.
Rent generellt hade jag monterat delen och väntat iaf en månad innan jag polerade den.
Sen är det ju som en vanlig lack att polera. Alla är olika men som första steg om drt är matt fg400 eller 500 beroende på hur lacken är.
Mvh/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
Krakus
- Medlem
Det är stylings detaljer som tillverkats i glasfiber. Sidokjolar och bak samt framkofångare.
Lackade med 2k färg och 2 k klarlack. Dock ej värmetorkade. Det sa lackeraren till min svåger som hämtade det.
Man ser att dessa är lite blanka. Men inte så som bilen! hahaha Som jag polerade med Eran hjälp! (Era TIPS).
Just nu ligger de inslagna i plast i garaget. Har ca 20 gr där ( AC på ).
Kapten Haddock - Vad skulle du göra?
Lackade med 2k färg och 2 k klarlack. Dock ej värmetorkade. Det sa lackeraren till min svåger som hämtade det.
Man ser att dessa är lite blanka. Men inte så som bilen! hahaha Som jag polerade med Eran hjälp! (Era TIPS).
Just nu ligger de inslagna i plast i garaget. Har ca 20 gr där ( AC på ).
Kapten Haddock - Vad skulle du göra?
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
-
kimpon
- Medlem
Våtslipa med 3000 om det är apelsinskal och polera upp dom men vänta 3-4 veckor så att dom härdar riktigt innan. så hade jag gjort men det är upp till var och en.
Senast redigerad av 4 kimpon, redigerad totalt 14 gång.
Den som har mest när han dör vinner.
- Kapten Haddock
- Entusiast

börja med att plocka bort plasten, den kan stänga inne lösningsmedlet och även missfärga/forma lacken, har sett det med bubbelplast.
Att den inte är ungnsbakad är ju egentligen en fördel när du ska korrigera senare.
Men orkar du vänta nån vecka, sen provar du polera o se om något händer annars brukar ju 2k vårslip va effektivt.
MVH/
Att den inte är ungnsbakad är ju egentligen en fördel när du ska korrigera senare.
Men orkar du vänta nån vecka, sen provar du polera o se om något händer annars brukar ju 2k vårslip va effektivt.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
Krakus
- Medlem
Ok. Plasten ska väck! Tack.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
-
Toxicarea
- Ny Medlem
Är väl ofta så med delar av glasfiber att dom ska lufttorka.
Så det säkraste är att låta dom göra det utan plasten dom kom i så lösningsmedlet får ventilera ut.
Gör som skrevs tidigare efter 1-2v, kläm lite försiktigt på ett mer undangömt ställe för att kolla mjukheten, får du inget märke bör det vara ok att försöka korrigera till ytan.
Så det säkraste är att låta dom göra det utan plasten dom kom i så lösningsmedlet får ventilera ut.
Gör som skrevs tidigare efter 1-2v, kläm lite försiktigt på ett mer undangömt ställe för att kolla mjukheten, får du inget märke bör det vara ok att försöka korrigera till ytan.
Senast redigerad av 4 Toxicarea, redigerad totalt 14 gång.
-
Krakus
- Medlem
Jag kan vänta en månad eller så.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
- Jonke
- Trogen Medlem

vi härdar även glasfiberprylar i ugn, så brukar polera om det är något efter att dom bränns i 60min sen vilat under natten
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
Toxicarea
- Ny Medlem
Fick hem några prylar av någon glasfiber fillejox som enligt instruktion absolut inte fick köras med ir eller ugn, enligt tillverkaren.Jonke skrev:vi härdar även glasfiberprylar i ugn, så brukar polera om det är något efter att dom bränns i 60min sen vilat under natten
Polaren som lackar, sa med att vissa kombinationer ska man försöka undvika att skynda på torkningen.
Senast redigerad av 4 Toxicarea, redigerad totalt 14 gång.
-
Krakus
- Medlem
Precis detta sa den utländska lackeraren!Toxicarea skrev:Fick hem några prylar av någon glasfiber fillejox som enligt instruktion absolut inte fick köras med ir eller ugn, enligt tillverkaren.Jonke skrev:vi härdar även glasfiberprylar i ugn, så brukar polera om det är något efter att dom bränns i 60min sen vilat under natten
Polaren som lackar, sa med att vissa kombinationer ska man försöka undvika att skynda på torkningen.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
- Jonke
- Trogen Medlem

Krakus skrev:Precis detta sa den utländska lackeraren!Toxicarea skrev:Fick hem några prylar av någon glasfiber fillejox som enligt instruktion absolut inte fick köras med ir eller ugn, enligt tillverkaren.Jonke skrev:vi härdar även glasfiberprylar i ugn, så brukar polera om det är något efter att dom bränns i 60min sen vilat under natten
Korrekt. Men det är i extremfall