Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Det funkar inte, vad är felet?
-
Ladiesman
- Medlem
Det funkar inte, vad är felet?
Hej alla!
Jag är en amatör som precis börjat med polish men läst och googlat och youtubat så ja kände att jag hade lite koll. Men det verkar som att ja är ute och cyklar för ja får inte till de.
Vad har jag för bil?
Jag har en metallicblå audi a4 -05 som är jätte dålig i lacken med massa massa tvättrepor.
Vad har jag?
Maskin: Meguiars DA powersystem som jag kopplat till en borrmaskin 1,06Kw och 0-3000varv
Trissor: Röd(hård), gul(mellan), svart(mjuk) samtliga från Meguiars.
Medel:
Meguiars Ultimate compound
Meguiars Ultimate polish
Meguiars Ultimate liquid wax
och efter en del prat och frågor och svar köpt Menzerna fast gloss 400.
Hur tvätta jag?
1. Kallavfettning
2. Diskmedel(Vet att de är fel men ville ha bort alla oljor skit)
3. Avtorkning med silikonskrapa och sedan med våffelduk.
Hur börja jag?
1. Valde att börja på bagageluckan, delade upp den i två delar med maskeringstejp
2. Började med Meguairs röda trissa + menzerna FG400
3. Spred ut allt med låg hastighet för att sedan höja.
4.Inflick till de som inte vet. Meguiars DA power system är en oscillerande enhet som de har framtagit för de som inte har råd att köpa de dyra modellerna men å andra sidan kosta den 700kr :S. Hur som helst..
5. Köde 8-10 passes av vertikala och horisontella..tills den nästan blev genomskinlig.
6. Torka av med microfiberduk..
7. Slå sig i huvudet för nästan inget gick bort..
Vad gör ja för fel? De ska tydligen inte va fel på Menzerna FG400 för den av avverka bra och bita bra på hårda lacker..
Ska man ge sig på en roterande modell eller vad ska man göra?
Mvh
Förvirrad amatör
Jag är en amatör som precis börjat med polish men läst och googlat och youtubat så ja kände att jag hade lite koll. Men det verkar som att ja är ute och cyklar för ja får inte till de.
Vad har jag för bil?
Jag har en metallicblå audi a4 -05 som är jätte dålig i lacken med massa massa tvättrepor.
Vad har jag?
Maskin: Meguiars DA powersystem som jag kopplat till en borrmaskin 1,06Kw och 0-3000varv
Trissor: Röd(hård), gul(mellan), svart(mjuk) samtliga från Meguiars.
Medel:
Meguiars Ultimate compound
Meguiars Ultimate polish
Meguiars Ultimate liquid wax
och efter en del prat och frågor och svar köpt Menzerna fast gloss 400.
Hur tvätta jag?
1. Kallavfettning
2. Diskmedel(Vet att de är fel men ville ha bort alla oljor skit)
3. Avtorkning med silikonskrapa och sedan med våffelduk.
Hur börja jag?
1. Valde att börja på bagageluckan, delade upp den i två delar med maskeringstejp
2. Började med Meguairs röda trissa + menzerna FG400
3. Spred ut allt med låg hastighet för att sedan höja.
4.Inflick till de som inte vet. Meguiars DA power system är en oscillerande enhet som de har framtagit för de som inte har råd att köpa de dyra modellerna men å andra sidan kosta den 700kr :S. Hur som helst..
5. Köde 8-10 passes av vertikala och horisontella..tills den nästan blev genomskinlig.
6. Torka av med microfiberduk..
7. Slå sig i huvudet för nästan inget gick bort..
Vad gör ja för fel? De ska tydligen inte va fel på Menzerna FG400 för den av avverka bra och bita bra på hårda lacker..
Ska man ge sig på en roterande modell eller vad ska man göra?
Mvh
Förvirrad amatör
Senast redigerad av 4 Ladiesman, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Re: Det funkar inte, vad är felet?
Du har en bil med extremt hård lack. Bara att fortsätta köra, eller skaffa dig lamull + roterande.
Vill även säga att jag hellre nästan torkar bilen med svinto än torkar med silikonskrapa...
Vill även säga att jag hellre nästan torkar bilen med svinto än torkar med silikonskrapa...
Senast redigerad av 5 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
Ladiesman
- Medlem
Men de kan inte vara såhär svårt? Höll på i 1h och fick Inge resultat. Vad gör proffsen som inte jag gör?
- Grief
- Moderator

Har gjort en del VAG-bilar och har fått brassa på ordentligt med roterande, lamull och grova Meguiars #105 för att få resultat.Ladiesman skrev:Men de kan inte vara såhär svårt? Höll på i 1h och fick Inge resultat. Vad gör proffsen som inte jag gör?
Hur snabbt rör du maskinen?
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
-
Ladiesman
- Medlem
Körde faktiskt 2500 och tröttna å körde 3000 oxå.. Har kört med lammull glömde säga de. Testade de idag.Grief skrev:Har gjort en del VAG-bilar och har fått brassa på ordentligt med roterande, lamull och grova Meguiars #105 för att få resultat.Ladiesman skrev:Men de kan inte vara såhär svårt? Höll på i 1h och fick Inge resultat. Vad gör proffsen som inte jag gör?
- Grief
- Moderator

Rör, alltså, hur snabbt rör du den över lacken? Kolla in Junkmans videor om Porter Cable 724XP så får du ett humm om hur snabbt du bör röra den.Ladiesman skrev:Körde faktiskt 2500 och tröttna å körde 3000 oxå.. Har kört med lammull glömde säga de. Testade de idag.Grief skrev:Har gjort en del VAG-bilar och har fått brassa på ordentligt med roterande, lamull och grova Meguiars #105 för att få resultat.Ladiesman skrev:Men de kan inte vara såhär svårt? Höll på i 1h och fick Inge resultat. Vad gör proffsen som inte jag gör?
Edit: Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=taR6JP2yNfI
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Kör du på för högt varv så bryter du ner polermedlet för fort och får inte någon avverkning,
Maxfart jag kör roterande på är under 1500-1600rpm.
Har kör audi bilar med flex 3401 vrg som var riktigt dåliga så det går att få till bra resultat.
Frågan är om det är tillräckligt stort slag på din Meguiars DA powersystem för att få till bra effekt.
lite bilder på hur det ser ut så är det lättare att hjälpa dig,ev så kan du ju även ha tur att bo nära nån här på forumet som kan hjälpa dig.
Maxfart jag kör roterande på är under 1500-1600rpm.
Har kör audi bilar med flex 3401 vrg som var riktigt dåliga så det går att få till bra resultat.
Frågan är om det är tillräckligt stort slag på din Meguiars DA powersystem för att få till bra effekt.
lite bilder på hur det ser ut så är det lättare att hjälpa dig,ev så kan du ju även ha tur att bo nära nån här på forumet som kan hjälpa dig.