Sida 1 av 2

Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:15
av Victor
Tjena, Har nyss köpt en Volvo V70 2,5T AWD med för hårt polerade framlysen. Vet inte hur jag ska fixa det, är ju klarglas. Har stått med autosol osv men utan resultat

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:17
av miken
Bilder?

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:20
av Victor
Ska se om jag kan ta en nu kan hända att det är på tok för mörkt, vänta lite :D

Bild

Bild

Bild


De bästa jag kunde lyckas med. Tacksam för hjälp

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:27
av bigguns
Är väl inte svårare än "gör om, gör rätt"

mvh

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:31
av Victor
Bilder nu

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:37
av miken
kan tänka mig att autosol gör dom bara fulare...
dom är absolut inte förstörda köpte själv detta kitt då mina börjat bli matta och fula och dom vart som nya
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-ice-h ... c-805.aspx

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 19:43
av Victor
Blev mycket bättre med autosol eftersom jag körde med vanligt polermedel sen vax efteråt annars hade det nog varit repigt. Men hjälper det då? för dem är ju för grovt polerade inte utorkade.

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 20:06
av jockeb
Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...

Torka av och kolla om du måste slipa mer. Sen är det bara o fortsätta tills du är nöjd!
Jag höll på flera timmar per lampa då jag gjorde det på fruns kombi förra vintern :shock:

Bild

Bild

Bild

Sen blev det lackade insatser också :mrgreen: Lite offtopic men det blir snyggt :cheers
Bild

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 21:10
av danne5
Som tidigare nämnts:
-Slipa med grövre våtslippapper(600-1500)
-Slipa med finare våtslippapper(2000-3500)
-Polera med maskin, med viss försiktighet och vanligt polermedel
Slipa ev. en gång till med fint slippapper och polera pånytt om du inte är nöjd med resultatet!:) :jeps

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 21:18
av jockeb
Jag började med 500 torrslippapper :shock: :lol: Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 13 okt 2012 21:19
av limban
jockeb skrev:Jag började med 500 torrslippapper :shock: :lol: Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!
Det är just så man måste göra.. :jeps

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 08:07
av danne5
Okej, då har inte mina glas varit så dåligt skick :)

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 12:31
av Victor
Tack för all hjälp. Uppskattas verkligen :jeps :cheers

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 12:36
av DandanRacing
Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 15:58
av Jonke
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 16:04
av jockeb
Jonke skrev:
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas
Nu vet jag inte om abralondukarna jag har räknas som mörkgrå eller svart, jag tycker dom är grå. Hur som helst, dom mörkgrå motsvarar iaf 800...

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 16:12
av Jonke
kom just på att det är mirlon vi använder....

mitt fel :lol:

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 14 okt 2012 16:37
av DandanRacing
Jonke skrev:
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas

På de jag köpte stod det på baksidan vilken grovhet det var :jeps

//Andreas

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 15 okt 2012 08:54
av Mangi
Varför skulle man inte kunna slipa för hand :?:

[quote="jockeb"]Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...

Re: Sönder polerade framlysen

Postat: 15 okt 2012 09:08
av jockeb
Mangi skrev:Varför skulle man inte kunna slipa för hand :?:
jockeb skrev:Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...

Går säkert bra för det mesta men det finns ju risk att man belastar papperet ojämt och skapar onödigt djupa sliprepor. Nu menar jag gröve papper och inte nått fint våtslippapper.
Detta är lätt att förstå om man lackat lite billack och vet hur ett dåligt underjobb ser ut :x