Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

årets vägsalt sitter som ...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 27 dec 2011 10:25

har en vit peugeot 308 -11 som är 4 månader, och när ja tvättar den så vill inte skiten släppa, har vaxat den 4 gånger sen ja fick den, använder blue and green degreaser wet som avfettning och cherry foam, chemical guys wash and gloss eller mafra flux schampo. men smutsen sitter fortfarande kvar efter avfettning och tvätt, så ja får avfetta igen och tvätta en gång till när avfetningen sitter på bilen, då först släpper det, tvättar cirka 2-3 gånger i månaden och spolar av ibland utan avfettning. hade en solid röd v50 innan och då hade ja inte dessa problem. nån som har nåt tips??
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: årets vägsalt sitter som ...

Inlägg av rkoo » 27 dec 2011 10:34

Hur länge låter du degreaser wet ligga innan avspolning? Och i vilken temp ungefär?
För något som är tydligt för mig är att när lacken är runt 0 grader eller några minus och tempen i hallen man just kört in i runt 15 grader så behöver kallavfettningen ligga i upp till 10 min för att verka någorlunda.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 27 dec 2011 10:40

låter den ligga på i cirka 5 minuter, tvätta bilen igår, det va 8 grader ute och ja va först i hallen för dagen så det va inte fuktigt, men ja ska testa att låta det ligga på längre nästa gång

Användarvisningsbild
Bebben
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bebben » 27 dec 2011 10:57

Som regel låter jag avfettning ligga på minst 10 min, oavsett vad det står i anvisningarna.

Är det varmt ute så får man ju se till att det inte torkar bara, då får man spola av det tidigare eller dra en omgång avfettning till.
Senast redigerad av 4 Bebben, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 27 dec 2011 17:21

Ursäkta tipset men....våga testa OK naturavfettning!!!! Jag har aldrig någonsin haft problem med att skiten inte lossnar med den (bortsett från tjära). Jag spejar på och sen spolar jag av direkt utan att vänta 5-10 min och det blir klockrent varje gång!

Ursäckta för ett low-tech tips i bilvårds forum men jag säger bara VÅGA TESTA MACK MEDLET!! :lol:

I mitt förra jobb så körde jag paket och oftast på vintern så sprejade jag bara på naturavfettning och spolade av bilen när jag inte orkade köa till maskintvätten och ja det blev knöka rent :)
Måste poängtera att paket bilens vax erfarenhet var endast det vax som kom i maskintvätten och den var vit :)

//David

Ps. Kom gärna med mothugg men bara om ni testat medlet själva ;)
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

R.A
Medlem

Re: Re: årets vägsalt sitter som ...

Inlägg av R.A » 27 dec 2011 18:20

SAABninefive skrev:Ursäkta tipset men....våga testa OK naturavfettning!!!! Jag har aldrig någonsin haft problem med att skiten inte lossnar med den (bortsett från tjära). Jag spejar på och sen spolar jag av direkt utan att vänta 5-10 min och det blir klockrent varje gång!

Ursäckta för ett low-tech tips i bilvårds forum men jag säger bara VÅGA TESTA MACK MEDLET!! :lol:

I mitt förra jobb så körde jag paket och oftast på vintern så sprejade jag bara på naturavfettning och spolade av bilen när jag inte orkade köa till maskintvätten och ja det blev knöka rent :)
Måste poängtera att paket bilens vax erfarenhet var endast det vax som kom i maskintvätten och den var vit :)

//David

Har kört det på förra taxin då jag inte fick välja medel själv av någon anledning... kan inte påstå att det är så bra som du tycker. Funkade okej på sommaren för att få bort damm och lerrester. Deras superavfettning är okej vintertid i sånt fall, men inte mer :-). Enligt min mening...

Mvh

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Re: årets vägsalt sitter som ...

Inlägg av SAABninefive » 27 dec 2011 20:08

R.A skrev:
SAABninefive skrev:Ursäkta tipset men....våga testa OK naturavfettning!!!! Jag har aldrig någonsin haft problem med att skiten inte lossnar med den (bortsett från tjära). Jag spejar på och sen spolar jag av direkt utan att vänta 5-10 min och det blir klockrent varje gång!

//David

Har kört det på förra taxin då jag inte fick välja medel själv av någon anledning... kan inte påstå att det är så bra som du tycker. Funkade okej på sommaren för att få bort damm och lerrester. Deras superavfettning är okej vintertid i sånt fall, men inte mer :-). Enligt min mening...

Mvh

Och jag tycker deras superavfettning är skit hahahah, spolar man fel är det som att skiten bränner fast, smaken är som baken :mrgreen:
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Användarvisningsbild
falerum
Medlem
Kontakt:

Inlägg av falerum » 27 dec 2011 21:48

Biltemas avfettning fungerar kanon.

Jag har ett par 30 lit dunkar med lite annat gött i som biter fint.

Annars så finns det T-Grön , den kostar ca 25:- lit
Senast redigerad av 4 falerum, redigerad totalt 14 gång.

R.A
Medlem

Re: Re: Re: årets vägsalt sitter som ...

Inlägg av R.A » 28 dec 2011 00:27

SAABninefive skrev:
R.A skrev:

//David

Mvh

Och jag tycker deras superavfettning är skit hahahah, spolar man fel är det som att skiten bränner fast, smaken är som baken :mrgreen:
Hahaha! Väljer dock inte någon av dem som första val. Mer än nödlösning xD

Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 04 jan 2012 17:25

va och tvättade bilen idag, la på avfettning på torr bil och lät det värka i 10 minuter sprutade på lite till efter 5 så det inte skulle torka. och skiten släppte mycket bättre, fick endast punktmarkera med mer avfettning på vissa ställen under tvätten.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 10 feb 2012 13:42

köpte biltemas kallavfettning. den va det bilen behövde, skiten släppte med en gång, och den var mycket lätt tvättad. ska tilläggas att den andra avfettningen funkar hur bra som helst på min lastbil, men den är metallic om det kan ha nån betydelse.

Användarvisningsbild
Bebben
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bebben » 10 feb 2012 19:13

Tvättade bilen med turtle wax pre-wash t och lät det ligga på i ca 10 min och ALL smuts släppte direkt oc så hade jag inte ens tillgång till högtryck. :-)

Rekommenderas starkt!

Skickat från min iFån med Tapatalk, så ha överseende med stavning ;-)
Senast redigerad av 4 Bebben, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 10 feb 2012 21:56

Bebben skrev:Tvättade bilen med turtle wax pre-wash t och lät det ligga på i ca 10 min och ALL smuts släppte direkt oc så hade jag inte ens tillgång till högtryck. :-)

Rekommenderas starkt!

Skickat från min iFån med Tapatalk, så ha överseende med stavning ;-)
Pre-wash T är grymt bra! En fördel är att den är i gelform och inte torkar in.
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 10 feb 2012 23:46

Köpte en liter Turtle Pre-wash efter att ha läst denna tråd.

Det var bra grejer. Turtle dom kan dom.... :D

Men wet degreaser gör också ett bra jobb för halva priset

Skriv svar