Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Hur man handtvättar?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 10 dec 2011 19:53

Såg riktigt bra ut! :jeps

Eftersom du nämner tvåhinks metoden så kan du ju beskriva hur den går till, tror inte många FD "maskin" tvättare har koll på det ;)
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 10 dec 2011 20:03

En fin beskrivning för tvätt av dörrgångar önskas. Alltid det värsta tycker jag.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 10 dec 2011 20:05

tänkte på det där med kallavfettning, bara 3-4 gånger under en vinter?? ja använder det varje gång ja tvättar bilen på vinter, och skulle ja inte göra det skulle den inte bli ren, kör i göteborgs området och tvättar cirka 2 till 4 gånger i månaden. vaxar ungefär varannan månad.
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

totte
Medlem

Inlägg av totte » 10 dec 2011 20:36

Två hinksmetoden: Har två hinkar, en med schampolösning, och den andra med rent vatten. Börjar med att doppa handsken eller svampen i schampohinken och sen tvättar en panel. Sen doppar jag ner handsken i hinken med rent vatten och vrider ur den så den mesta smutsen hamnar i den hinken. Sen doppar jag den igen i Schampolösningen, tvättar en panel osv.osv.

Sen att kallavfettningen skulle vara mer elakt mot vaxet/lackskyddet beror väll lite på vad man har använt för Lsp, om det är ett polymervax/sealer, carnoubavax, eller 2-komp ? för Alkalisktavfettning har jag märkt tar ju bort Carnoubavaxer väldigt snabbt... Så jag skulle säga rent generellt så är avfettningen (både kall och alkaliskt) som tar död på LSP...
Senast redigerad av 4 totte, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 10 dec 2011 20:47

Jag börja alltid med att tvätta fälgarna, däck och hjulhus. Jag har även tre hinkar ;) , en speciell för mina fälgarna, däck och hjulhus. Sen gör jag en förtvätt, mestadels är det en snowfoam jag gör. När de sitter kvar, börja jag med att tvätta dörrgångar och gångjärnar av dörrar. även emblemer, alla små delar som är svårt för att tvätta. Efter det börja jag med att shamponera bilen och jag använda alltid tvåhinks metoden. Som Totte redan skriv har man två hinkar ( med gritguard), en är med shampoo och andra är med rent vatten.
Jag har hitta denna film på nätet och tycker att det är bra förklarad här.
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

totte
Medlem

Inlägg av totte » 10 dec 2011 20:54

Precis som du skrev Gunther så gör jag med, tre hinkar. Två till lack, och en till fälgar och däck. Apc plus pensel på svåråtkommliga ställen... Sen Använder jag med också av ph neutralt Snowfoam för att spara på Lsp så mycket som möjligt.... Har lärt mig från hur de gör i england och usa. Enda gången jag använder mig av Alkaliskt avfettning är om jag ska polera och vaxa om bilen efteråt, men bara om bilen har klarlack...
Senast redigerad av 4 totte, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 10 dec 2011 21:01

Rednales skrev:En fin beskrivning för tvätt av dörrgångar önskas. Alltid det värsta tycker jag.
Det förklarade jag tidigare men kan dra det en gång till.. :lol:
lägg avfettning i dörrgångarna och sen stänger du dörrarna till först låsläget så att dörren är öppen någon centimeter :jeps
därefter spolar du med högtrycken in i springan mellan dörren och karossen.. och simsalabim.. så har du en väldigt ren dörrgång utan något vatten inne i bilen och allt klart på några minuter.. :brumm
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 10 dec 2011 21:12

:oops: Så var det ja limban... Kör du runt hela dörren på samma sätt (både uppe och nere utan att vatten kommer in?)
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 10 dec 2011 21:16

Du kan ta det lite lugnt upptill för där är det ju mest damm och lös smutts.. men dra järnet nedertill.. :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 10 dec 2011 21:48

eller så ställer man ner trycket, tar sig en rackare så man blir stadig på handen och spolar med öppen dörr :mrgreen:

bara man tar det lugnt så brukar det grå bra på de flesta bilar med ytterst lite stänk i bilen :jeps
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 dec 2011 22:00

går inte att ställa trycket på min tvätt.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 10 dec 2011 22:58

Jag sprayar alltid dörrgångarna med APC, gojsar runt med en pensel och schamposvamp och spolar sedan med högtryck med öppen dörr, inget nerställt tryck här inte ;) Förvånansvärt lite vatten kommer in i bilen, knepet är att hålla rätt vinkel på munstycket.
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 10 dec 2011 23:11

Masten skrev:Jag sprayar alltid dörrgångarna med APC, gojsar runt med en pensel och schamposvamp och spolar sedan med högtryck med öppen dörr, inget nerställt tryck här inte ;) Förvånansvärt lite vatten kommer in i bilen, knepet är att hålla rätt vinkel på munstycket.
Helt rätt.. men tror dom flesta sprutar hälften av vattnet in i bilen.. :lol:
MVH Anders Lindbäck

Bild

totte
Medlem

Inlägg av totte » 11 dec 2011 14:24

Jag brukar även använda våfflad tvättsvamp. två-hinks metoden för lack använder jag mig bara på bilar som redan är polerade och fina i lacken och man vill minska risken för tvättrepor, sen början jag alltid där det är som minst smutsigt: huv,framruta,tak,bagagelucka. sen tar jag halva delen av framskärmarna och dörrarna och ned till kofångarna bak.
sist tar jag nedanför dörrlistenlisten och fronten och bakkofångaren..
Fast först av allt så tar jag alltid fälgar och däck.
Men på bilar som är tokrepig och är i kasst skick som har blivet körda i borsttvätt och aldrig har blivet polerade så kvittar det hur man gör :D , då är ju skadan redan gjord resonerar jag...

Ett annat knep om man inte vill använda eller har en högtryckstvätt är att använda en lågtryckspruta med vatten när man tvättar dörrgångar: Spreja en bra APC /avfettning i dörrgångarna, ta en pensel och pensla på skiten så den löser upp sig. ta en tvättsvamp med vatten och shampo och gojsa runt lite extra, sen tar man lågtrycksprutan och tar bort schamposkummet och APC'n. torka sedan med en microfiber duk ! ;)

Skriv svar