Sen jag, för några veckor sedan, införskaffat min första egna bil har jag helt förändrats. En kompis till mig ”förstörde” mitt liv genom ett tipsa om att det fanns en sida som heter Bilvårdsforum. JÖSSES vad produkter, tips och trix det finns och jag är helt fast. Längtar tills bilen gått några mil så att man kan få åka och tvätta igen
Då jag surfat runt på forumet slås man av hur otroligt många timmar erfarenhetskunskap som folk ligger inne med och jag har spenderat MÅNGA timmar med att läsa alla möjliga trådar. Även om jag vet att det finns många trådar som behandlar ungefär det jag är ute efter hoppas jag nu på lite tips på produkter som passar just mig.
Följande
Jag vill lägga på en glasbehandling. Som jag fattat det från forumet så är det Aquapel eller Res-bona som gäller. Spontant känns aquapel lite smidigare.
1. Är det nån stor skillnad på dessa produkter i hållbarhet och hur effektiva dem är?
2. Löser man att lägga på det själv om man aldrig gjort det innan? Jag har läst instruktionerna för aquapel som finns och utifrån det så känns det som att det inte bör bli så stora problem. Dock tycker jag inte att det framgår om man skall lägga på det på alla rutor med en gång och sen börja gnugga in det eller om man börjar med halva framrutan och gnuggar in det och sedan går vidare och ta det del för del?
Tvättar man sedan rutorna som vanligt varje gång man tvättar bilen eller skall man vara försiktig så att inte behandlingen mattas av tvätt?
Jag behöver tips på medel för att göra rent rutorna. Jag har kört med nått från turtle nu men det blir inte rent. Det ligger en film kvar och det syns tydligast när det sedan kommer vatten på rutan. Man ser tex väldigt tydligt var torkarna har gått. Jag tror inte rutan är tagen nästan alls innan förutom kanske lite med tvättsvampen. Jag behöver alltså någonting riktigt stark.
Många rekommenderar Strovel glasrent. Skulle detta lösa mitt problem? Jag vill ju få rent utsidan ordentligt innan glasbehandlingen skall på.
Sen skulle jag vilja ha tips på medel för gummimattorna inne samt däck och lister ute. Mattorna får inte bli hala medans jag på däcken vill ha lite glans. Inte så att dem ser ”utställningsvåta” ut men ändå lite glans. Jag har sett att många rekommenderar Selaclean gummiförnyare. Ger Selaclean däcken någon glans? Vad skall jag annars ta till däcken? Hur är Autoglym Tyre Dressing?
Finns det nått medel som kombinerar glans samtidigt som mattorna inte blir hala eller går det inte alls ihop?
Detta blev en hel del ser jag, hoppas folk orkar läsa. (Orkar ni bara med en del så tipsa gärna om rengörning för rutorna utvändigt för detta håller på att reta ihjäl mig)
Tack på förhand
/Calle