Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fälgmedel polerad alu fälg?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 17:11

Hallo!

Har en fråga som jag hoppas att nån här på forumet kan hjälpa mig med , dom flesta fälgmedel har ju antingen lågt Ph eller högt Ph men ingen av detta är väl lämpligt att använda på fälgar som är polerade och utan klarlack, finns även dom fälgar som är magnesium i så vilken fälgrent går att använda på dessa?
Eller bilar med bromsok i alu eller liknade.
Gärna nån som går att köpa på större förpackning än pumpflaska och inte kostar multum.

Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg

Inlägg av Nisse » 01 feb 2010 18:56

jujimbo skrev:Hallo!

Har en fråga som jag hoppas att nån här på forumet kan hjälpa mig med , dom flesta fälgmedel har ju antingen lågt Ph eller högt Ph men ingen av detta är väl lämpligt att använda på fälgar som är polerade och utan klarlack, finns även dom fälgar som är magnesium i så vilken fälgrent går att använda på dessa?
Eller bilar med bromsok i alu eller liknade.
Gärna nån som går att köpa på större förpackning än pumpflaska och inte kostar multum.

Magnus
Här några syrafria...

Autoglym Custom Wheel Cleaner 500ml
Skummande rengörare för fälgar, hjulbult och bromsok. Syrefri och fräter inte. Förp. 500 ml.

Trutest "Pro serien" Wheel Cleaner 360 5L
Wheel cleaner 360 är ett alkaliskt rengöringsmedel för bilfälgar och hjulsidor av stål, aluminium och plast.
Avlägsnar snabbt oljerik och ingrodd smuts, vägsalt, bromsdamm oxid m m.

Produkten är tixotrop vilket gör att den är mycket lätt att applicera och inte rinner av fälgarna utan sitter kvar och verkar.
Applicera med sprayflaska eller dylikt. Låt medlet verka någon minut och vid behov bearbeta ytan med borste. Avsluta med noggrann avsköljning under lågt vattentryck. 5L

Späds med kallt eller ljummet vatten i förhållande :
Generellt 1:1-1:5
Aluminiumfälgar 1:5-1:10
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 19:22

Ok Nisse men funkar det att använda en basisk fälgrengörning på oskyddad alu? har märk då man kör med alkalisk avfettning på rå aluminum att man får fläckar mm .
Fälgarna är endast polerat blanka inte något ytskydd alls.

Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 01 feb 2010 19:50

jujimbo skrev:Ok Nisse men funkar det att använda en basisk fälgrengörning på oskyddad alu? har märk då man kör med alkalisk avfettning på rå aluminum att man får fläckar mm .
Fälgarna är endast polerat blanka inte något ytskydd alls.

Magnus
JP Tunaverken och Shelby (äldre fälgar) var ju väldigt känsliga på sin tid...kommer ihåg att man körde vanligt Yes diskmedel vid rengöring...och i mellanåt så fick man köra lite Autosol....

Just Autoglym Custom Wheel Cleaner 500ml är ju för väldigt känsliga fälgar... ;)

Kolla test
http://www.youtube.com/watch?v=3SuEoXdG1KY
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 20:06

Ok tack Nisse det är inte mina fälgar dom är till en Nissan skyline som en kompis har och han ville att jag skulle fixa den till våren, typiskt att han skulle köpa sig fälgar som inte var lackade men han föll för bling blinget hos dessa fälgar när han såg dom, får väl bli en flaska Autoglym Custom Wheel Cleaner, finns den i större förpackning? han lär nog göra slut på en del under sommaren :brumm stora fälgar 18 elr 19 tums och dom bromsbelägg han har dammar rejält :nicka

Tackar för hjälpen
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 01 feb 2010 20:32

Acid Free Wheel Cleaner 5L art-nr 5837

Inf. Syrefri fälgrengörare som inte skadar bromscylinder och hjulbultar.Skadar inte krom eller aluminium.
Förp. 5 ltr. dunk... ;)

googla på Acid Free Wheel Cleaner så ser du att den klarar polerad aluminium... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 20:54

Hmmm jag hittar inte nån fälgrent med det artlnr i er webshop ligger den dold på nåt vis?
Men då vet jag att autoglym´s custom wheel cleaner är ok å den typen av fälgar :P gött de
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 01 feb 2010 20:56

jujimbo skrev:Hmmm jag hittar inte nån fälgrent med det artlnr i er webshop ligger den dold på nåt vis?
Men då vet jag att autoglym´s custom wheel cleaner är ok å den typen av fälgar :P gött de
Acid Free Wheel Cleaner 5L har vi inte i shoppen....men kan ta hem vid behov... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 21:02

Ok!

Skall kolla på det, kommer en order till våren ;) och inte bara på fälgrent :D :lol:
har en del som vill ha hjälp med bilarna efter denna vinter, och efter att dom sett dom bilar jag gjort iordning :jeps
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Göran » 01 feb 2010 21:04

Själv clayar jag mina fälgar, ;)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 21:08

Har bara en claybar kvar den får jag nog spara till lacken, dyr var den :oops: köpte zymöls claybar, eller om jag splittar den och kör hälften till fälgarna.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 01 feb 2010 21:13

Har man dyra fina fälgar så skall man rengöra dom ofta....och då med vanligt bilshampo med bra rengörande effekt t.ex Concept Autoshampo...sedan behandla dom med t.ex. Ultima Paint Guard.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 01 feb 2010 21:40

tack för bra tips, problemet är att han köpte dom begagnade och förra ägaren skötte dom inte så bra, sen är väl många av dom nya fräcka fälgarna som finns till japsebilar av en inte så bra kvalité då dom skall vara hyffast billiga och ändå vara på minst 18 tum eller större nåt måste ju tillverkaren spara in på.

Jag får ha en liten bilvårdskola med honom till våren ;)
Dom fälgar jag har själv är rena och på dom kör jag essex fälgrent funkar fin fint då dom är bra lack på,men det kan ju vara bra att ha en snällare rengörning åxå till fälgarna så det kommer att köpas en sån med. och sen blir det ju vaxning av sommar fälgarna så klart :)
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av yerfen » 01 feb 2010 22:12

Nisse skrev:Har man dyra fina fälgar så skall man rengöra dom ofta....och då med vanligt bilshampo med bra rengörande effekt t.ex Concept Autoshampo...sedan behandla dom med t.ex. Ultima Paint Guard.... ;)
är väll bättre med Ultima Tire & Trim Guard Plus har för mig att göran nämnde att den är mer värmetålig.
stämmer det göran?
jag har iaf den på mina fälgar och tycker det fungerar alldeles utmärkt :brumm
Senast redigerad av 4 yerfen, redigerad totalt 14 gång.
Bild

MVH Pär

Göran

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Göran » 02 feb 2010 10:33

Precis, tire and trim guard använder du både på fälgen och däcket för att kapsla in båda delarna samtidigt. En riktigt, riktigt bra produkt! :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 07 feb 2010 15:51

Har förstått att detta skall vara den fälg som kompisen köpt till sin bil, verkar vara en typ av splitfälg också, han körde på guld/högblank.
Bild
Jag tyckte det hade vart bättre om han köpt nismofälgar i vitt eller svart har för mig dom är pulverlackade så dom tål mycket men han är lite bling bling typ, gillar pimp my ride osv 8-) :brumm

Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 07 feb 2010 16:27

Ja dessa fälgar skall man vara väldigt försiktig med....ingen fälgsyra här inte !!
Är det en äkta splitfälg så brukar det synas på priset...centrum är ju tåligt...men banan är extremt känlig...i detta fall så tror jag den polerade delen (ytterringen) är separat del...påminner lite om "snobbringar" fast i detta fall fastmonterade...jag behandlade liknade fälgar med PPS för en tid sedan...och faktiska är dessa polerade banor så extremt högglänsande så dessa tappar en del av glansen om man behandlar med lackskydd... ;)

Centrum kan man ju behandla med något bra skydd...men den polerade banan så bör man vid rengöring först spola ren med vatten och sedan köra med schampo...det räcker med några gruskorn ikvar för att göra rejäla repor...så här gäller det att vara noga !! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 07 feb 2010 17:45

Ok då är det klar bara shampo och vatten ,
jag tyckte att dom här hade vart bättre men det är ju ett helt annat pris åxå ;)
Bild
ingen splitfälg och håller säker för hårdkörnng :brumm
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av Nisse » 07 feb 2010 18:09

Även dom som gör replikor produktutvecklar...tycker dessa "kopior" håller rätt bra klass idag...men visst är originalen bättre...men också betydligt dyrare... ;)

Det är också skillnad på kopia och kopia....även där finns bra och sämre... ;)


BMW-"pirat" får böta 668.000 kr
668.000 kronor plus rättegångskostnader svider i plånboken för Ingemar Hjelmstierna från Göteborg. Det är vad hans företag Wheels Spare Parts i Göteborg dömts att betala för att ha sålt fälgar som liknar BMW:s, rapporterar di.se.

Enligt BMW har Wheels Spare Parts har inte bara sålt piratfälgar från Holland utan även gjort detta under BMW:s varumärke. Nu har domen fallit och Stockholms tingsrätt går på den tyska biljättens linje.

BMW:s ombud, advokat Henrik Wistam på Rydin-Carlstens advokatbyrå, säger att det handlar om "det i särklass största skadestånd som betalats ut för piratkopiering av design".

"Domen är glädjande för alla inom fälgindustrin, eftersom den får giltig verkan i hela EU", säger han till di.se.

Ingemar Hjelmstierna är starkt kritisk till tingrättens dom och säger till DagensPS.se att han tänker överklaga till hovrätten. Bland annat hävdar han att biltillverkaren fabulerat och skapat efterhandskonstruktioner, bland annat om att fäljarna kommer från Hollan.

"Vi har aldrig ens köpt en skruv ifrån Holland", säger Ingemar Hjelmstierna till DagensPS.

Varifrån fälgarna härstammar vill han dock inte avslöja.

"Det tänker jag spara till hovrätten", säger han.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Fälgmedel polerad alu fälg?

Inlägg av jujimbo » 18 feb 2010 20:29

Så, då är det klar denna typ av fälgar allså splittfälg med högblank bana tvättas ofta med bra shampo, :D
Så kommer hans fälgar att vara fina länge :jeps
när jag tänk så tycker jag dom passar bra på den svarta bil han har, synd bara att det är lite jobb att hålla dom rena,mem vill man ligga på top så är det inte gratis :nicka
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar