Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Diskussion om oxid. Delad tråd.

Allt utvändigt arbete och produktval.
Göran

Re: Diskussion om oxid. Delad tråd.

Inlägg av Göran » 10 feb 2012 22:31

Induktivt felslut

Jag undrar i mitt stilla inre om någon här har läst vetenskapsteori, det börjar alltmer likna ett induktivt felslut. Ett exempel på ett induktivt felslut är när två killar går ute i djungeln, den ena killen blir biten av en orm och tuppar av. Kompisen drar in honom i en bil och de kör i full fart till sjukhuset. Men killen går inte att rädda. Han är redan död.

Läkaren frågar hur ormen ser ut, -Såhär visar vännen, röd och två meter lång.
-Den är inte giftig säger läkaren. Eller den är giftig, men det är inte värre än ett getingstick.

Det visar sig att kamraten avlidit av hjärtstopp pga chocken och rädslan när han blivit biten av ormen.

Detta borde Larry boy läsa, eller vad han nu kallar sig:

http://www.fil.lu.se/files/eventfile1831.pdf
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 10 feb 2012 23:22

limban skrev:Denna tråd är ju riktigt rolig att läsa..(undra vem som vinner).. :lol:
Blir nog den som får ett svar från färgtillverkare, ska kontakta några till och se om dom har dokument på klarlack å färg.

Men hela världen säger samma sak, klarlack + färger oxiderar.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Inlägg av Milles Auto Makeup » 11 feb 2012 03:08

Gråben skrev:Mille , på Milles Auto Makeup...

Jag måste få fråga dig, efter som jag tydligen enligt din hemsida hör till den skara som har " okunskåp " Eller menar du " okunskap"?som du säger på din hemsida, kan du inte med dina revolutionerande uptäckt dela med dig av din kunskap. För jag är väldigt nyfiken på den. Eller är det så att du vill utge dig för att vara mer revolutionerande, bättre utbildad än andra bilvårdare på detta forum och runtom i detta avlånga land fast du inte är det?

Sen skriver du,( jag lånar texten från din sida) " Vår lack konservering har tillverkats med bilfärgexperter sedan 1974 och har använts av svenska biltillverkare som gick på export, då allt nedfall från industrin brändes fast på lacken och enda räddningen var vår beprövade lack konservering.Tyvär tog behandlingen för lång tid att utföra och man behövde rutinerad personal.

Jag skulle säga att det krävs mera rutinerad personal nu, för att folk har blivit mera medvetna om bilvård. Dels genom flera olika forum och sedan för att det är sådan konkurrans mellan alla olika lackbehandlingar som finns på marknaden.

Eller vad säger du Mille?
Vi har aldrig hävdat att vi har upptäckt något som är revolutionerade som du anklagar oss för. Vi har hela tiden haft som ambition att "ta saken i egna händer" och forska för att finna svar på det vi brinner för. Vi går inte efter de traditionella metoderna, vi försöker hela tiden tänka "utanför boxen". Därmed så går vi emot våra leverantörer och kollegors rekommendationer.

Konkurrens är alltid bra, dock så finns det tyvärr en hel del "rekondfirmor" som utför dåligt arbete. Detta har vi märkt av de åren vi har varit i branschen, då vi helt enkelt tar emot dessa missnöjda kunder.
Senast redigerad av 4 Milles Auto Makeup, redigerad totalt 14 gång.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Re: ½år efter Ditec behandling

Inlägg av Milles Auto Makeup » 11 feb 2012 04:03

Gråben skrev:Har med intresse följt denna diskussion ett tag.

Kan bara säga hur vi har det här i våran måleriprocess, vi polerar detaljer ca 1 timme efter att dom har blivit lackerade. Då har detalejerna varit i värme ( ca 70-80 grader) i ca 45 minuter, för att sedan svalna.

Att det ska ta 3-5 år för lacken att härda, det förstår jag verkligen inte. vad är det för tillverkare av den färgen? Då man blandar färgen ( färg, härdare och förtunning ) så startar man en härdningsprocess i och med man har slagit i härdare. Har själv gjort garage bättringar och kunnat våtslipa och polera en sådan bättring utan problem efter att det har fått härda i 24 timmar.

Sen det du säger Mille, om att bilar utan klarlack inte oxiderar det är något jag inte heller förstår mig på. En lack utan klarlack bryts ner av solljus, och pigmenten fäller därför ifrån sig oxiden och tappar lystern.

För att sedan återfå lystern i lacken så måste man polera bort ytskicktet som har oxiderat, för att sedan göra en lackbehandling för att skydda pigmenten igen, men detta beror på hur långt oxideringen har gått. Detta sker då genom mekanisk nötning. Förstår inte heller hur färgen ska lösas upp enbart genom polering, då den har genomgått en härdningsprocess. Det krävs starkare saker än polermedel.

Vad gäller klarlack ber jag om att få återkomma.
Många billackerare polerjusterar lacken redan efter 45 minuter i 80 graders värme, då de tror att lacken har härdats, vilket det inte har. Lacken är bara torr. Det är en stor skillnad mellan ”härdning” och ”torr”. När lacken är ”torr” så kan till och med en regndroppe göra avtryck i lacken. Att torka lacken i en ”lackbox” för att förebreda den inför polerjustering har inget med härdningen att göra. Att polerjustera när lacken är torr kan vara väldigt krävande om man inte har erfarenhet av detta. För att lacken ska härdas så kan det ta flera år i Nordiskt klimat.

Detta är ett klassiskt fel och det kan man hitta på nästan alla bilars handtag och spolar munstycke. Det är helt enkelt resultatet av att lacken inte har härdats och har bara varit torr.

Sedan kan det nämnas att man inte kan torka lacken i 80 graders värme, det är på tok för mycket. Det som händer i lacken är att den ”vulkaniserings kokar” i den temperaturen. När lacken ”har satt sig” (ca 2 månader efter) så träder lackporer fram.

Man kan dock slipa och efterpolera lacken redan efter 13 minuter, om man använder sig av en UV projektor som torkkälla. Men av kvalitets skäll rekommenderar vi att man ska torka lacken i högst 51 grader temperatur på den varmaste punkten. Detta mäter vi sedan med en laser var 6:e min för att kontrollera temperatur förändringar. De första 20min är som känsligast, när all lösningsmedel måste avdunstas.
Senast redigerad av 4 Milles Auto Makeup, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 11 feb 2012 09:43

@Milles

Gäller allt du skriver ovan lackeringsverkstäder utanför industriell lackering, eller menar du att samma förbehåll gäller även där och oavsett lackeringssystem ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 feb 2012 17:36

Jill skrev:
Milles Auto Makeup skrev: Vi har aldrig hävdat att vi har upptäckt något som är revolutionerade som du anklagar oss för.
Från din hemsida;
Varför Oxiderar solida Lacker ? (Specielt röd ) !
Efter decenium av lack analys, kan Milles Auto Make Up som först i världen konstatera att billack (Oxiderar inte).

Allt du skriver kan användas emot dig...Har nog säkert själv skrivit något i informatiostext har jag för mig, och sedan hävdat motsatsen på annat håll...Ju mer man skriver, ju större möjlighet att någon kommer ihåg det, och då får man rätta till det....Men jag tycker inte det gör så mycket att en del hävdar att det inte är oxid...

Men jag tror att vi på BBV i alla fall var först i Sverige med att sälja "självupptappade" proffsprodukter på 100/250/500/1000ml osv. som bara fanns på större volymer....Men grundidén kommer från England..... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
vesslan1
Medlem

Inlägg av vesslan1 » 12 feb 2012 02:14

Säger som limban vem får rätt :nicka
mvh vesslan
Senast redigerad av 5 vesslan1, redigerad totalt 14 gång.
Lyssna inte på andra bilda dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 feb 2012 16:16

vesslan1 skrev:Vilken lek jag klarlack gulanr polerara bort det vardags problem blir ekonomska katastrofen 2012.
Små problem som går att åtgärdada lätt säger som limban vem får rätt :nicka
mvh vesslan
Ledsen, men detta inlägget förstår jag inte alls :(.
Vesslan1 kanske hade festat innan detta skrevs ;).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 12 feb 2012 16:45

Jag förstår inte heller... :roll:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 12 feb 2012 16:49

Då är vi 3 som inte fattar vad han menar. För många :cheers ?? ;)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 12 feb 2012 17:42

vesslan1 skrev:Vilken lek jag klarlack gulanr polerara bort det vardags problem blir ekonomska katastrofen 2012.
Små problem som går att åtgärdada lätt säger som limban vem får rätt :nicka
mvh vesslan
Ja visst är det en lek att klarlacka gula nummer, jo visst kan man polera bort detta sedan, ja det kan bli ett vardagsproblem....Tror inte det blir så ekonomiskt dyrt och ingen katastrof precis, i alla fall inte 2012.... :roll:

Ja jag håller med dig, visst går det att åtgärda, men om det blir lätt vet jag inte....Ja det skall bli intressant och se vem får rätt.... :roll:

:cheers
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Purusam
Medlem

Inlägg av Purusam » 13 feb 2012 19:23

Oxidation (Reduction):
[Oxidation simply means that oxygen is added to a molecule with an electron being displaced, which in turn dries the paint surface] Water-based paint is very porous, the paint film surface on a microscopic level has many surface imperfections, and is convoluted (a series of peaks and valleys) with time and use, plus normal wear and tear, the surface becomes more permeable, thus allowing ingress. High solid clear coat during the first couple of months following factory painting, will allow moisture to enter the clear and become trapped.

This is most noticeable in vehicles that are transported, using transit wrap, when the surface has some moisture and the wrap is placed over it. On average, a high solid clear coat will absorb approximately one pint of water when the vehicle is subjected to a heavy rain or a car wash. If there is a "clouding" of the clear, simply applying isopropyl alcohol (IPA) to the area, allowing it to dwell and with a heat gun or hair dryer, heat the area (do not exceeding 100oF spot temperature) The IPA acts as a "drying" agent, and when combined with the heat the moisture will evaporate

Many chemical compounds react vigorously at ambient temperatures as the oxidizing process takes place. Environmental pollutants (acid rain, ozone, industrial pollutants, hydrocarbons, etc) the suns heat, which also causes paint colour fading from ultraviolet radiation (UVR) inclement weather or the use of harsh detergents, all of which attack the paints binder system(resin)

Single stage paint systems (base and colour coat) – without a clear coat to provide protection, primarily a hostile environment will attack the paint surface causing microscopic gaps and valleys (micro fissures) and it becomes compromised both chemically; by industrial fallout (IFO) acid rain, brake /rail dust and etc., and by UV heat radiation. An oxidizer is any compound that spontaneously emits oxygen either at room temperature or under slight heating. Oxidation starts as a chemical reaction that causes the resin binder system to overheat and dry out becoming ineffective or it can also be caused by excessive (friction) heat generated during the machine polishing process (See also Compound Polishing Surface Temperature) leaving microscopic surface imperfections and micro fissures in the paint film surface that are vulnerable to deterioration. Once the air borne contaminates and pollution compromises the paint surface they accelerate the oxidation (reduction) or paint failure process.

A clear-coat finish does not oxidize in the true sense of the word (meaning that the pigments and resins (the paints binder system) mix together and the pigments are exposed to the sun's ultra-violet rays, which causes them to dry out or oxidize (more correctly the clear coat in a two-stage paint finish fails).

The clear coat is applied to protect against this but the finish will become ‘dull’ by using harsh (abrasive) or if high alkalinity car washing solutions as used in ‘touch less’ car washing systems, or from industrial airborne pollutants compromising the clear coat allowing the suns heat to dry out the paints binder (resin) system, which often separate from the base coat, allowing environmental pollutants to penetrate thereby compromising the paint system

Environmental fall out (acid rain, etc) enters the breach formed in the clear coat and attack the resin binder system, a paint film surface that is adequately protected with wax or a sealant actually has a lower surface temperature than one that is not. A dark coloured vehicle parked in the sun can attain a surface temperature in excess of 200° F With both types of paint system the application of a Carnauba wax provides a sacrificial and easily renewable barrier against airborne contaminants, which means the wax is compromised not the paint system

The clear coat layer is extremely thin (1.5 – 2.0 Mils) it is not a solid coating and is to some extent porous, oxygen interacts with substances in the paint layer (i.e. mica flakes as in metallic paints) and trigger the oxidation reaction. It's just that the amount of oxidation taking place is minimal in comparison to single stage paint. Oxidation; clear coat paint does not oxidize; it fails and requires compound polishing to remove paint and re-painting to correct it. To remove the oxidized paint (Optimum Compound or Optimum Polish - http://classic-motoring.stores.yahoo.net/) with a cutting foam pad LC orange or yellow, PC speed #4, or a high speed rotary at 1100RPM

In some instances a chemical (solvent) cleaner (Zaino ZPC Fusion or Klasse All-In-One) and detailer’s clay or a suitable abrasive polish, dependant upon how severe the problem (Optimum Compound or Optimum Polish) with a cutting foam pad (LC orange or yellow, PC speed #4 or 1100RPM Rotary) may temporarily rectify the problem, if not then the only viable treatment would be replacement (i.e. repainting)

Återkommer med källan, annars så ta ett styke ur texten och googla...
Senast redigerad av 4 Purusam, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 14 feb 2012 11:54

Okej, men först ut är ni i allafall ;)

Det är ju så man bidrar till en personlig utveckling genom att pröva sig fram och prova andra matrial, så det kan ju bara ses som positivt att tänka utanför " boxen"

Pratade lite med färglabb i morse och dom sa att härdningskurvan går brant dom första 24 timmarna för att sedan plana ut. Det är som jill nämnde att lacken är fullt genomhärdad och uppnåt maximal styrka för att motstå ex stenskott efter ca 2 veckor.

Hur går det med artikel du har pratat om Mille när kommer den upp här eller på din sida?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

lunnegren
Ny Medlem

Inlägg av lunnegren » 21 apr 2012 12:57

Håller mig till teorin om att allt oxiderar (klarlack,solidlack, plaster m.m.) tills någon motbevisar oxidations-reduktionsprocessen :D

Allt nedan är lite på lekmannanivå, är några år sen man läste kemi på universitetet.
Den enklaste oxidationsprocessen som jag kan komma på justnu är förbränning av väte
H2+O2=>H20
Processen kan även omvändas(reduktion) vilket då ger oss
H2O=>H2+O2

En annan oxidation som ni känner till är just rost...(FeO eller Fe2O3)
Men en oxidations/reduktionsprocess behöver inte bara hantera syre utan kan även vara ett utbyte av elektroner, tex offeranoden på din båt.

Detta är grejer som händer helatiden, bara för att du inte kan se det betyder det att det inte händer på mikroskåpnivån, dock så kan processerna acceleras med diverse katalysatorer såsom UV-ljus, värme, vatten i viss mån(den tillför även o2 så kanske inte riktigt korrekt att ta med den men).

Om nu lackskyddet lägger sig över lacken så betyder det ju att ett extra lager material måste ätas upp innan lacken får tillgång till något att reagera med igen. Hur länge lackskyddet klarar detta beror helt och hållet på hur seglivade och svåroxiderade dess beståndsdelar är.

Referenser:
General Chemistry av Ebbing,D ISBN:9781439049280
Senast redigerad av 4 lunnegren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 22 apr 2012 14:28

Mille var är artikeln du skulle scanna och lägga ut??..

Har ju gått månader sedan du lovade att fixa detta!!...

Är nyfiken på att läsa den.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 14 maj 2012 15:18

Bumpar denna tråd igen och frågar efter artikeln som du skulle scanna in Mille? kan inte hitta den på din sida heller... eller finns det ingen artikel?

Skriv svar