Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

HD-Grön

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
TAT
Medlem

Re: HD-Grön

Inlägg av TAT » 31 maj 2012 23:47

Fin och uttömmande utläggning om att få bort hinnor :jeps Tycker Ni ska skriva "Stora Bilvårdsboken" och sälja i shoppen. Lär bli en killer :D

Tror Yoda78's fråga rörde HD Grön vs. Concept Delta Force? Är någon bättre till något och tvärt om?

Har och testar båda, med lite olika koncentrationer, och lägger med Foam Lance före tvätt. Tycker båda funkar bra men faktiskt att Concept är strået vassare. Är drygare, skummet ligger kvar bättre och tycker det löser insekter bättre. Det är dock mer en personlig amatörkänsla än vetenskapligt bevisat (dessutom baserat på för få tvättar) och man får ju mer HD för samma peng så det går kanske jämt upp? HDn kanske inte är avsedd för Lance egentligen?
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.

areg
Medlem

Inlägg av areg » 31 maj 2012 23:54

Jag är också nyfiken på Delta Force. Min HD-grön är nästan slut och jag måste beställa snart, och går och velar mellan dessa två. Nu kanske jag köper båda två, men vill gärna höra expertutlåtanden först. :D
Senast redigerad av 4 areg, redigerad totalt 14 gång.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 01 jun 2012 01:07

areg skrev:Jag är också nyfiken på Delta Force. Min HD-grön är nästan slut och jag måste beställa snart, och går och velar mellan dessa två. Nu kanske jag köper båda två, men vill gärna höra expertutlåtanden först. :D
delta Force är vassare på trafikfilmen men känns aggressivare mot lacken oxå!
tycker hd grön har ett bredare användningsområden .
men delta force i faom lance är ju en höjdare för er som bara vill skumma på och spola av utan att svampa ;)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

yoda78
Medlem

Inlägg av yoda78 » 01 jun 2012 12:01

Kanske man skulle ge HD-Grön en chans, när det är dax att köpa ny alkali.

Sommar blandning 1:40 122ml / 5liter vatten?
Vinter blandning 1:20 238ml / 5 liter vatten?

Det är dom blandningarna jag har luskat fram, vad tror ni om det :?:

//MVH
Senast redigerad av 4 yoda78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem

Inlägg av Siggy-Stardust » 01 jun 2012 12:57

yoda78 skrev:Kanske man skulle ge HD-Grön en chans, när det är dax att köpa ny alkali.

Sommar blandning 1:40 122ml / 5liter vatten?
Vinter blandning 1:20 238ml / 5 liter vatten?

Det är dom blandningarna jag har luskat fram, vad tror ni om det :?:

//MVH
Yoda78, jag gav det en chans och jag ångrade det inte.
Jag har aldrig tidigare vare sig testat eller sett det testas, men det var grymt bra och jag är supernöjd och imponerad.

Detta kommer vara en fast produkt i min arsenal!
Senast redigerad av 4 Siggy-Stardust, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
TAT
Medlem

Inlägg av TAT » 01 jun 2012 14:55

men delta force i faom lance är ju en höjdare för er som bara vill skumma på och spola av utan att svampa

Svampar, sköljer och torkar alltid efter bortspolning av skummet :nicka
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.

yoda78
Medlem

Inlägg av yoda78 » 02 jun 2012 12:59

limban skrev:
areg skrev:Jag är också nyfiken på Delta Force. Min HD-grön är nästan slut och jag måste beställa snart, och går och velar mellan dessa två. Nu kanske jag köper båda två, men vill gärna höra expertutlåtanden först. :D
men delta force i faom lance är ju en höjdare för er som bara vill skumma på och spola av utan att svampa ;)

På vilket sätt är Delta Force aggressivare mot lacken?
Jag har ingen större erfarenhet av alkaliavfettning eller annan avfettning heller för den delen :roll: anledningen till att jag testade Deltan var att jag gillade det som stod i BBV's beskrivning av produkten :nicka

Blev lite "rädd" för HD-Grön då jag läst på detta forum att man ska passa sig för att ha medlet på chrome, rostfritt och aluminium, men det kanske även gäller DeltaForce också??

Anledningen till min nyfikenhet Ang HD-Grön är att det kanske är en "bättre" produkt än Deltan, verkar vara många som anväder produkten och då kan den väl knappast vara "dålig".

//MVH
Senast redigerad av 4 yoda78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jun 2012 16:27

Alla produkter som inte är ph-neutrala, d.v.s både syror och alkalier är stygga mot framförallt aluminium och lättmetalllegeringar. Äkta krom skall vara säkert, men idag är blanka grejor ofta aluminiserade istället för kromade så det skadar inte med försiktighet...personligen skulle jag aldrig köpa en bil med kromade alufälgar och utsätta den för alkalier, jag har sett många exempel på kromade originalfälgar till Volvo som blivit totalförstörda alkalierna i automattvättar..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 02 jun 2012 19:09

Jag tror att dom flesta som lyckats förstöra något på en bil med produkter helt enkelt gjort fel....Väldigt vanligt är att man hittar något på jobbet som är GRATIS....Man vet att detta medel är starkt rengörande, så det skall nog funka bra...Efter tvätten så märker man negativa effekter som får en att bli väldigt ledsen när man förstört något...Har faktiskt sett bilar där man applicerat så starka grejer så man känner en skrav på lacken där vätskan har runnit....

Alkaliska medel är det inte ovanligt att även proffs lägger på och sedan glömmer bort tiden...För många bollar i luften...

Det finns bilvårdsföretag som använt ett medel på 100talet bilar...Men plötsligt får man in en Audi med en speciell rutlistlegering som väldigt lätt blir flammig av alkaliska medel....Och man kanske lät medlet vara ikvar för länge denna gång.....

Strovels Alfanol HD Grön Blue & Green Super Wash Green alkaliskt är rätt milda....Men det finns andra som man bör hålla lite extra koll på.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jun 2012 21:22

Ja Nisse du kan ha rätt generellt, men i detta specifika fall så pratar jag om en tjänstebilsflotta som aldrig tvättats någon annanstans än ett par utvalda, välskötta tvättar..
Samma sak med motorrum eller släpkärror, vissa aludetaljer tar rejält med stryk av alkalier.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 jun 2012 22:34

Funk skrev:Ja Nisse du kan ha rätt generellt, men i detta specifika fall så pratar jag om en tjänstebilsflotta som aldrig tvättats någon annanstans än ett par utvalda, välskötta tvättar..
Samma sak med motorrum eller släpkärror, vissa aludetaljer tar rejält med stryk av alkalier.

/Thomas
Tomas.. varför kan man inte skriva som man känner.. lite mitt problem.. kan massor men vill inte stöta mig..
alla snackar vilt och jag tar hänsyn till det.. vill inte se ut som en allsmäktig.. håller mig lågt så slipper det bli massa frågor.. ;)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar