Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Carlack - Glass Sealing Kit
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Re: Carlack - Glass Sealing Kit
Jag får väl ge det lite tid och sen välja sida i debatten 
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- bustorp
- Trogen Medlem

Finns den i den nya katalogen från Biltema som kom idag?Tantrum skrev:Bustorp: Funkar det med en Borsalino Gradus i strl. 56?
Njaej förresten, 56 klarar jag inte, det blir som ett grytlock........
60 eller nåt......I have a big, swollen head to fit my big, swollen belly....
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Tantrum
- Administratör

Huvud som en tvättfat 
Körde mors obehandlade Astra till Biltema precis och älskar allt mer min egen rutbehandlade bil. Jag kan ärligt inte förstå varför SBP inte kräver rutbehandling som nödvändig säkerhetsutrustning. Det är ju som att köra med bara ett öga öppet när man ligger bakom en lastbil i regn.
Körde mors obehandlade Astra till Biltema precis och älskar allt mer min egen rutbehandlade bil. Jag kan ärligt inte förstå varför SBP inte kräver rutbehandling som nödvändig säkerhetsutrustning. Det är ju som att köra med bara ett öga öppet när man ligger bakom en lastbil i regn.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
exakt. älskar behandlade rutorTantrum skrev:Huvud som en tvättfat
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- bustorp
- Trogen Medlem

SBP skulle, gudskelov, aldrig släppa igenom något som bara funkar riktigt under dagtid o på Europavägar.Tantrum skrev:Huvud som en tvättfat
Annars skulle man möta käcka bilägare överallt, även i stan, utan torkarna på som tycker de är stencoola (= stenblinda) o det scenariot vill vi nog undvika.
Det är lika farligt som solfilm på vindrutan när det är mörkt .
Det tröttar ut ögonen o bidrar till okoncentrerade bilförare som sitter o följer varje droppes väg uppför rutan i st f att ägna sig åt trafiken.........o som dessutom tycker att det är coolt........
WOW...kolla DEN droppen då......typ
Hade det varit bra o trafiksäkert så hade bilarna levererats nya med detta på vindrutan, men jag har bara sett det på sidorutorna på nya V70. Aldrig fram........det finns säkert en anledning till det
Har ni sett det användas aktivt på några rallybilar t ex?
Det finns säkert en anledning till det också........där snackar vi superkoncentration o då finns det inte utrymme för en enda droppe för mycket.....
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Funk
- Moderator

Volvo har det på sidorutor (livslängd 5 år) och speglar, där det är en lite annan typ som inte formar droppar utan bildar en jämn film (räcker bilenslivslängd). På många andra märken är det likadant. En gissning är att man från fabrikerna inte vill applicera något som inte håller garantitiden ut, därför finns det inte på framrutor.
I racingvärlden är det inte så ovanligt, flera stall använder det vid bankörning, dock så tror jag knappast att det passar i rallyvärlden eftersom det mer handlar om smuts än rent vatten under dom förhållandena. Jag såg själv hur dom lade på Rain-X på BTCC bilar under ett TV-sänt lopp för några år sedan.
I F1 och mc-världen finns det på visiren och vindavvisare, men där har man ju å' andra sidan inga torkare.
Men till syvende och sist så är det ju man själv som känner bäst vad som fungerar, känns det inte bra så avstår man. Dock sällar jag mig till skaran som provat och vant mig vid vad jag tycker är fördelarna, dock så skall man ju helst köra landsväg för att det skall fungera..
Jag kan väl lägga till att jag testat på bakrutan också... gör inte det ! Dropparna bara dansar omkring och rinner inte av vid körning..
/Thomas
I racingvärlden är det inte så ovanligt, flera stall använder det vid bankörning, dock så tror jag knappast att det passar i rallyvärlden eftersom det mer handlar om smuts än rent vatten under dom förhållandena. Jag såg själv hur dom lade på Rain-X på BTCC bilar under ett TV-sänt lopp för några år sedan.
I F1 och mc-världen finns det på visiren och vindavvisare, men där har man ju å' andra sidan inga torkare.
Men till syvende och sist så är det ju man själv som känner bäst vad som fungerar, känns det inte bra så avstår man. Dock sällar jag mig till skaran som provat och vant mig vid vad jag tycker är fördelarna, dock så skall man ju helst köra landsväg för att det skall fungera..
Jag kan väl lägga till att jag testat på bakrutan också... gör inte det ! Dropparna bara dansar omkring och rinner inte av vid körning..
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- bustorp
- Trogen Medlem

Att det har med garanti att göra tror inte jag. Volvo tänker stenhårt på trafiksäkerhet på nya bilar o dit hör nog inte rainofftypmedel......hade det varit bra o säkert så hade Volvo haft det även fram o berättat om det. De skriver att det går att förnya efter x antal år men inte ett ord om vindrutor.Funk skrev:Volvo har det på sidorutor (livslängd 5 år) och speglar, där det är en lite annan typ som inte formar droppar utan bildar en jämn film (räcker bilenslivslängd). På många andra märken är det likadant. En gissning är att man från fabrikerna inte vill applicera något som inte håller garantitiden ut, därför finns det inte på framrutor.
/Thomas
Sen funkar det inte ihop med regnsensorn heller......
Inom racing funkar det säkert klockrent, det är ju ganska sällan de kör under 90 en längre sträcka.
Men kolla om de har torkarna på eller inte när de har bilar framför sig i 160.......
Var o en gör som den vill, såklart.......på mina ska det bort i a f
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Funk
- Moderator

Jodå.. åtminstone på den XC90 jag kör i tjänsten. Den behandlas med ett Rain-X liknande preparat (från LidlSen funkar det inte ihop med regnsensorn heller......
Att man inte skriver ett ord från Volvo, eller någon annan heller för den delen, är att det inte används på framrutor (hos någon tillverkare vad jag vet).
Det finns ett par aspekter som jag kan tänka mig till att man inte använder det, en är livslängden. Det skall hålla garantitiden ut, annars kostar det för mycket att använda. I USA ingår t.o.m glödlampor under garantitiden. Den andra är det välkända problemet med hoppande torkare, ett fenomen som Volvo med flatblades redan har problem med.
Jaha, så det betyder alltså att det inte används ? Nåja det finns gränser för vad det klarar av det skall erkännas, men används gör det allt...och det är nog knappast av slentrian.Inom racing funkar det säkert klockrent, det är ju ganska sällan de kör under 90 en längre sträcka.
Men kolla om de har torkarna på eller inte när de har bilar framför sig i 160.......
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Jiiins
- Entusiast

På min bil så kan jag stänga av regsensorn!
Men har inte gjort det.........Tycker det funkar bra för det mesta!
/Jiiins
Men har inte gjort det.........Tycker det funkar bra för det mesta!
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- rkoo
- Trogen Medlem

bustorp skrev: .........o som dessutom tycker att det är coolt........
WOW...kolla DEN droppen då......typ![]()
Jag brukar oftast klara mig hela vägen till eller från jobbet (5 mil blandat motorväg och köer) med max ett par torkningar med bladen de dagar det regnar.
Det är definitivt en vanesak tycker jag. Första gångerna man kör med behandlad ruta hamnar ögonens fokus lite för mycket på dropparna och man använder då gärna torkarna ändå men nu för tiden tillhör jag skaran som anser att vindrutebehandling är ett måste och dropparna stör inte det minsta.
När jag kör en bil i regn som har obehandlad ruta tycker jag smeten av vatten är väldigt störande mellan torkningarna och konstaterar då gång på gång att jag verkligen uppskattar dessa medel.
Jag upplever följande fördelar med en behandlad ruta:
+ Lättare att hålla ren året runt. Har inte behövt glasrengöring sen rutan behandlades. Blir som ny med svamp och bilschampo.
+ Bättre kontrast vid regn och mörker. Jag upplever att man ser tydligare och skarpare dels mellan dropparna och dels allmänt i mörker.
+ Kraftigt minskat användande av torkare och spolarvätska året runt.
Nackdelar:
- Ibland, de få gånger de måste användas, går torkarna lite torrt och kan studsa en aning vid första vändan. Stör inte mycket eftersom de så sällan behövs.
- När rutan bara är lite fuktig/blöt, som nu när det är morgondagg på rutan och man kör torkarna en gång när man ska iväg, så kan det faktiskt bli lite av en "hinna" på rutan som dock försvinner när den torkar.
- När behandlingen börjar tappa sin effekt kan man få en del störande partier där vattnet smetar istället för att pärla. Typ mitt framför ögonen fär högertorkaren stannar och vänder. Men då är det ju dags att lägga nytt.
- Varierande hållbarhet. Trots att jag tycker att jag alltid applicerar lika noggrant har jag fått allt mellan 2 månader och 1,5 år i hållbarhet med samma medel. Ingen aning varför jag ibland "misslyckas" med dessa medel...
Här är ett par klipp som visar hur det funkar i långsam hastighet i intensivt regn på min ruta som är sliten och fick sin Aquapel lagd för 5 månader sen (ursäkta fingret och skakningarna men jag försökte att inte vara en trafikfara utan filmade medans jag följde trafiken):

Och här är ett klipp där jag kör i högre hastighet med mycket vattendimma från andra bilar:

Och här är ett klipp i normalt regn på motorväg:

Värt att tänka på är att klipp 1-3 visar funktionen i regnmängder som normalt kräver att torkarna går på max eller steget under maxhastighet.
Som sagt, det är såklart en smaksak om man gillar det eller inte men jag tycker det är otroligt skönt med en behandlad ruta.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Har någon annan provat lahegas No1 Glassguard™ 51? Det ska räcka över 1 år med en sats. Kostar runt 1300 för företagare att ta hem. Man får med tio ampuller och rengöring flaska innan behandlingen.
Har någon annan provat lahegas No1 Glassguard™ 51? Det ska räcka över 1 år med en sats. Kostar runt 1300 för företagare att ta hem. Man får med tio ampuller och rengöring flaska innan behandlingen.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
- Crille
- Entusiast

mq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Hur upplever du att detta funkar?.. Pris?.
Du vet väl om att SmartAB kommer släppa ett snart för rutor också.... Mera törs jag nog inte berätta innan dom släpper produkterna på marknaden...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
mq_foto
- Medlem
Crille skrev:mq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Du vet väl om att SmartAB kommer släppa ett snart för rutor också.... Mera törs jag nog inte berätta innan dom släpper produkterna på marknaden...
Crille, jag har upplevt det som jag har upplevt Aquapel eller liknande produkter, de gör i princip samma jobb. Har även tyckt att banana vax kan göra samma sak med några bilar.
http://www.cleanyourcar.co.uk/engine-am ... d_348.html 14 pounds, runt 170 kr men frakten kostar då. Men gör man en stor beställning så märker man inte av frakten alls. Så jag tycker att detta är prisvärt.
Göran berättade att de kommer släppa något liknande men han visste inte priset än riktigt så. Tiden visar sig så =)
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En effekt som man lätt glömmer är att frontrutan vintertid blir betydligt lättare att skrapa av, när man har ett lager frost/is på den...Den fördelen anser jag är minst lika mycket värt som detta vid regn....Vilket medel då...Ja jag håller stenhårt på AQUAPEL... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Crille
- Entusiast

mq_foto skrev:Crille skrev:mq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Crille, jag har upplevt det som jag har upplevt Aquapel eller liknande produkter, de gör i princip samma jobb. Har även tyckt att banana vax kan göra samma sak med några bilar.
http://www.cleanyourcar.co.uk/engine-am ... d_348.html 14 pounds, runt 170 kr men frakten kostar då. Men gör man en stor beställning så märker man inte av frakten alls. Så jag tycker att detta är prisvärt.
Göran berättade att de kommer släppa något liknande men han visste inte priset än riktigt så. Tiden visar sig så =)
Okej tack för infon... Kanske skulle man testa det och se vad man tycker.
Hehe så Göran berättade till dig, jag fick inte heller veta nått pris men det ska tydligen vara lägre än andras glasbehandlingar...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
marcus
- Entusiast

Du köper Aquapel, fast i en annan förpackningmq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
Marcus, vilken menar du nu? Båda och eller CL glass sealing? Eller glassgurd?marcus skrev:Du köper Aquapel, fast i en annan förpackningmq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag la på Biltemas Rain-Off i början på september och nu har effekten börjat avta så det är dags för en ny omgång. Lite mer än 2 månaders hållbarhet tycker jag är helt ok för en budgetprodukt.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
marcus
- Entusiast

Glassguard 51.mq_foto skrev:Marcus, vilken menar du nu? Båda och eller CL glass sealing? Eller glassgurd?marcus skrev:Du köper Aquapel, fast i en annan förpackningmq_foto skrev:Nu har ial provat Carlack glass sealing kit och Järnspikar vad det kan räcka till många rutor men har hållbarhet för runt 3 månader. Ja ska beställa hem mera sån snart, om någon är intresserad av att prova så skicka pm gärna.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Hej!
Har kört med Turtels Rain X i många år nu och tycker det funkar kanon.
Troligen mycket lik Biltemas, kanske samma.
La på en testförpackning från Prorecond i somras (juni)på ena bilen.
Den bestod av 2 dukar som var förbehandlade med rengöring i steg 1 och
skydd i steg 2. Man fick vara duktigt snabb med dem för det ångade fort av dukarna.
Håller bra än men inte riktigt lika bra pärling som Rain-x har första månaden.
Pärlingen är ju i det här fallet viktigast så jag kommer inte att köpa dukarna.
De första var gratisprov.
Bustorp!
Kan meddela att mörkerkörning blir avsevärt säkrare med behandlad ruta än inte.
Med behandlad ruta kan man liksom se genom vattnet vilket är
nästan omöjligt på utsmetat vatten på en obehandlad.
Men det är ju min högst pesonliga åsikt förstås.
Bra torkarblad ska man alltid ha.
Blir mycket mörkerkörning till och från jobbet här i norrland.
mvh
Z
Har kört med Turtels Rain X i många år nu och tycker det funkar kanon.
Troligen mycket lik Biltemas, kanske samma.
La på en testförpackning från Prorecond i somras (juni)på ena bilen.
Den bestod av 2 dukar som var förbehandlade med rengöring i steg 1 och
skydd i steg 2. Man fick vara duktigt snabb med dem för det ångade fort av dukarna.
Håller bra än men inte riktigt lika bra pärling som Rain-x har första månaden.
Pärlingen är ju i det här fallet viktigast så jag kommer inte att köpa dukarna.
De första var gratisprov.
Bustorp!
Kan meddela att mörkerkörning blir avsevärt säkrare med behandlad ruta än inte.
Med behandlad ruta kan man liksom se genom vattnet vilket är
nästan omöjligt på utsmetat vatten på en obehandlad.
Men det är ju min högst pesonliga åsikt förstås.
Bra torkarblad ska man alltid ha.
Blir mycket mörkerkörning till och från jobbet här i norrland.
mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.