Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

En nybörjares funderingar

Allt utvändigt arbete och produktval.
Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 05 feb 2013 19:17

Hej

Köpte min första "fina" bil förra veckan. Eftersom detta är min första bil jag verkligen vill ta hand om behöver jag lite råd när det gäller tvätt och lackskydd. Är inte ute efter "showroom-glans" eller så, vill mer ta hand om bilen på ett bra sätt och skydda så mycket jag kan mot rost utan att spendera mängder med tid och pengar. I nuläget använder jag "Meguiars Ultimate Wash & Wax" och hade tänkt använda "Meguiars Cleaner Wax" som ett extra skydd.

Hur pass bra skydd ger dessa två produkter?

Sen tänkte jag höra om man kan tvätta bilen för ofta. Dagen efter jag har tvättat min bil och har kört en sväng i slasket vill jag in och tvätta bort all intorkad sörja från vintervägarna. Ska jag använda "Meguiars Cleaner Wax" efter varje tvätt?

Är en total nybörjare på det här med bilvård så är jag helt fel ute tar jag gärna emot tips på hur en amatör som jag kan ta hand om sin bil på ett bra sätt.

Tack för hjälpen!
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: En nybörjares funderingar

Inlägg av Cogo » 05 feb 2013 20:19

Hej!

Har själv inte använt produkterna i fråga men meguiars produkter är väl överlag bra.

Förstår att du vill tvätta bilen ofta och hålla den fin. Det du bör tänka på är att ju fler gånger du tvättar den desto fler repor finns det möjlighet att få i lacken så det är viktigt att invetera i bra förtvättsprodukter/avfettningar, i alla fall vinter tid.

Cleaner wax är vad jag förstår det som en typ av vaxpolish, om jag har fel så får någon gärna rätta mig. Personligen skulle jag nog inte använda mig av en vaxpolish efter tvättarna utan istället satsa på ett enklare rent lackskydd typ Ultima pgp, optium opti seal, Gtechniqs C2 eller något mysigt sprayvax typ Autoglym aqua wax, red mist, prima hydro wax, m.m. På vår och höst skulle jag se till att göra en lite större åtgärd av bilen och då gå på med någon vaxpolish samt maskin.

Detta är vad göra skulle göra om du endast vill spendera lite pengar samt lite tid.

Hoppas på att det har hjälpt dig något annars får du fråga mer samt hoppas på att flera kommer att svara dig.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

danne67
Medlem

Inlägg av danne67 » 05 feb 2013 21:24

Om du vill tvätta ofta så är det som Cogo säger bra om du använder avfettning och högtryck innan tvätten för att eliminera tvättrepor. Samt sök gärna på 'två hinks modellen' här på forumet för hur du skall eliminera ännu fler repor, samt naturligtvis att aldrig använda samma tvättsvamp flera gånger ;)

Finns många bra guider som var mycket roliga att läsa, samt naturligtvis en hel del roliga prylar och produkter som gör djupa hål i plånboken :nicka, sen kan jag nästan garantera att du kommer att vilja göra mer än att bara skydda bilen mot rost :cheers

Välkommen och lycka till :jeps
Senast redigerad av 4 danne67, redigerad totalt 14 gång.

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 05 feb 2013 23:33

Tack för tipsen!

Ska definitivt försöka mig på att göra någon form av avfettning i fortsättningen, fast bara när det verkligen behövs. Det sitter en del svarta prickar runt bakskärmarna så det kanske är bättre att spruta på något bara där eller ska man ta hela bilen?

Autoglym Aqua Wax verkar vara en riktigt trevlig produkt som passar mig bra. Vad sägs om att köra den så ofta som behövs och så köra en vaxpolish mycket mer sällan (före och efter vinter?)

Jag kör med två hinkar nu, dock så använder jag mig av en tvätthandske (Meguiars vita). Hade tänkt köra den i tvättmaskinen. Kanske ska köpa lite fler tvättsvampar för säkerhets skull.

Ska läsa på ännu mer om avfettning nu. Tack igen för hjälpen!

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 10 feb 2013 22:56

Efter mycket trevlig läsning tror jag mig ha funderat ut ett bra sätt för mig att hålla bilen i gott skick.

Ordentlig vaxning 1-2 gånger om året

"snabbvaxning" med Autoglym Aqua Wax mellan vanliga tvättar så ofta det behövs

Avfettning med HD Grön eller B&G Degreaser Wet med lågtrycksspruta vid behov

Tvätta med ett kvalitétsschampo so ofta jag känner för det

Låter detta som en bra plan? När jag skriver "ordentlig vaxning" tänker jag mig ett polervax (Sverigevaxet eller Menzerna. Har inte riktigt råd att införskaffa en polermaskin så därför tänkte jag att en polervaxning för hand 1-2 gånger om året är tillräckligt för mig.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 feb 2013 23:11

Köp en s.k Mussepigg maskin på Biltema, Classe eller Rusta.
Den kostar runt 300-400:- och ger ett bättre resultat och sparar din kropp.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 feb 2013 23:14

låter inte så dumt. vill bara tips dig om autoglym super resin polish/radiant wax (samma produkt) om du nu ska handjaga på bilen. om du vill ytterligare hållbart skydd så toppar du med extra gloss protection.

en annan väg man kan välja istället för vaxpolish är en cleaner/glaze typ achilles prep, Amigo m.m för att sedan lägga ett hållbart lackskydd ovanpå.

mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 13 feb 2013 18:58

Har nu gjort en rejäl beställning från BBV. Har lite frågor om produkterna.

HD Grön
1. Om jag kör HD Grön över hela bilen, räcker det då med att köra Prick Bort endast där det behövs (på de svarta prickarna) så är bilen ordentligt avfettad? Eller ska jag köpa en petrokemisk avfettare också och köra både den och HD Grön efter varandra?

2. Om jag blandar ca 1:30, hur pass försiktig ska man vara vid lister och andra plastdetaljer? Kan jag lägga på fälgar och i hjulhusen?

3. Måste högtryck användas för att spola rent? Anledningen jag frågar är att jag inte alltid har tillgång till högtryck.

4. Ska jag köra HD Grön först och sen Prick Bort eller tvärt om?

Menzerna Power Lock Polymer Sealant
1. Hur aggresiv är denna mot plast? Ska jag maskera innan jag lägger på denna?

2. Skadas denna något om jag använder någon quick retailer spray efter varannan/var tredje tvätt?

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 feb 2013 20:09

skulle köra prickbort först upp på halva dörren, därefter HD-grön. 1-30 funkar bra inte så aggressivt men se till att det inte torkar. På sommaren räcker det med 1-40, då sparar du en del på lackskyddet.

om du kör för han med powerlock och är försiktig så tror jag inte du behöver maskera. ha en lf- duk redo om du på powerlock på någon list så att du kan torka bort det direkt.

mvh magnus

Skriv svar