Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Alternativ till Turtel Supertvätt??
-
Apelros
- Trogen Medlem

Som topic, vad finns det för alternativ till deras supertvätt??
Far min (68 år) har så länge jag kommit ihåg användt denna produkt, händer att även jag kör denna
produkt då den lämnar en "hal" yta, liksom ett sanbbwax??
O doftar gott gör den oxå.
Är på jakt efter något man kan köra som alldaglig tvätt?? Något som nästan gör bilen nyvaxad igen??
//Ola
Far min (68 år) har så länge jag kommit ihåg användt denna produkt, händer att även jag kör denna
Är på jakt efter något man kan köra som alldaglig tvätt?? Något som nästan gör bilen nyvaxad igen??
//Ola
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Re: Alternativ till Turtel Supertvätt??
Jag vet att Trutest Vaxschampo Plus ger en helt grym yta knappt du behöver torka av bilen..Apelros skrev:Som topic, vad finns det för alternativ till deras supertvätt??
//Ola
var det något sådant du var ute efter?..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Alternativet är väl att köra med separata produkter.
Avfettningsmedel (kallavfettning), ett bra bilshampo och ett vax.
Turtles Snabbtvätt är egentligen en ganska trist historia som bygger på att man med en svamp går på (ibland) hårt sittande smuts...och gnor runt den på lacken. Snacka om att få tvättrepor som ett brev på Posten...
Tekniken är istället att försöka få bort all "smuts" innan svampningen, det är bara den s.k trafikfilmen som ska bort. Så på med avfettning (de gånger det behövs) och spola av det med vatten efter att det har fått verkat några minuter, tvätta bilen och vaxa den några gånger per år (som ett minimum) så slipper din far detta otyg
.
Avfettningsmedel (kallavfettning), ett bra bilshampo och ett vax.
Turtles Snabbtvätt är egentligen en ganska trist historia som bygger på att man med en svamp går på (ibland) hårt sittande smuts...och gnor runt den på lacken. Snacka om att få tvättrepor som ett brev på Posten...
Tekniken är istället att försöka få bort all "smuts" innan svampningen, det är bara den s.k trafikfilmen som ska bort. Så på med avfettning (de gånger det behövs) och spola av det med vatten efter att det har fått verkat några minuter, tvätta bilen och vaxa den några gånger per år (som ett minimum) så slipper din far detta otyg
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Ja, typ. Eller kanske något man kan köra efter vanlig tvätt som "extra glanshöjande"??limban skrev:Jag vet att Trutest Vaxschampo Plus ger en helt grym yta knappt du behöver torka av bilen..Apelros skrev:Som topic, vad finns det för alternativ till deras supertvätt??
//Ola![]()
var det något sådant du var ute efter?..
- Funk
- Moderator

Ultima PGP som lackskydd, eller om man har lagt "vanligt" vax innan.. DoDo red mist. Även Valet Pro's Citrus Bling ger extra glans om man kör det som torkstöd.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Bebben
- Medlem
- Kontakt:
Han frågar ju efter något passande för en "alldaglig tvätt", inte en hel behandling.Funk skrev:Ultima PGP som lackskydd, eller om man har lagt "vanligt" vax innan.. DoDo red mist. Även Valet Pro's Citrus Bling ger extra glans om man kör det som torkstöd.
/Thomas
OnTopic:
Meguiar's Ultimate Wash and Wax är grymt bra (finns på vissa mekonomenbutiker), en vän till mig använder det jämt och hans bil blir lika fin varje gång. Ska själv köpa en sån flaska när mitt nuvarande schampoo tar slut.
Min granne (en äldre herre) har en gammal Toyota Corolla i mörkblå metallic som är riktigt fin i lacken, gissa om jag blev förvånad när han berättade att allt han använder är Biltemas vaxschampo ungefär en gång i veckan.
Aldrig provat den själv dock.
Senast redigerad av 4 Bebben, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Jag är medveten om det, och skrev som lackskydd...jag tycker så eftersom det går så otroligt fort att lägga ett lager Ultima, sedan kan man toppa efter varje tvätt med de andra jag nämnde. Och just toppa eftersom inga "eftermedel" ersätter vax/lackskydd.
Biltemas vaxschampo är helt OK, dock tycker jag det är väldigt "blaskigt" och saknar god doft.
/Thomas
Biltemas vaxschampo är helt OK, dock tycker jag det är väldigt "blaskigt" och saknar god doft.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Scandistore
- Medlem
Låter som ett utmärkt tillfälle att testa en produkt som Manor testat från oss.
Tvättvax med bra hållbarhet.
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Vilket??Sverigevaxet skrev:Låter som ett utmärkt tillfälle att testa en produkt som Manor testat från oss.
-
Scandistore
- Medlem
Tvax Flexi
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Ja helt klart en bra produkt.Sverigevaxet skrev:Tvax Flexi
Audin som behandlades såg snygg ut länge, och jag hade en bra avrinning på Subarun också
Dock så är detta också ett medel som läggs på efter att bilen är rengjord, vilket jag anser vara bäst.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Apelros
- Trogen Medlem

Var hittar jag detta?? Pris??Manor skrev:Ja helt klart en bra produkt.Sverigevaxet skrev:Tvax Flexi
Audin som behandlades såg snygg ut länge, och jag hade en bra avrinning på Subarun också.
Dock så är detta också ett medel som läggs på efter att bilen är rengjord, vilket jag anser vara bäst.
- Manor
- Moderator

Du köper det från Sverigevaxet...i butik i Göteborg (är det väl) eller över nätet.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)