Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nybörjarfrågor ang clay
-
maxer
- Medlem
Nybörjarfrågor ang clay
Hej!
Jag har sysslat med bilvård på hobbynivå i ca 5-6 år men har aldrig provat clay.
Jag har nu köpt en ny bil och är lite sugen på att köra clay på den.
Jag tänkte köra Sonus SFX
Det jag undrar är: Hur mycket repor blir det efter leran? Är det möjligt att få bort dom med cyklo?
Det står iofs att sounsen inte ska lämna några repor?
Jag har sysslat med bilvård på hobbynivå i ca 5-6 år men har aldrig provat clay.
Jag har nu köpt en ny bil och är lite sugen på att köra clay på den.
Jag tänkte köra Sonus SFX
Det jag undrar är: Hur mycket repor blir det efter leran? Är det möjligt att få bort dom med cyklo?
Det står iofs att sounsen inte ska lämna några repor?
Senast redigerad av 4 maxer, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Re: Nybörjarfrågor ang clay
Tvätta bilen grundligt med både petroliumavfettning och sen en alkalisk.. sen ordentligt svampad med bilschampo.. innan du går på med clayen.. då blir det inga som helst repor.. bara en helt ren och glatt lack.. 
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
maxer
- Medlem
Okej kanon!
Vilken produkt skulle ni rekommendera av Sonus SFX eller Ultima Elastrofoam?
Vilken produkt skulle ni rekommendera av Sonus SFX eller Ultima Elastrofoam?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Har testat Ultimas och tyckte den var mycket bra.. har inte testat sonus.. men många gillar den..
tror du får en bra produkt vilket som... men Ultima ska hålla en högre kvalitet..
tror du får en bra produkt vilket som... men Ultima ska hålla en högre kvalitet..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- jesprut
- Medlem
Jag har kört Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay på min bil och den fungerar riktigt bra. Testade Ultima Elastrofoam på Ultima träffen, och den fungerade också riktigt bra.
Kändes dock som att Elastofoamen tar lite grövre orenheter också som kanske inte Ultra-Fine clay gör.
Men då är det ju bara gå på med en grövre clay
Kändes dock som att Elastofoamen tar lite grövre orenheter också som kanske inte Ultra-Fine clay gör.
Men då är det ju bara gå på med en grövre clay
Senast redigerad av 4 jesprut, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Jag använde faktiskt Ultima Elastofoam för första gången idag och jag blev grymt imponerad.
Bilen var knottrig som ett sandpapper och efter en sväng med den så var den väldigt ren och fin.
Dock blir det ju nästan som man våtslipat med väldigt fint papper efter den så polering är ju att rekommendera. Det är dock så fint så det tar man lätt med cyklon och fint medel.
En fördel med Elastofoamen är ju att om man råkar tappa den så är det ju bara att skölja av den.
Bilen var knottrig som ett sandpapper och efter en sväng med den så var den väldigt ren och fin.
Dock blir det ju nästan som man våtslipat med väldigt fint papper efter den så polering är ju att rekommendera. Det är dock så fint så det tar man lätt med cyklon och fint medel.
En fördel med Elastofoamen är ju att om man råkar tappa den så är det ju bara att skölja av den.
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.
-
xDisast3rx
- Ny Medlem
jag har med några frågor ang. lera!
Har aldrig jobbat med det och undrar hur man går till väga när man jobbar med det?
hur många gram räcker för en bil? och vilka produkter tycker ni är värda? säljer nått claykit på jobbet från turtle, och då fick man med något smörjmedel eller nått. Någon som provat?
Har aldrig jobbat med det och undrar hur man går till väga när man jobbar med det?
hur många gram räcker för en bil? och vilka produkter tycker ni är värda? säljer nått claykit på jobbet från turtle, och då fick man med något smörjmedel eller nått. Någon som provat?
Senast redigerad av 4 xDisast3rx, redigerad totalt 14 gång.
-
Gunther
- Entusiast

xDisast3rx skrev:jag har med några frågor ang. lera!
När jag har en claybar av 100gr, dela jag de i två eller tre stycken. Sen knåda jag clay och man behöver en claylube för att ha en bra smörjning. Vissa märke har bra claylube man kan använda. När jag börja med att lera bilen gör jag en lite pannkaka av min clay. Varje gång du lera en del av bilen och när clay är lite smustig, är det bäst att knåda igen. Hur många gram räcker till en bil är beroende hur smustig bilen är.
Här finns lite förklaring hur man lera:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... php?t=4829
Några bilder till:

Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Ang den matta ytan som kan bli av elastofoam så vart det bra efter en handpolering med ett polish vax så det ser nog värre ut än vad det är 
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
xDisast3rx
- Ny Medlem
Är elastofoam bättre/sämre, enklare/svårare än en vanlig clay?
-
maxer
- Medlem
Det lutar åt att jag gör ett test med elastofoam!
- WaxDog
- Sponsor

Finns ju en clay där du bara behöver vatten som smörjmedel:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=49&t=1901
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=49&t=1901
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
xDisast3rx
- Ny Medlem
jaa!!! släng upp den så fort som möjligtmaxer skrev:Det lutar åt att jag gör ett test med elastofoam!
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Elastofoam ska ju hålla för upp till 20 bilar, jag tror det är största skillnaden. Sen om den är bättre eller enklare har jag ingen aning om då jag bara har använt elastofoam själv, men första gången jag använde den vart jag så kär så jag nästan började gråta hahaha. Har aldrig tidigare fått lacken så len och ren och skön förut.xDisast3rx skrev:Är elastofoam bättre/sämre, enklare/svårare än en vanlig clay?
Men som sagt jag har aldrig provat vanlig clay så jag har inget att jämföra med.
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- WaxDog
- Sponsor

Hur länge dom håller har med hur mycket skit du plockar upp från lacken.
Du kan alltså fylla en clay med skit från 1 bil och den kan räcka till 20 bilar om du har minimalt med skit i lacken.
Du kan alltså fylla en clay med skit från 1 bil och den kan räcka till 20 bilar om du har minimalt med skit i lacken.