Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avfettning sommartid och shampoo

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
andr3as
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mar 2017 09:55

Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av andr3as » 21 apr 2017 07:40

använder ni avfettning vid tvätt sommartid eller är det överkurs? Är det isåfall alkalisk ni använder? Skulle vilja ha tips på en "bra" avfettning att använda sommartid, använder Menzerna Powerlock som skydd

Och sen saknas ett "bra" shampoo, att använda till Powerlock, så tips mottages gärna på det med

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Funk » 21 apr 2017 09:00

Som förtvätt/avfettning funkar alltid en alkalie som HD-grön eller Smartabs XL t.ex. Jag kör antingen en av dem eller en foam (BBV förtvätt eller Cotton Candy) beroende på humör..
Schampo handlar mycket om smak och vad man gillar, mina favoriter är BBV Arti + samt CarPro Reset. Vill man ha ett vaxschampo så funkar Smartabs Duet väldigt bra även om det är lite trist att använda eftersom det inte löddrar speciellt och inte heller luktar något att tala om..

Så i korthet, skall du ha bra grejor till vettiga priser så är nog HD-grön och Arti+ från BBV svåra att slå..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

andr3as
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mar 2017 09:55

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av andr3as » 21 apr 2017 09:34

Funk skrev:Som förtvätt/avfettning funkar alltid en alkalie som HD-grön eller Smartabs XL t.ex. Jag kör antingen en av dem eller en foam (BBV förtvätt eller Cotton Candy) beroende på humör..
Schampo handlar mycket om smak och vad man gillar, mina favoriter är BBV Arti + samt CarPro Reset. Vill man ha ett vaxschampo så funkar Smartabs Duet väldigt bra även om det är lite trist att använda eftersom det inte löddrar speciellt och inte heller luktar något att tala om..

Så i korthet, skall du ha bra grejor till vettiga priser så är nog HD-grön och Arti+ från BBV svåra att slå..

/Thomas

Menar du alltså strovels alfanol HD grön? Hittade något som heter bbv arti green på samma sida

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Perra83 » 21 apr 2017 12:28

Avfettning använder man efter behov.
Tvättar jag svärfars bil på sommaren måste jag använda kallavfettning eftersom han är pissdålig på att tvätta bilen.
För oss nördar räcker det oftast att skumma på en mild alkalie.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Funk » 21 apr 2017 15:58

Menar du alltså strovels alfanol HD grön? Hittade något som heter bbv arti green på samma sida
Arti green och Strovels HD-grön är enligt min uppfattning fullt ut jämför/utbytbara..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Fredde75 » 21 apr 2017 17:44

Där brukar ju sitta ett gäng flugor på huven, framruta, sidodpeglarna och taket som man kan behandla med lite alkalisk. Där finns väl alltid asfaltstänk på sidorna om man vill ta det. All avfettning tar på lackskyddet så det är en smaksak vad man väljer.
/Fredrik

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Fredde75 » 21 apr 2017 18:01

Perra83 skrev:Avfettning använder man efter behov.
Tvättar jag svärfars bil på sommaren måste jag använda kallavfettning eftersom han är pissdålig på att tvätta bilen.
För oss nördar räcker det oftast att skumma på en mild alkalie.
När du menar mild, är det då max spädning på 1 på 49 som den BBV har?
/Fredrik

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Perra83 » 22 apr 2017 09:43

Fredde75 skrev:
Perra83 skrev:Avfettning använder man efter behov.
Tvättar jag svärfars bil på sommaren måste jag använda kallavfettning eftersom han är pissdålig på att tvätta bilen.
För oss nördar räcker det oftast att skumma på en mild alkalie.
När du menar mild, är det då max spädning på 1 på 49 som den BBV har?
Jag späder rätt bra. Blir säkert ännu svagare eftersom jag skummar på med en foam lance. Det viktiga är att skummet ligger kvar bra så flugorna blir mjuka och släpper lätt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Manor » 22 apr 2017 16:15

Om det kniper så kan man köra en milt blandad P27 (från BBV). Nu under vintern så noterade jag att en lite starkare blandad P27 fungerade betydligt bättre än Biltemas kallavfettning. Wet Degreaser är annars min favorit på vintern, men som sagt för sommarbruk så kan P27 (mild blandning) vara vettigt att ta till om det är rejält grisigt :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av korvis » 22 apr 2017 18:03

Kör alltid en svag blandning av HD-grön som förtvätt på sommaren.
Är det lite mer rejäl smuts att tala om så håller jag med Manor om P27-blandningen!

Schampo är ju en djungel.
Personligen gillar jag BBV Arti+ samt Megs gula Ultimate Wash & Wax.

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av speedy » 26 apr 2017 07:59

En fundering jag slogs av igår när jag besökte lokala "macken". Hur vet man skillnaden mellan alkalisk avfettning och kallavfettning. Det står inget om det på flaskorna vad jag kunde se, endast att det avsåg tjära/asfalt tex. gissar då att dessa är s.k kallavfettning eller?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av progge » 26 apr 2017 15:10

speedy skrev:En fundering jag slogs av igår när jag besökte lokala "macken". Hur vet man skillnaden mellan alkalisk avfettning och kallavfettning. Det står inget om det på flaskorna vad jag kunde se, endast att det avsåg tjära/asfalt tex. gissar då att dessa är s.k kallavfettning eller?
Saxat från Göran Huusko forums grundare.

• Petrokemisk avfettning: Även kallad kallavfettning. Det är en avfettning som är baserad på ett petrokemiskt lösningsmedel. Vissa deklarerar det nafta, men i folkmun så är det helt enkelt vanlig lacknafta som det avser. Kallavfettning löser petroleumsmuts, smuts som inte innehåller vatten och som inte går att blanda med vatten. Det är motorolja, fettfläckar, tuggummi och asfaltsfläckar.

• Alkalisk avfettning: Den är alltid alkalisk, det innebär att den har ett pH som är över 7 på pH-skalan. Den har en fördel, den är väldigt kostnadseffektiv eftersom den går att späda tio gånger sin egen volym med samma effekt. Det ger en makalöst låg kostnad per tvätt. Alkalisk avfettning löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater. Har din husvagn stått utomhus några år och blivit bevuxen av mögel och alger är detta avfettningen för dig.

Så här gör du: Applicera först en petrokemisk avfettning på lacken, därefter applicerar du en alkalisk avfettning ovanpå. Tänk på att inte applicera ovan fönsterlisten. Rinner avfettning ner genom dropplisten ner till dörren så löser du upp rostskyddet och förkortar bilens livslängd. Låt verka några minuter och skölj av bilen omsorgsfullt! Nu är det äntligen dags för schamponering.
Vårda er bil med ömhet!
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av TonyM » 27 apr 2017 14:26

P27 lägger ni den upp till fönsterlisten eller går det även att ta och lägga på hela bilen?
Kört med bbv arti+ några månader och tycker det är bra. Ska testa Ultimas schampo när jag har lagt Ultimas PGP lackskydd. Kollar däremot runt efter ett schampo utan vax och glansförhöjande medel i. Då det känns som att lackskyddet kommer till sin rätt då med sin effekt. Tror dock att Ultimas grejer lirar ihop bra liksom andra märken som har lackskydd och schampo i samma serie. Inga belägg för hur det funkar utan bara jag som har de tankarna för tillfället. Tanken är om man har ett bra lackskydd och sedan lägger på något som verkar sämre med vax och glanshöjande samt den hydrofobiska effekten. Så känns det som att lackskyddet blir gömt under ett sämre lager funktion. Därför kanske det är bästa att tvätta fram lackskyddet egenskaper utan vax och glanstillsatser känns det som. Kanske när effekten av lackskyddet börjar att avta att jag börjar tänka på att toppa det. Men som jag förstår så har jag ju möjligheten att lägga ett lager ultima PGP. Jaja lite funderingar från mig.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Funk » 27 apr 2017 14:46

Ultima är inte speciell kinkigt med tanke på schampo, du kan gott köra vidare på Arti+ om du nu inte är helsåld på doften av Utimaschampot..

Alla tärlösande avfettningar skall användas med försiktighet, men nån gång om året kanske man behöver använda det lite överallt om man har mycket tjärfläckar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av speedy » 27 apr 2017 18:17

progge skrev:
speedy skrev:En fundering jag slogs av igår när jag besökte lokala "macken". Hur vet man skillnaden mellan alkalisk avfettning och kallavfettning. Det står inget om det på flaskorna vad jag kunde se, endast att det avsåg tjära/asfalt tex. gissar då att dessa är s.k kallavfettning eller?
Saxat från Göran Huusko forums grundare.

• Petrokemisk avfettning: Även kallad kallavfettning. Det är en avfettning som är baserad på ett petrokemiskt lösningsmedel. Vissa deklarerar det nafta, men i folkmun så är det helt enkelt vanlig lacknafta som det avser. Kallavfettning löser petroleumsmuts, smuts som inte innehåller vatten och som inte går att blanda med vatten. Det är motorolja, fettfläckar, tuggummi och asfaltsfläckar.

• Alkalisk avfettning: Den är alltid alkalisk, det innebär att den har ett pH som är över 7 på pH-skalan. Den har en fördel, den är väldigt kostnadseffektiv eftersom den går att späda tio gånger sin egen volym med samma effekt. Det ger en makalöst låg kostnad per tvätt. Alkalisk avfettning löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater. Har din husvagn stått utomhus några år och blivit bevuxen av mögel och alger är detta avfettningen för dig.

Så här gör du: Applicera först en petrokemisk avfettning på lacken, därefter applicerar du en alkalisk avfettning ovanpå. Tänk på att inte applicera ovan fönsterlisten. Rinner avfettning ner genom dropplisten ner till dörren så löser du upp rostskyddet och förkortar bilens livslängd. Låt verka några minuter och skölj av bilen omsorgsfullt! Nu är det äntligen dags för schamponering.
Vårda er bil med ömhet!
Då var det utrett :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avfettning sommartid och shampoo

Inlägg av Funk » 27 apr 2017 19:04

Då var det utrett :)
Det finns en tredje variant...
Microemulsioner , vattenspädbara oljelösande avfettningar.,.
Microavfettning P27, till exempel, detta är en avfettning som är som ett mellanting mellan en kallavfettning och alkalisk avfettning, dessutom är den vattenspädbar. Degreaser Wet från BBV är en annan..

Dagens rostskydd är ganska tåliga vad det gäller avfettningar, man behöver ju inte överdriva bruket av dem, men en enstaka gång om året kommer inte att leda till att rostskyddet försvinner.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar