Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fälgrengöring bromsdamm

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
alvin
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2016 10:56

Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av alvin » 10 maj 2016 11:12

Hej,

Jag har precis köpt en bil vars framfälgar har fastsittande svart smuts vilket jag tar för fast etsat bromsdamm.
Jag har testat Biltema fälgrengöring samt skrubbsvamp men det hjälper knappt alls.

Jag är verkligen novis nybörjare när det gäller bilvård så jag undrar vad ni har för tips att få bort detta? Jag vill absolut inte riskera att skada färgen på fälgarna då fälgarna förutom denna fastetsade smuts är i nyskick.

Mvh Jocke
DSC_1893_1.JPG
Bilagor
fälgtvätt.png
fälgtvätt.png (27.13 KiB) Visad 12607 gånger

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av Lundberg » 10 maj 2016 11:23

En syra baserad fälgrengöring löser det där med lätthet. Jag använder krystal kleen devils juice. Den kan man tyvärr bara köpa i England.
Köp en flaska extreme cleaner gel från Bollnäs bilvård för ynka 89 kr så är problemet löst.

Sen ser det inte ut att vara så pass fastbunden skit så kan vara värt att prova någon annan fälgrengöring med, sonax har en bra som du hittar på mekonomen. Biltemas fälgrengöring bio är snäppet kraftigare även den. Tänk på att inte låta medlet verka för länge till en början, hellre lägga på flera gånger
// Jack

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av Perra83 » 10 maj 2016 11:47

Var i skuggan och tvätta eller i tvätthall.
Om fälgen är "ren" prova då lite kallavfettning typ Turtle Extreme som finns överallt.
Ex. http://www.swedol.se/prewash-t.html?gcl ... oChNLw_wcB

Den kan du låta ligga på länge. Använd gärna en pensel med plast runt botten där stråna sitter så du inte repar fälgen.
BBV Extreme wheel cleaner kan du oxå jobba omkring med en pensel.
Bromsdamm som sitter i tjärfläckar är riktigt jobbig att få bort.
Om du kan spola fälgarna med riktigt varmt vatten och sedan lägga på Degreaser Wet (en bra kallavfettning) då kommer fläckarna att rinna av.
Gjorde så med mina begagnade vinterfälgar. Det blev inte en prick kvar.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av Pierriewargen » 10 maj 2016 12:23

Vilken av biltemas fälgrengöringar testade du? Den i vit eller svart flaska? Den vita har oxalsyra som bas och borde lösa det där ganska enkelt om du låter den sitts ett par minuter.

Användarvisningsbild
latisen
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 248
Blev medlem: 08 apr 2014 22:32
Ort: Hässleholm

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av latisen » 10 maj 2016 13:28

Har man pensel med metall så funkar eltejp ett par-tre varv runt metallen (nårra millimeter under för säkerhets skull) riktigt bra :)

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av brainstorm99 » 10 maj 2016 13:56

Pierriewargen skrev:Vilken av biltemas fälgrengöringar testade du? Den i vit eller svart flaska? Den vita har oxalsyra som bas och borde lösa det där ganska enkelt om du låter den sitts ett par minuter.
Måste hoppa in här.

Är det den här du menar?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000018158/

För de har nämligen bytt flaska. På den förra stod det oxalsyra, men står inget om de på den här nya.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av Pierriewargen » 10 maj 2016 14:32

Japp. Det är bara att kolla säkethetsdatabladet. Är typ 5% oxalsyra i den.

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av Sjögren Racing » 11 maj 2016 10:25

För ett par år sedan hade jag en bil där ena bromsen låg på, lite lat som jag va så körde jag med det så i en vecka..
Fälgen va lackerad vit, så här såg det ut med inbränt bromsdamm, det va flera millimeter tjock beläggning:
Bild
Bild

Jag använde:
http://www.streetpower-rekond.se/falgre ... -150g.html

Fälgen blev som ny, jag glömde dock att ta en efterbild.

alvin
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2016 10:56

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av alvin » 27 maj 2016 15:16

Jag har nu provat båda biltemas fälgrengöring och även kallavfettning när jag ändå hade flaskan i handen (utan att veta om det överhuvudtaget kan fungera) men inget hjälper. Kände med nageln och det sitter verkligen fast!
Fälgrengöring tror jag inte på.
Ska prova lacknafta och hjälper inte det så ska jag prova dit tips "Sjögren Racing". :)

klingan12
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2015 19:49
Ort: Oskarshamn

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av klingan12 » 27 maj 2016 20:08

Den här produkten krystal kleen devils juice och som nämns verkar passa mina behov.
Men nu undrar jag hur ni gör när ni beställer, skicka gärna via pm.
På den sidan jag försöker lägga order för Devils juice samt några fler artiklar så får jag meddelandet att det inte levereras till Sverige.
Den svenska sidan verkar dom lagt ner( liqui...elem....se), har nämligen beställt därifrån förut men nu verkar det kört.
Mvh Klingan

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Fälgrengöring bromsdamm

Inlägg av pean92 » 27 maj 2016 21:26

Du har pm

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Skriv svar